• HSOF

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Vego) skrev 2025-08-23 14:44:08 följande:
    Att vegetariskt ibland känns otillfredsställande beror ofta på att man inte är van vid att planera måltider som är näringsrika och mättande utan animalier. Vegetariska rätter kan absolut vara både goda och mättande om de är balanserade med protein, fibrer och fett, till exempel bönor, linser, nötter, tofu, fullkorn och grönsaker. Erfarenheter från mässor är inte representativa för alla vegetariska måltider, eftersom ofta är maten framställd i stor skala, snabbt och utan fokus på smak eller variation, vilket gör den mindre aptitlig. Men det går ju att säga samma sak om kötträtter.
    Har inte hunnit läsa hela denna tråden, bara skummat igenom de sista inläggen här. Men.

Att men känner sig hungrig efter vegetarisk kost eller ännu mer vid vegansk kost (utan livsnödvändiga animalier) är för att vegetabiliskt kost är mindre energi och näringstä. Grönsaker bidrar främst med fibrer till vår kost, vilket kan vara bra för vissa om man tål dem. Men näringsmässigt är vegetabiliskt föda mest vatten med ett Väldigt litet näringsinnehåll och låg biotillgänglighet.

Visst kan man leva på en vegetarisk kost om man äter rikligt med ägg och mejeriprodukter men en strikt vegansk kost är på sikt rent skadlig för oss.
  • HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:30:32 följande:

Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.

Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det. 

Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg. 

Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det?  Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.

Bara för att du just hade bra värden, så innebär det inte att det är det generella. Sedan beror det klart på vad du tagit för värden? Men en hel-vegansk kost är faktiskt rent skadlig för oss människor i längden även om vi kan äta en väldigt blandad kost utan att lida för mycket näringsbrist, men med en kost utan animalier så blir till slut hälsan lidande och du måste komplettera med en rad olika kosttillskott, b.la med B12 som du själv skrev. Sedan så får storindustrins propaganda och lobbyism oss att tro att vi kan få i oss alla näringsämnen och även på ett bättre sätt genom att minska på animalier och äta mer av deras hårt processade produkter. Grönskaer är främst fibrer och vatten och näringen som ändå finns där i små mängder är svår för oss människor att ta upp i våra tarmsystem som är mer utvecklade för att äta animalier.

När det kommer till ägg, så tror jag att det du hört om att de maler ner 15 000 hackkycklingar levande i en kross varje dag för att de är onlösamma är ren veganpropaganda för att få fler att bli vegetarianer eller veganer. Men visst jag gillar heller inte ohållbar kött eller äggproduktion och väljer mina livsmedel medvetet. Väljer allt som oftast ekologiska kravägg om jag har möjlighet.

Nä det tror jag inte heller, även opm det finns många veganter som faktiskt gör det. Jag är själv utbildad kostvetare och idrottsnutritionist samt jobbat med mat i snart 30 år så jag vet vad man kan laga och inte laga och visst vegetarisk mat kan vara väldigt god om den är tillagad på ett bra sätt. Men det är fortfarande mat som ofta är mindre näringstät och man generellt inte står sig på så länge, speciellt veganska rätter.

Varför är du anonym i denna frågan, skäms du över att vara vegan?
  • HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 11:28:56 följande:

Du tror att jag äter en massa färdiga industritillverkade maträtter, men du har nog fel. Dessutom är jag ingen gröna-vågare med näbbstövlar. Jag tycker inte det är fel alls med kosttillskott. Jag anser inte att allt måste vara "naturligt". Jag är teknik-positiv  och höger-djurrättsman- inte vänster.

Nej , det är inte veganprogaganda.

Jag är anonym här av helt andra skäl än just detta debattämne. Jag vill inte (av andra skäl som inte har med detta ämne att göra) att alla skal, veta att jag finns när.

Det behöver inte vara färdigrätter, ompa, quorn, sojaprotein etc.. Utan det handlar även om vegetabiliska oljor, bulkvaror (från majs, spannmål, soja osv..) Som Vegan är det svårt att undvika sånt om du inte bara käkar kokosfett.

Okej, det får du komma med en källa på isåfall. har svårt att tro att svensk industri skulle slänga bort kött eller annat användbart för den delen. Det är ju tvärt om att man använder allt möjligt för att fylla ut våra livsmedel med allt annat än det som är naturligt.

Okej, men du behöver ju inte ha för och efternamn som nick..

• HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 12:37:47 följande:

Tydligen används gasning idag. Även massdränkning har förekommit. Men i Tyskland förekommer det att hankycklingar får leva, men inte  så ofta i Sverige".   I utlandet sorteras också ägg, men jjust Sverige har dåligt djurskydd och halkar efter.

djurensratt.se/nyheter/tuppkycklingarnas-ode-och-varfor-sverige-halkar-efter

Vad gäller ekologiskt är det inte alltid det effektivaste (eller ens alltid miljövänligast totalt sett som jag har uppfattat det), För min del brukar jag inte välja ekologiskt. Jag är djurrättsaktivist, men jag är inte miljöaktivist, och jag står till höger och animalier äter jag ju  ändå inte. vare sig ekologiska eller icke ekologiska.

Ja det är klart inte bra om detta är sant, men får ändå ta det lite med en nypa salt, då det kommer från en smått aktivistsik tidning som förespråkar veganism.

Men visst är det så här det går till så får man ju stå upp för det och ändra det, se till att sanningen sprids. Sånt här älskar ju media att granska och skriva om. Speciellt om det är köttindustrin det handlar om.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!