Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:30:32 följande:
Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.
Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det.
Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg.
Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det? Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.
Bara för att du just hade bra värden, så innebär det inte att det är det generella. Sedan beror det klart på vad du tagit för värden? Men en hel-vegansk kost är faktiskt rent skadlig för oss människor i längden även om vi kan äta en väldigt blandad kost utan att lida för mycket näringsbrist, men med en kost utan animalier så blir till slut hälsan lidande och du måste komplettera med en rad olika kosttillskott,
b.la med B12 som du själv skrev. Sedan så får storindustrins propaganda och lobbyism oss att tro att vi kan få i oss alla näringsämnen och även på ett bättre sätt genom att minska på animalier och äta mer av deras hårt processade produkter. Grönskaer är främst fibrer och vatten och näringen som ändå finns där i små mängder är svår för oss människor att ta upp i våra tarmsystem som är mer utvecklade för att äta animalier.
När det kommer till ägg, så tror jag att det du hört om att de maler ner 15 000 hackkycklingar levande i en kross varje dag för att de är onlösamma är ren veganpropaganda för att få fler att bli vegetarianer eller veganer. Men visst jag gillar heller inte ohållbar kött eller äggproduktion och väljer mina livsmedel medvetet. Väljer allt som oftast ekologiska kravägg om jag har möjlighet.
Nä det tror jag inte heller, även opm det finns många veganter som faktiskt gör det. Jag är själv utbildad kostvetare och idrottsnutritionist samt jobbat med mat i snart 30 år så jag vet vad man kan laga och inte laga och visst vegetarisk mat kan vara väldigt god om den är tillagad på ett bra sätt. Men det är fortfarande mat som ofta är mindre näringstät och man generellt inte står sig på så länge, speciellt veganska rätter.
Varför är du anonym i denna frågan, skäms du över att vara vegan?