• molly50

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:30:32 följande:

Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.

Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det. 

Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg. 

Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det?  Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.

Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:06:04 följande:

Jag vet att du ofta  skriver bra och balanserade inlägg, och vill inte göra personangrepp. (Sådana klarar vi oss utan från båda sidor i en debatt.) Jag förstår också IBS-problemet, men faktum är att jag själv sannolikt har det, och min mage blev som jag upplevt det bättre när jag blivit vegetarian-speciellt när jag blev vegan och alltså skippade mejeriprodukter också. 

jag skulle inte kalla  mig själv "i min tidigare existens/ version" när jag åt kött7fisk/skaldjur/mejeriprodukter/ ägg för djurvän i praktiken.

Jag håller med om att vi kan undvika personangrepp. Därför undanber jag mig också att bli kallad icke djurvän enbart för att jag äter kött.
    Man kan vara djurvän trots detta. Och det är jag. Oavsett vad du och andra veganer än må tro.
    Det är också en orsak till att jag väljer kött från bönder,helst lokalproducerat,där jag vet att djuren har haft det bra. Eller ännu hellre vilt.
    Det är inte vad man äter som avgör om man är djurvän eller ej utan hur man ser på djuren och behandlar dem under deras livstid.
    Så det där med att man inte är djurvän för att man äter kött är en åsikt jag faktiskt kan irritera mig lite på. 

Om du själv har ibs så vet du nog också att ingen ibs-mage är den andra lik. Det en tål klarar kanske inte en annan.
    Och jag har utöver det också allergier.  Så jag kan helt enkelt inte äta enbart vegetariskt/veganskt även om jag hade velat.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-26 14:18:42 följande:

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.

Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

Jag vet. Och jag hade egentligen inte alls tänkt kommentera i den här tråden från första början då bara rubriken i trådstarten låter helt fanatisk.

Jag har själv haft häst. Och när vi blev tvungna att ta bort henne så valde vi att ringa nödslakten då vi vet att hon då skulle bli kremerad och utströdd på en äng. Att hon inte skulle bli någons smörgåspålägg.
    Jag äter inte heller själv hästkött. Men framförallt för att jag inte tycker om smaken.
    Och jag skulle aldrig köpa kött från ställen där djur blir behandlade på det sätt som har beskrivits här i tråden. Just för att jag är djurvän.
    Och de som t ex ägnar sig åt att släppa ut minkar i det fria har jag inte mycket till övers för.
    De är knappast djurvänner om de tror att tama minkar ska klara sig ute i det fria.
    Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa pälsfarmer.
    Men att släppa ut djuren och tro att de ska klara sig är inte rätt väg att gå.
    Det är djurplågeri om något.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:35:28 följande:

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

Vad du väljer att kalla dig själv är väl helt upp till dig själv. Men att kalla andra människor,som du inte ens känner,för icke djurvänner tycker jag är en åsikt du kan hålla för dig själv.

Om vi ska prata om djurrätt. Tycker du det är rätt att,som vissa veganer,släppa ut tama minkar från minikfarmer pch tro att de ska klara sig själva i naturen?
    Jag är inte heller för dessa pälsfarmer,men jag tycker att ett förbud vore bättre än att släppa ut djuren.
    Att släppa ut dem till en säker död är väl djurplågeri om något.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-26 15:56:09 följande:

Ätit hästkött och det är ett okey kött, men förstår en del absolut inte vill och pga de ser inte de som mat alls.
    På samma sätt som en del sagt jag ska äta min katt och bara för jag äter andra djur(Bäbis argument, men det är inte alls ovanligt att just nått sånt kommer.)

Generellt så har vi bra djurhållning, men de som inte har ska man gå efter med en blåslampa.

Jag sett med egna ögon hur efterspelet ser ut, och det är faan inte vackert ska jag berätta.
    Där halvdöda minkar utan ben försöker kravla någonstans efter vägen kring minkfarmen utanför Svenljunga.
    Sen frös de ihjäl i massor och svalt ihjäl, och detta är djurvänner som gjorde, helt jävla sjukt är det.
    Och önskar att dessa som predikar och stödjer sen veganism skulle få uppleva något sånt, för det var inte vackert alls, utan helt fruktansvärd syn och svårt svårt djurplågeri de fixade.

