• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (vegg)

ja exakt helt rätt sagt det är ju egentligen såå självklart men ändå fattar inte folk det alls. jag har inte ätit kött sen jag liksom insåg hur enkelt det är att bara sluta, man behöver ju bara bry sig lite mer än om sin egen mage.

och grejen är ju att alla som fortsätter äta kött bara visar att dom inte riktigt förstått, för om man vet att djur lider och planeten går sönder då är det ju typ helt knäppt att fortsätta. jag tänker ofta att vi som redan slutat är lite före och dom andra bara kommer efter sen när dom fattar hur dumt det är att äta kött.

det finns liksom inget argument kvar för kött alls, bara lata ursäkter.

• Anonym (Nej)

Nej, jag tänker inte sluta äta kött. Skulle jag inte äta kött (nöt, gris, fågel, fisk) så skulle jag inte få i mig protein eftersom jag verkligen avskyr bönor etc. 

Jag avskyr alla fundamentalister som ska pracka på mig sina åsikter också så bara därför blir det kött till middag ikväll. 

• Dexter dot com

Jag vill inte stödja djurplågeri utan köper från gårdsbutiker på gårdar där djuren haft det bra, ägg från grannens höns som går ute året runt och viltkött från jaktlaget. Kostar mer men smakar bättre och det känns bättre i hjärtat.

• Anonym (Mimmi)

Då var det antecknat Skål

• Anonym (Rune)

Jag tror det blir enklare för dig om du håller dig till en tråd och en signatur med alla dina mat-moral-frågor. Så slipper du försöka följa flera trådar och folk kan fokusera på att svara i en tråd

• Surkräm

Kött är en del av livet, och faktiskt bra protein. Sedan har jag gått över till kyckling som har nästan noll utsläpp.

• Anonym (Fredde)

Sluta predika om vad andra ska göra! Ät du dina linser och bönor och strunta i vad andra lagar för mat. 
    Märkligt att flertalet veganer har denna fundamentalistiska läggning som också sträcker sig långt in på politikens landamären.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!