• Anonym (Ogift)

Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia

Tänk efter: varför glorifierar vi fortfarande giftermål som något ?heligt? när det i praktiken är ett kontrakt som historiskt har handlat om kontroll, pengar och social status? Vi låtsas som om en ring och ett papper på ett kontor plötsligt gör två människor mer lojala, mer älskande eller mer lyckliga. Det gör det inte. Punkt.

Vi romantiserar något som i grunden är ett juridiskt tvång med social press: ?Du måste gifta dig, annars är du konstig.? Folk går i äktenskap av rädsla för kritik, familjens skam eller för att Instagram säger att det är snyggt, inte för att de verkligen förstår vad det innebär.

Och när relationen kraschar? Då skyller vi på otur, brist på engagemang eller ?Gud hade en plan?, istället för att inse att själva institutionen ofta är roten till problem: den kväver självständighet, skapar ekonomiskt beroende och ger falsika löften om evig lycka.

Om du verkligen tror att äktenskap definierar kärlek, tro om igen. Kärlek behöver inget papper. Trohet behöver ingen ceremoni. Lycka behöver inga regler. Äktenskap är en traditionell illusion och vi fortsätter att fira den som om den vore magisk. När i själva verket är den ofta bara en dyr fälla för två vuxna människor som borde veta bättre. Enbart Trams för vuxna att leka prins och prinsessa för en dag.

• Svar på tråden Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia
  • Anonym (Andreas)

Ojj ... bitter much? 

Här vadar vi i offerkoftor minsann... 

Låt mig gissa att du är frånskild och bedragen ....

• Anonym (B)

Syrt sa räven?
    Giftemål är frivilligt i Sverige.
    Du får gärna förbli KK om du hittar frivilliga , eller förbli ensam om du föredrar det.

• Jimmy75

Oj! Här har någon haft en dålig dag. Får jag fråga på vilket vis det påverkar dig om andra människor gifter sig? Det fina är att ingen är tvingad till det. Går jättebra att bara låta bli.

• Sunflora

Bor du i USA? För i Sverige är det ingen press på att vara gift istället för sambo. Sen låter du extremt bitter. 

• Kalle Johansson

Som vuxen idag är jag otroligt glad över att mina föräldrar gifte sig några år innan jag föddes. För mig som barn var giftermålet en trygghet. Och jag är 100% säker på att det även var det för mamma och pappa. Däremot är jag otroligt misstänksam på alla par idag som bara lever ihop en kortare tid och skaffar barn ihop, och sedan skiljer sig och skaffar barn ihop med nya partnern och separerar ihop ånyo. Känner både män och kvinnor som har ett antal förhållande på sitt samvete och har både två, tre, fyra och fem barn eller ännu fler "halväktingar" med olika partners. Jag måste säga att jag skäms som människa över detta klientel. Oavsett om det är män eller kvinnor! 

Fram för ÄKTENSKAPET! Och ge fan i att blanda in gud i det hela. Tror att jultomten är mer att lita på än någon gud som några troll som skrivit ner all religion i alla dess former till. Demon

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Xenia

Ja, det är dina åsikter det.

Men äktenskapet har funnits i tusentals år och kommer nog att finnas ett tag till, oavsett vad du tycker.

Äktenskapet instiftades främst för att skydda kvinnor och barn. Iom att en man gifte sig med en kvinna åtog han sig att försörja henne och alla deras barn. Kvinnan i sin tur åtog sig att enbart ha sex med denne man, han ville ju inte försörja andra mäns barn.

Oavsett hur lyckliga el olyckliga paren blev så fick barnen både mor och far. Och äktenskapen har fungerat och fungerar fortfarande.

Själv tänker jag alltid i mitt stilla sinne att de inte är helt säkra när de inte gifter sig. De vill ha en bakdörr öppen, så att det lättare går att lämna varann.

• Anonym (Ogift)
    Anonym (Andreas) skrev 2025-08-14 23:44:48 följande:

Ojj ... bitter much? 

Här vadar vi i offerkoftor minsann... 

Låt mig gissa att du är frånskild och bedragen ....

Tack för den psykologiska utvärderingen, doktor Vilda Gissningar. Har du Swish så jag kan betala för konsultationen?
  • Anonym (Ogift)
    Anonym (B) skrev 2025-08-14 23:48:37 följande:

Syrt sa räven?
    Giftemål är frivilligt i Sverige.
    Du får gärna förbli KK om du hittar frivilliga , eller förbli ensam om du föredrar det.

Tack för lektionen i självklarheter. Ingen har påstått att äktenskap är tvång i Sverige ? men att något är frivilligt betyder inte att det är fritt från kritik eller problem. Att vifta bort andras erfarenheter med 'du kan ju vara ensam' är ungefär som att säga till någon som klagar på vården att de kan sluta vara sjuka. Det är inte bara okunnigt, det är också respektlöst.
  • Anonym (Ogift)
    Jimmy75 skrev 2025-08-15 00:37:46 följande:

Oj! Här har någon haft en dålig dag. Får jag fråga på vilket vis det påverkar dig om andra människor gifter sig? Det fina är att ingen är tvingad till det. Går jättebra att bara låta bli.

Att påpeka problem med något betyder inte att man är sur eller haft en dålig dag. Det påverkar mig på samma sätt som andra samhällsfenomen gör ? genom normer, lagar och konsekvenser som rör oss alla. Äktenskap är inte bara 'två människor som älskar varandra', det är ett juridiskt kontrakt med ekonomiska och sociala följder. Att du kan 'låta bli' betyder inte att systemet är felfritt eller att man inte får kritisera det. Att försöka förminska debatten till en fråga om mitt humör är både ohederligt och irrelevant.
  • Anonym (Ogift)
    Sunflora skrev 2025-08-15 00:46:06 följande:

Bor du i USA? För i Sverige är det ingen press på att vara gift istället för sambo. Sen låter du extremt bitter. 

Jag bor i Sverige, tack.
Svar på tråden Giftermål – den största bluffen i mänsklighetens historia