Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-06 17:52:51 följande:
Anledningen till att jag nämnde det är att jag märkt att de flesta tror att man är vänsterman och miljönisse om man är positiv till vegetabiliebaserade livsmedel. Det är nämligen så att idag tar klimatet så mycket av fokus att artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel ofta nämner det , men numera sällan djurrättsfrågan, som jag tycker är ännu tyngre skäl för vego. Mycket tyngre.
På 90-talet, innan klimatfrågan var känd diskuterades ibland däremot djurrätt. Men idag känns den relativt bortglömd
Man kan inte som jag ser det tala om människan som ett kollektiv som alltid måste handla likadant och likadant som människor tidigare. Vi är ju individer, och har andra möjligheter än på jägarstenåldern. Jag ser inget skäl att fortsätta så.(Förresten hade människor då långt ifrån den kött-tillgång som svenskar idag, som dessutom ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtionen).
Jag tycker inte man kan kalla det kärlek att föda upp kännande varelser för att döda och sälja eller konsumera. Hur kan man döda någon man älskar? Den kärleken vill då inte jag ha. Hur bra än produktionsdjur har det så är slutet det samma. De dödas.
Givetvis omvandlar inte enbart ett inlägg av mig någon, men droppen urholkar ibland stenen. Jag var ju själv en storkonsument av animalier, och som jag skrev tänkte jag att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian. Vegan fanns inte på kartan. Och jag ändrade ju mig bla pga inspirationen jag fått via nätet av många inlägg osv
Sedan är det inte jag som är TS, och jag skulle inte uttrycka mig som TS rubrik. Det är inte min diskussionsstil.
Så det anses som sämre att vara miljöpartist eller vänsterpartist? Jag hänger inte med alls i resonemanget...
Dom hade nog mindre tillgång på det mesta än vad vi har idag. Ica hade inte öppnat på jägarstenåldern.
Nu pratade jag i första hand om jakt och inte bacon i förpackning. Är det fel att äta vilt ? Vildsvin tex ?
Nej man kan inte kalla det kärlek att föda upp djur för slakt. Det har jag inte heller påstått. Tror däremot inte att en slaktbone känner någon kärlek till grisarna. De för det för att överleva och det krävs väldigt mkt mark för att kunna försörja sig på enbart spannmål och potatis. Våra bönder ska vi vara väldigt rädda om. Hur rått det än är. Men du verkar ha ätit väldigt mkt kött tidigare så du har väl fyllt din kvot. Vi andra ligger nog efter lite och kan fortsätta.