Inlägg från: Anonym (ännu en) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ännu en)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Delad syn) skrev 2025-08-16 17:53:04 följande:

Jag har delad syn på detta.

Å ena sidan kämpar jag åtminstone för att minska att äta kött och försöker att hitta olika alternativ.

Men ibland behöver min kropp kött.

Men försöker också hitta alternativa sätt. T.ex lokalproducerat, vilt direkt från jägare osv.

Jag vet att jag är en del av problemet och jobbar för bättre alternativ men man måste ju lära sig också. Inte bara börja bli radikal vegan på en dag. 

Dock kommer jag nog inte bli vegan utan kanske vegetarian. Fisk och ost tycker jag fortfarande för mycket om.

Så känner jag över det hela.

Men ärligt så gör jag det för djuren I första hand i så fall och inte klimatet.

Samma här. Vill göra det för djurens skull. Särskilt när det nyligen stod om hemska djurplågeriförhållanden på bondgårdarna. Rent ut sagt vidrigt, och jag kan inte stå för sånt.
  • Anonym (ännu en)

Ts ha inte enbart nämnt att man bör sluta äta kött av hänsyn till miljön. Hen har även påtalat djurplågeri. Det är rätt skönt att låtsas om att det inte existerar med anledning av vårat köttbruk. Sanningen är att det existerar i allra högsta grad, och Sverige är inget undantag. Hur det ser ut i andra länder vill man nog inte veta.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmvRbg/lista-tio-djurplagare-i-sverige-som-avslojats-och-domts

• Anonym (ännu en)
    Core skrev 2025-08-17 17:06:56 följande:
    Fast då pratar man ju isåfall om att köpa köttet från bra producente, inte dra alla köttätare över en kam. Jag köper nästan bara lokalproducerade produkter, till exempel.

Det är lite som att säga att sluta köpa telefoner, eftersom vissa komponenter i vissa telefoner har beblandats med barnarbete.

Folk köper fortfarande kött från gårdar där djuren far illa, annars skulle de inte finnas kvar. Bara några få åker fast för djurplågeri, så man undrar hur många som slipper undan? Och de fall som tas upp i media är ju oftast de värsta.

Dessutom säljs mycket importerat kött i butikerna, ofta från länder med sämre djurskydd. Så många stödjer dålig djurhållning, kanske utan att tänka på det.

Jag har aldrig sagt att man måste sluta äta kött helt. Men jag tror att många människor mer tänker på pris, än att djuren behandlas bra. Personligen kommer jag inte kunna äta kött med gott samvete, förrän jag med säkerhet kan intygas att djuren haft det bra.

• Anonym (ännu en)
    Anonym (Rune) skrev 2025-08-18 07:32:49 följande:
    Det är faktiskt precis vad det betyder. Vi är skapta för att äta animalier så du behöver inte sätta naturligt in om citationstecken.

Hela mänsklighetens utvecklig bygger på att vi började äta mer animalier. Det är det som var skillnaden mellan schimpansen och människan.

Men påstå du för allt i världen att du och ni står över biologin.
    Skillnaden är att de inte åt det så ofta som vi. En förutsättning för att få äta kött var att de lyckades få det under jakten.

De var jägare och samlare , så de åt det de kunde få tag på. Även om kött ingick i kosten så var det nog oftare bär, nötter och växter än kött.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!