Inlägg från: Anonym (Nytta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nytta)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-05 16:46:58 följande:
    Jag var själv en storkonsument av animalier och trodde ungefär så att jag är den siste i hela  världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag blev båda - men av helt andra skäl än TS nämner. För mig var de5 kärleken som drev på mig, och jag blev vegetarian relativt sent (35), men de5 har varit stabilare än en del unga som blev det som unga, men slutade vara det.

Jag är djurrättsvegan och inte miljönisse, och jag är högerman - högerkonservativ  politiskt räknat
    Vad har din politiska ställning med saken att göra? 
    Du har inte tidigare inlägg påpekat att detta inte har med politik att göra överhuvudtaget. 

I övrigt så är ju människan i grund och botten jägare, ser inget fel i att välja att äta kött. 

Sen är det givetvis hemskt hur det går till på slakterier men man kan välja sitt kött med kärlek också. I skogen finns ett pågående ekosystem och människan är delaktig i att detta fungerar. Vi har haft den rollen sen jägarstenåldern. 

I övrigt måste du inse att du inte kommer att omvandla någon till vegetarian i en tråd på FL. Tvärtom. Det provocerar enbart oss som väljer att äta kött. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-06 17:52:51 följande:
    Anledningen till att jag nämnde det är att jag märkt att de flesta tror att man är vänsterman och miljönisse om man är positiv till vegetabiliebaserade livsmedel. Det är nämligen så att idag tar klimatet så mycket av fokus att artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel ofta nämner det , men numera sällan djurrättsfrågan, som jag tycker är ännu tyngre skäl för vego. Mycket tyngre.

På 90-talet, innan klimatfrågan var känd diskuterades ibland däremot djurrätt. Men idag känns den relativt bortglömd

Man kan inte som jag ser det tala om människan som ett kollektiv som alltid måste handla likadant och likadant som människor tidigare. Vi är ju individer, och har andra möjligheter än på jägarstenåldern. Jag ser inget skäl att fortsätta så.(Förresten hade människor då långt ifrån den kött-tillgång som svenskar idag, som dessutom ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtionen).

Jag tycker inte man kan kalla det kärlek att föda upp kännande varelser för att döda och sälja eller konsumera. Hur kan man döda någon man älskar? Den kärleken vill då inte jag ha. Hur bra än produktionsdjur har det så är slutet det samma. De dödas.

Givetvis omvandlar inte enbart ett inlägg av mig någon, men droppen urholkar ibland stenen. Jag var ju själv en storkonsument av animalier, och som jag skrev tänkte jag att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian. Vegan fanns inte på kartan. Och jag ändrade ju mig bla pga inspirationen jag fått via nätet av många inlägg osv

Sedan är det inte jag som är TS, och jag skulle inte uttrycka mig som TS rubrik. Det är inte min diskussionsstil.
    Så det anses som sämre att vara miljöpartist eller vänsterpartist? Jag hänger inte med alls i resonemanget...

Dom hade nog mindre tillgång på det mesta än vad vi har idag. Ica hade inte öppnat på jägarstenåldern. 
    Nu pratade jag i första hand om jakt och inte bacon i förpackning. Är det fel att äta vilt ? Vildsvin tex ? 

Nej man kan inte kalla det kärlek att föda upp djur för slakt. Det har jag inte heller påstått. Tror däremot inte att en slaktbone känner någon kärlek till grisarna. De för det för att överleva och det krävs väldigt mkt mark för att kunna försörja sig på enbart spannmål och potatis. Våra bönder ska vi vara väldigt rädda om. Hur rått det än är.  Men du verkar ha ätit väldigt mkt kött tidigare så du har väl fyllt din kvot. Vi andra ligger nog efter lite och kan fortsätta. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (H) skrev 2025-10-06 20:12:13 följande:
    Politik har inte att göra med vad man äter.
    Nej jag tycker ju inte det heller men antagligen är det mindre pk3j att vara miljöpartist eller vänsterpartist och äta kött. Det är tydligen bättre att vara åt högern...

Jag fattar inte heller 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 14:33:05 följande:

Å andra sidan menar jag att det går att välja vegetabiliebaserade livsmedel av helt andra skäl än klimat och woke. Jag är djurrättsvegan och en höger- röstande sådan, inte minsta woke.

Men djurrätt är idag helt bortglömt i mainstreamdebatten. På 90-talet fanns den med innan klimatproblemet blev känt, men inte idag. Alltid i artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel idag framhålls klimat och hälsa, aldrig djurrätt.

Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 18:06:46 följande:
    Mariasmorgon tog bara upp utsläpp. Var det fel att skriva om att det finns andra skäl att vara positiv till vegetabiliebaserade livsmedel än miljö?

Att skriva att det finns andra frågor här än TS tar upp. Jag tycker djurrätt är bortglömt idag jämfört med tex 90-talet.
    Nej som sagt, du äter vad du vill! Jag äter vad jag vill!

Frågor på det? 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:10:30 följande:

Ja.Jag har en fråga.

Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?

Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.

Jo absolut! 

Detta är inget bebatt forum utan ett disskutionsforum. 
    Oavsett vilket så går det inte föra en debatt eller disskution med någon presenterar märkliga motargument och till viss del duckar många frågor. 

Mig tappade du helt när du presenterade vart du står politiskt. Spelar ingen roll om du röstar på SD eller miljöpartiet för någon här inne. En miljöpartist som inte äter kött har lika mkt värde som alla andra och dennes röst är lika mkt värd. 

Du drar lite väl mkt egna slutsatser många gånger och många argument är väldigt knepiga. 

Därför undrar jag om du är intresserad överhuvudtaget i varför många ändå väljer att äta kött? Och kan du respektera det ? 

Vill du förändra något för djuren så är inte en disskutionstråd på familjeliv rätt ställe. Många blir enbart provocerade 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 12:22:57 följande:

Det var inte jag som startade tråden. jag gick in i den , och eftersom jag har erfarenheten av att själv ha blivit påverkad och ändrat kurs bla genom sådana här ttrådar så kan bland viss effekt finnas. Jag intog ju själv samma position som du finnan. Jag hade samma åsikter Som du,

Sedan var det inte ett argument i sig från min sida att jag nämnde politiken utan bara för att förekomma det jag så ofta möter i andra trådar om sånt här när man direkt avfärdas som woke, vilket helt omöjliggör diskussion med många. Det var bara för att förekomma det + understryka att det kan finnas andra skäl än TS.Djurrätt är så bortglömt idag.

Men glöm den saken och tänk på sakfrågorna .

Jag är både intresserad, och har ganska mycket vetskap redan, eftersom jag själv åt kött ända till ca 35 års ålder.

Jag önskar förändringar inte bara en reformering av systemet utan på lång sikt en  successiv utfasning.Jag är radikal och det skäms jag inte för,djurrätt inte bara djurskydd, Därför delar jag tex aldrig hemska bilder från djurhållning och slakt, eftersom det är den etisk-filosofiska grundfrågan jag är inne på

Varför inte säga till TS att du tycker att en diskussionstråd int3 är rätt forum? Jag är ju inte TS, men i en diskussion måste man få tycka olika.

Att du inte startade tråden är jag medveten om. 

Du anser alltså att det uppfattas som lite bättre att vara åt höger och vegan än vänster och vegan? 

Och NEJ du kan inte ändra djurskyddet här!! Isf får du vässa pennan. Då vinner du mer genom att dela bilder. 

För att det är dig jag för disskutionen med. Inte TS. 

Sammanfattningsvis skrev jag att du får äta vad du vill och jag äter vad jag vill. För att markera att jag inte är intresserad av att ändra min kosthållning och avsluta min närvaro i denna tråd. 

Tack för mig
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 18:46:23 följande:
    Åtminstone tråkigt att djuretikfrågan är glömd idag- det som är huvudskälet i mitt fall. (Sen har jag ev som en bonus i o f s bra fysiologiska värden för att vara så gammal som jag är)
    Du förstör ju miljön mer än oss som äter kött... 
    Är det bra djuretik ? 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:22:50 följande:
    På vilket sätt skulle jag göra det? Du vet väl inte hur jag lever eller vad jag äter och andra vanor?
    Vegetarianer i allmänhet gör ju det och du förespråkar ju att fler ska bli det ??  
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:30:11 följande:
    Vaddå vegetarianer i allmänhet? Det är ett påstående, inte ett sakargument.
    Vegetarianer och veganer lever individuellt helt olika, precis som blandkostare.

Dricker du kaffe? Har du bil?
    Ja nu va det ju du som själv skrev att du inte anbart var vegan för miljöns skull. Det är ju förenligt med att man har miljön som ett argument. Det va du själv som tog det argumentet från början. Hur ska du ha det?
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!