Sen som jag sade till prästen, det var om denna i västsverige och där veganerna hade infiltrat en stor gård.
    Till deras förtret så fann dom en bra djurhållning, så då tog dom saken i egna händer och plåga djuren själva och bara så agendan kunde genomföras att alla djur plågas hos bönderna.

Själv vuxit upp med djur och slaktat, gör ej idag och sen länge, men våra djur hade det fantastiskt bra tills det var dax för slakt.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:
    Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.

Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.

Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.

Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.

Ja,jag tycker,som sagt,inte om smaken. Sen känns det också som att äta en kompis. Det känns fel. Som att äta mina egna husdjur.

Fy vad hemskt! Ja,då är det ju hyckleri att anklaga köttätare för att inte vara djurvänner.
    Att släppa ut minkarna så är ju att släppa ut dem till en säker död. Djurplågeri om något. Det tycker,i alla fall inte jag,är att vara djurvän.
    Då är det bättre att införa ett förbud mot pälsfarmerna.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-27 07:12:12 följande:

Jo jag förstod.
    Ett kött jag åt lite innan och som jag tappat smaken för, det är lamm och stör mig på den smaken idag.
    Vet inte varför, men nått är det, dock inte att det är lamm som så, det är jag okey med.

Det med minkarna var en fruktansvärd syn, det var där och då jag insåg att det finns riktigt sjuka människor i världen.
    För min del får dom gärna sluta med all pälshantering, aldrig ens haft funderingar på skaffa en päls i nån form ens, inte ens till flickvän.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 18:55:02 följande:

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

Lamm har jag aldrig smakat så det kan jag inte uttala mig om hur det smakar.

Jag förstår det. Det låter helt fruktansvärt.
    Och päls är något jag aldrig använder heller . Inte äkta päls,i alla fall.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 11:13:09 följande:

Kan vi i så fall enas om att jag vad gäller dig här varken kallar dig "icke-djurvän" eller "djurvän" - dvs att jag inte använder något av orden? Jag viker inte ifrån mina ideal.

Naturligtvis tycker jag inte att minkutsläpp (och förekommer de ens idag ? var inte det en "90-talsgrej") är rätt metod. (Dock gjordes inte dessa utsläpp för att rädda just de djuren utan snarare för att väcka debatt och arbeta för ett förbud.)

Jag är höger-djurrätts-aktivist och alltså inte militant. Jag affischerar och skriver på nätet - här.  Förvisso har jag ibland affischerat på ställen där jag inte formellt får, men det är inte värre än att tex när en väktare såg mig affischera en köttbutik en kväll så lät han mig fortsätta/ brydde sig inte om det - för det han var ute efter var verkliga inbrottstjuvar/ vandaliserare  etc. Glad

Ja,så länge du inte kallar mig för något jag inte är.

Det vet jag faktiskt inte. Men oavsett varför de släpps(släpptes ut så är det ju djurplågeri att släppa ut dem till en säker död.
    Att kalla sig djurvän när man gör en sådan sak tycker jag är rent hyckleri.

Ja,så länge du inte försöker tvinga på andra din livsstil så får du väl göra vad du vill.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:25:28 följande:

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

Ja,den är frukatsnvärt fel då det är att släppa ut djuren till en säker död.
    Det måste finnas bättre sätt att förespråka ett förbud. Genom att gå till beslutsfattarna t ex.
    Släpper man ut djur på det sättet så ska man inte kalla sig djurvän.

Ja,att affischera säger jag inget om. Det kan man bara undvika att titta på om man inte är intresserad.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:46:53 följande:
    Där sätter jag faktiskt "gilla". Du är en av mina "bra motståndare". Vi har mötts/ korsat våra svärdsklingor i andra sammanhang, och du uttrycker dig vanligen på ett vänligt/ lugnt sätt.
    Det tackar jag för. Glad Jag försöker vara vänlig och undvika personangrepp. Glad
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:19:26 följande:
    Bra. Ja, vi har ju debatterat (om jag minns rätt) i en annan liv-död-fråga förut relaterad till aborter, men jag är inte säker på att jag minns rätt i o f s.
    Det har vi säkert. Men det är svårt att komma ihåg. Det finns ju så många trådar här. Glad
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!