Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Noterat.

• Anonym (H)

Folk får göra som dom vill.

• Anonym (H)
    Anonym (Manboy) skrev 2025-08-16 17:11:14 följande:

"Om Gud inte ville att man skall äta djur, varför gjorde Han dem av mat?"

Det kan man undra.
  • Anonym (H)
    Anonym (ansvarig som faan) skrev 2025-08-16 19:50:11 följande:

Nu ska jag säga något som TS kommer gå i taket över:

Jag är småbonde. Jag har djur, som när det är dags slaktas, äts och säljs detaljer av.

Godast kött får man från en ko som är 8 år gammal, fått ett par kalvar och gått ute varje sommar. Som Anton Svensson sa.

Men att det skulle vara ett problem att hålla djur som jag gör, att det skulle vara djurplåger, eller att det skulle förstöra planeten, det är bara inte sant. Köttindustrin, den storskaliga, där köttdjur står i minimala stallar, pumpas fulla med antibiotika och tillväxthormon, det är problem. Att gödslet från djuren inte tas om hand och används är ett problem. Att regnskogar skövlas för att göra plats för djur och monokulturella odlinga är problem. 

Så, ät gärna kött. Efterfråga gärna alla styckdetaljer från era butiker, efterfråga svenskt kött. Drick svensk mjölk, ät svensk ost. Köp gärna svensk djurmat som innehåller kött. Se er omkring i lokalsamhället, finns det bönder runt omkring? Kan ni gå hip några familjer kan ni även få billigt kött direkt från bönderna, ni kanske till och med får hälsa på djuret först. Om inte, har ni råd att köpa köttlådor? Och honung, se er om efter biodlare! 

Änglamarken håller på att dö ut, och den räddas inte av att slut äta kött. Tvärt om.

Intressant.
  • Anonym (H)
    Hornper skrev 2025-08-17 16:43:36 följande:
    Nja. Vi människor är fortfarande evolutionärt på stenåldersstadiet till största delen. Stenåldersmänniskor, liksom de fåtaliga individer som än idag lever på jägare-samlare-nivå, hade/har en diet bestående av 30-80 % animalier, med vissa variationer. Traditionellt levande inuiter åt t.ex. 100 % kött och fisk, eftersom det helt enkelt inte fanns annat att välja på.
    Man kan, och bör, vara kritisk mot storskalig köttproduktion där djurhållningen är dålig. Detta betyder dock inte att det är mot människans natur att äta kött. Men visst, kött från vilt, alltså det vi är skapta för att stoppa i oss, är idag en sällsynt lyxprodukt för de allra flesta. 
    Intressant.
  • Anonym (H)
    Anonym (AB) skrev 2025-08-21 13:47:44 följande:
    Precis det jag försökte framhärda i mitt tidigare inlägg. Veggo-folk tror att det blir mindre med ko-pruttar och utsläpp om folk slutar äta kött, men det kommer inte att göra någon positiv skillnad alls. Det kan ju t o m bli värre... inget som vi vet idag och förhoppningsvis slipper få veta i framtiden.
    Håller med.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-04 11:13:37 följande:

Var är TS? Jag skall väl inte behöva hålla ställningarna? Glad

TS har inte skrivit nåt på snart två veckor.
  • Anonym (H)
    molly50 skrev 2025-09-10 13:48:24 följande:
    Ja,jag vet. Men oavsett så tror jag inte att det kommer att påverka resten av världen vad några personer i ett litet land som Sverige gör. 
    Även om man skulle lyckas få hela befolkningen att bli veganer. Tyvärr.
    Håller med, det påverkar inte så mycket.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-06 13:44:26 följande:
    Vad har din politiska ställning med saken att göra? 
    Du har inte tidigare inlägg påpekat att detta inte har med politik att göra överhuvudtaget. 

I övrigt så är ju människan i grund och botten jägare, ser inget fel i att välja att äta kött. 

Sen är det givetvis hemskt hur det går till på slakterier men man kan välja sitt kött med kärlek också. I skogen finns ett pågående ekosystem och människan är delaktig i att detta fungerar. Vi har haft den rollen sen jägarstenåldern. 

I övrigt måste du inse att du inte kommer att omvandla någon till vegetarian i en tråd på FL. Tvärtom. Det provocerar enbart oss som väljer att äta kött. 
    Politik har inte att göra med vad man äter.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!