Inlägg från: Anonym (Rick) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rick)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 14:50:18 följande:
    Sluta ät kött - ni är en del av problemet! Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

Ärligt talat! Sköt dig själv och sluta moralisera.

Helt ok om du inte vill äta kött men sluta lägga dig i hur andra lever sina liv.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 20:52:29 följande:
    Å andra sidan är det ju ett diskussionsforum där olika åsikter ska kunna mötas, och ingen är tvingad att läsa ett enda inlägg, int3 en enda rad om man inte vill det.
    Det är sant men nu läser jag och konstaterar hur du lägger dig i vad folk har på matbordet hemma.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 21:22:39 följande:
    Jag svarar med en motfråga. Vilka näringsämnen kan man inte få om man inte äter kött.

Vad gäller rovdjur är skillnaden mellan dem och oss bla att de inte har något val.Sedan vad gäller jakt kan ev en viss begränsad  skyddsjakt förekomma även i min veganska vision även om inte människor äter de djuren. (Där finns ev en nisch för carnivora husdjur)

Du använde ordet näringskedja på fel sätt.Det finns miljarder näringskedjor och vi bestämmer individuellt vilka näringskedjor vi ingår i, och i en och samma måltid ingår vi i olika näringskedjor.

Inte nolltolerans men jag vill inte själv bidra till det. Rovdjur däremot kan jag såklart, inte göra något åt, men jag behöver inte själv efterfråga dödande som jag gjorde förut som animaliekonsument som jag var förut,
    Om man ser det ut ett folkhälso perspektiv handlar det om att se saken vad som händer i praktiken.

Ointressant då vad man faktiskt kan. Det intressanta är att det är enklare att få i sig alla näringsämnen då.

Så att staten ska promota befolkat är givetvis fel.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 22:27:02 följande:
    Påstår du att det är dåligt för folkhälsan om personer väljer att inte äta kött?

Det är betydligt lättare idag än för 35 år sedan i Sverige att äta helt vegetabiliebaserat (dvs veganskt), och även andra varianter, tex laktovegetariskt.

Vad menar du med promota befolkat?
    Rent hälsomässigt skulle den vanliga vuxne svensken få bättre hälsa av att äta mindre kött. Det är nog främst barnen som drabbas utan kött eftersom det lätt blir att de äter för dåligt när de behöver som mest.

Promota vegomat ska det stå.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 23:32:22 följande:
    Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.

(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)

Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!

Det är inte fel att äta kött. 
    Grejen med kött är att det är lätt att få i sig alla näringsämnen. Om man är vegan i synnerhet krävs planering och läkarkontroller.

Skulle t.o.m. hävda att det är dumt att befolkningen är veganer. Man får regelbundet x antal personer med näringsbrist. Om någon inte gillar tanken är det för befolkningen givetvis bättre att äta fisk/kyckling eller kött någon gång i veckan i alla fall. Samt att i övrigt gå mot vegetarian istället för vegan i vardagen. 
  • Anonym (Rick)
    Teresse7 skrev 2025-10-16 19:11:03 följande:
    Troligen skriver du... 

Jag har läst att det lär finnas en studie som menar att en normaldos kött bara är bra för hälsan och inte cancerframkallande. Enbart bra! Troligtvis. 

Man kan inte ta en enda studie och inbillar sig att det är 100% fakta. Du har ju inte ens någon aning om hur denna studie gått till. 

En amerikansk studie har föga med Svenska matvanor att göra. 

Som sagt oavsett så är inte cancer något som smittar så du kan låta de vill äta kött ändå. Att en överdriven konsumtion kan bara cancerframkallande är inget nytt. Du kan såldes lita på att människor tar eget ansvar för sin kosthållning. Du är en vegansk expert och djurvän. Alla är inte av samma åsikt. Många VILL ha kött 
    Blir dock lite löjligt när man diskuterar hälsa och pratar om kött som om oxfile vore samma sak som att äta lågkvalitativa korv. 

Det du säger må stämma för det förstnämnda men knappast för korven.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!