Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
Jag måste börja med att kommentera rubriken, som stör mig varje gång jag går in på FL. Det heter 'sluta äta', med a på slutet (infinitiv).
Hur som helst. Jag har varit vegetarian sen 1995, 30 år i år alltså. Numera äter jag även fisk och skaldjur. Jag ser det mer som att jag minimaliserar min konsumtion istället för att helt eliminera den. Det jag vänder mig emot är köttindustrin, massdödandet av djur för människans konsumtion. Den industrin vill inte jag bidra till med mina pengar, och det har jag inte heller gjort på 30 år. Man röstar ju med plånboken sägs det, och det är så jag röstar.
Senaste året har jag dock bestämt mig för att äta vilt om det bjuds. Jag har släktkontakter som jagar, och vilt är ju inte en del av köttindustrin. Älgarna står inte i små bås och slaktas på löpande band, utan de får leva sina liv i skogen. Så här tyckte jag inte för säg 10, 20 år sen, men så tycker jag nu.
Jag måste också kommentera somligas påståenden om att inget är så bra och näringstätt som kött. Det finns kroppsbyggare och atleter som är vegetarianer, så vi BEHÖVER inte just kött. Ni som påstår det kan helt enkelt inte tillräckligt om andra sorters livsmedel. Och det är väl okej att inte kunna allt, men hävda inte saker med 100 procents säkerhet om ni inte känner till alternativen till 100 procent.