Inlägg från: Anonym (TT) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TT)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

https://svensktkott.se/om-kott/klimat-och-hallbarhet/kan-kott-vara-hallbart/

Produktionen av animaliska livsmedel har ofta större klimatpåverkan än vegetabiliska livsmedel, om man jämför beräkningar på produktnivå. Det är dock stor skillnad mellan olika animaliska livsmedel och dessutom hur och var de producerats.  Klimatutsläppen varierar mycket mellan olika köttslag, produktionsformer och ursprung. En bra tumregel är att titta efter märket Kött från Sverige när du köper kött. Då får du kött som är producerat både med hänsyn till djuren och naturen. 

I jämförelser mellan köttslag kommer nötköttet ofta ut sämst vad gäller klimatpåverkan. Det är dock en sanning med modifikation. Ur ett globalt perspektiv har nötkött högre belastning på färskvatten, markanvändning och biologisk mångfald. Men läget är det motsatta i Sverige. Här gynnar uppfödningen av nötkreatur den biologiska mångfalden genom att öppna landskap bevaras där arter kan frodas. Detsamma gäller för lammköttet.  

Många svenska gräsmarker är inte helt lämpade för enbart växtodling. Därför är betande nötkreatur och får ett bra sätt att använda de markytorna för att konvertera gräs till kött. När gräset växer fångar det också koldioxid från atmosfären, som sedan binds ner i rötterna och jorden (mullen). 

Griskött har betydligt lägre klimatpåverkan än nöt- och lammkött. Grisarnas styrka är att kunna omvandla de rester som blir över när mat till människor produceras eller när kvalitén av spannmål eller växtodling inte håller för oss människor ? då minskar matsvinnet. Att göra foder till grisarna från matrester, biprodukter eller av skördar som på grund av för mycket regn, torka, skadeangrepp eller annat fått en sämre kvalitet är klimatsmart och bra ur många miljöaspekter och minskar köttets klimatpåverkan avsevärt.  

• Anonym (TT)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 15:27:30 följande:
    Att djuren ?haft det bra? ändrar inte det faktum att de dödas långt innan de själva skulle valt att dö. Ett liv som avslutas i förtid för att vi vill ha kött kan aldrig vara helt fritt från lidande. ?Ett bra liv? följs alltid av ett påtvingat slut.

Att betala mer för ?lyckligare kött? är ett sätt att stilla samvetet, inte att lösa problemet. Djurens lidande och död är inte en fråga om prisnivå. Att köpa från en gårdsbutik är mer en känsla för konsumenten än en verklig lösning för djuren.

Innan de själva skulle valt att dö? Djur är inte intelligenta nog att fundera på sådant. I naturen dör de flesta djur när de blir uppätna av andra djur, inte av ålderdom. Har inget emot att döda djur för att äta. 

Människan skiljer sig från andra djur genom en kombination av unika egenskaper, främst förmågan till komplext språk, abstrakt tänkande, avancerad verktygsanvändning och kulturell utveckling. Medan djur också kan lösa problem och kommunicera, saknar de de sofistikerade nivåerna av kognition och symboliskt tänkande som kännetecknar mänsklig civilisation

• Anonym (TT)
    Anonym (ännu en) skrev 2025-08-17 11:15:28 följande:

Ts ha inte enbart nämnt att man bör sluta äta kött av hänsyn till miljön. Hen har även påtalat djurplågeri. Det är rätt skönt att låtsas om att det inte existerar med anledning av vårat köttbruk. Sanningen är att det existerar i allra högsta grad, och Sverige är inget undantag. Hur det ser ut i andra länder vill man nog inte veta.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/bmvRbg/lista-tio-djurplagare-i-sverige-som-avslojats-och-domts

Det finns nog ingen som gillar djurplågeri. Bra att djurhållning kontrolleras och att djuren slipper lida. Men att någon fuskar med detta är ingen anledning för alla att bli vegetarianer eller veganer. 
  • Anonym (TT)

Bevisligen klarar sig många människor bra med att leva som vegetarianer eller veganer och de är friska.

Så för mig är det inte fråga om hälsan, Jag äter kött för att det är gott och har inget emot att djur dödas för att det är bra för människor. Jag är även för att vissa djur skjuts av för att de är skadedjur etc. 

Om man vill rädda klimatet får man ta itu med industrier i tex Kina och Indien, Det finns olika uppfattningar om klimatpåverkan av djur, odlingar, bio-odling etc och några veganer i Sverige räddar inte världen.

• Anonym (TT)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:21:57 följande:

Dock finns det ju de som får betala ett högt pris för det, nämligen djuren som dödas.

Jag var själv en storkonsument av animalier för typ 40 år sedan, men slutade för ca 25 år sen med kött/ fisk

Ja. Men vi är många som inte har något emot att djur dödas för att bli människoföda. De bör lida så lite som möjligt innan de dör dock.

I en del länder finns politiska partier som propagerar för att djuren ska ha ungefär samma rättigheter som människor. Starta ett i Sverige om det inte redan finns, men jag kommer inte att rösta på er. För gärna kampanjer, sätt upp affischer etc men mig lyckas du inte skuldbelägga. 

• Anonym (TT)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-03 12:24:40 följande:

Pga  min kärlek till djur vill jag  inte efterfråga uppfödning och döande av dem - som jag gjorde  för 30 år sen

Något sådant parti tänker jag inte starta. Du tror säkert att jag är vänsterman, men jag röstade faktiskt på SD till riksdag och kommun pga andra frågor - även om jag är kritisk till många SD-politikers kött/animalie-vurm,  (Richard Jomshof  är dock ett undantag i SD och har ett förflutet i DR och är om jag minns rätt vegetarian). Till landstinget röstade  jag på "Rädda Akutsjukhusen")

Det finns veganer och djurrättsaktivister både till höger och vänster förstås, även om det är vanligare till höger, så trodde inget speciellt om dig. Skulle själv aldrig rösta SD men det är off topic. 

Har inget emot veganer, sätta upp affischer om djur eller att engagera sig i ett icke-extremt parti för djurens rättigheter, alla gör som de vill. Fint med godhjärtad ideologi, även om jag inte håller med. 

Bland mina vänner och bekanta som är vegetarianer och veganer finns ingen som försöker pracka på andra deras sätt att leva, det håller dom privat. De antar nog att andra känner till fördelar och nackdelar och gör sina egna val, precis som dom. Så inga vilda diskussioner. 

• Anonym (TT)

Vanligare till vänster, menar jag, i första meningen. 

• Anonym (TT)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-04 15:19:01 följande:

I första styckena har jag inget att invända, men om 3:e stycket vill jag fråga så här:

Är inte en debattavdelning till just för att oliak åsikter skall brytas mot varandra snarare än att man håller dem privat?  Är det att "pracka på" om man skriver just i en debattspalt? Blir inte all diskussion i etiska frågor då fullt ut omöjlig?

Jo jag tycker absolut att man kan och bör diskutera detta på ett forum.

Jag är bara glad att mina vegetarianvänner inte försöker att omvända mig och pracka på mig deras åsikter. Kan förstås även ha en sansad diskussion med dem om de skulle vilja. 

Det som jag ser som propaganda på nätet kanske upprör mig men jag tycker det är helt ok, man måste kunna diskutera detta. Så länge ingen är rabiat och otrevlig diskuterar jag gärna på nätet, men påhopp, anklagelser och lösa antaganden om mig, betackar jag mig för. Inte för att just du kommit med det vad jag minns men en del är ju så. 

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!