Inlägg från: Teresse7 |Visa alla inlägg
  • Teresse7

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 14:17:02 följande:
    Sverige ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtion, och just vad gäller kött så tror jag 1825 års genomsnitt vore bättre än dagens, om man därtill förde vegetabiliebaserade ersättningar förstås.

För min del konsumerar jag ännu mindre,  0 g kött/fisk, men inte av främst miljö- och hälsoskäl utan av djuretiska skäl. Men som jag skrev till en del andra är djurrätt ett bortglömt område idag

Den diskuterades på 90-talet, men då var klimatfrågan inte känd.
    Nej att inbillar sig att man gör något bra för miljon genom att skippa kött är att leva lite skenheligt så där tänker du rätt
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 18:46:23 följande:
    Åtminstone tråkigt att djuretikfrågan är glömd idag- det som är huvudskälet i mitt fall. (Sen har jag ev som en bonus i o f s bra fysiologiska värden för att vara så gammal som jag är)
    Du duckar ämnet kring det jag skrev. 

Din eventuella bonus med bra fysiologiska värden för din ålder har ingenting med varken med det bortglömda djurskyddet eller miljöfrågan att göra eller? 

Du påstod att du väljer bort kött främst för djurskydd och inte bara för miljön tidigare. Att påstå att man är snäll mot miljön genom att välja bort kött är skenheligt. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:21:19 följande:
    Der är skillnad på djurskydd och djurrätt. Jag står snarare för djurrätt än djurskydd.Dvs jag är radikalare. Jag vill inte bara reformera systemet utan fasa ut det. För mig handlar det mer om icke våldsprincipen, att inte döda, än om att förbättra förhållandena innan dödandet men fortsätta med dödandet. Det är för mig huvudskälet.

Men sedan nämnde jag också att det faktiskt finns miljöeffekter av animalieproduktion, och eftersom jag är övertygad om det också är det inte skenheligt utan bara min ärliga övertygelse - även om det inte är huvudskälet.

Bla bidrar vattenutsläpp från animalieproduktion runt Östersjön till bottendöden i just Östersjön-men det är ändå inte mitt huvudskäl. Jag duckade ingenting, men försökte skriva nyanserat.
    I det stora hela är det bättre för miljön att vara köttätare. Det är fakta. Du kan googla kring ämnet om du vill. 
    Det finns många fördelar med detta för vår planet. Så det argumentet du har är skenheligt. 
    Men vad vet jag du kanske bor i ett självförsörjande hushåll. Det kan inte alla göra eller rättare sagt VILL inte alla göra. 

Du skriver inte nyanserat när du känner fram dina fördelar kring din fysiologi. Ingen här fattar anledningen till att du tar upp det. 

Det du gör i denna tråd är att skriva utifrån dig själv. Vilket blir högst märkligt i den sakfrågan detta ämne nu gäller. 

Du har bra fysiologiska förutsättningar, du som vegan påverkar inte miljön, du som vegan röstar på SD. 
    Du tror att djuren vet om att dom ska dö. Mm.

Du kan inte använda dig själv som argument för att omvandla andra till att avstå kött. Det krävs lite mindre "jag" och lite mer konkreta argument om du ska kunna nå fram
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:45:09 följande:
    Jag vill hellre se dina egna argument än googla. Du gör ett generellt påstående utan att ta hänsyn till att olika vegetarianer och olika veganer lever mycket olika, liksom blandkostare lever mycket olika. Förresten- Har du bil? Dricker du kaffe? Jag tycker inte det är ett sakargument Med ett generellt påstående om de som inte äter kött mm

Både jag och en mängd blandkostare bor inte i livsmedelsproducerande hushåll. Jag är civilingenjör. Sådana behövs också.

Jag har aldrig sagt att djuren vet om att de skall dö. Dock på slutet vet många av dem det, men det är inte mitt argument mot att döda. Snarare är det kärleken och icke vålds-principen som driver mig.

Vad gäller fysiologi var det bla ett bemötande av de som säger att det är så ohälsosamt att inte äta kött. Så det var det som var poängen. Eftersom jag själv har erfarenhet så har jag ju lärt mig något, kanske något som är relevant.

Jag har inte heller sagt att det är pga just mig som man kan förespråka vegetabiliebaserade livsmedel, men eftersom jag själv gjorde resan från storkonsument av animalier till först laktovegetarian och sedan vegan vet jag att det är möjligt

Men jag vill säga att kärlek och ickevåld är argument.  Anför döda om man inte behöver det. Miljarder landdjur och till och med biljoner vattendjur!
    Mina argument är den fakta som finns på Google. 

Nu lyfter du fram att alla lever olika. Det vet jag. Jag har inte påstått att jag valt att äta kött för miljönsskull eller? Ja jag har bil och jag dricker kaffe. Jag har aldrig påstått att jag driver miljöfrågor. Det va DU som tog miljön som ett argument. Ingen annan här. 

Djuren vet alltså knte om att de ska dö men på slutet vet dem om det? Läs den mening igen... dom vet inte men dom vet. Hur ska du ha det i den frågan? 

Nej för mig är det inte relevant hur din fysologi är. Jag är övertygad om att du får i de ämnen du behöver. 

Vi har fattat att det är möjligt att bli vegan. Ingen tror något annat. Men än dock väljer många av oss att knte göra resan du gjort. För mig är det helt okej att du valt det du har valt. Jag kommer inte göra samma resa då jag tycker det finns för många fördelar med att äta kött. 
  • Teresse7
    klyban skrev 2025-10-10 14:59:26 följande:

Det riktigt komiska är att användaren använder argumentet att det är INTE för miljon, klimat eller annat sånt.
    Och sen ser vi argumenten för miljö och klimat ändå slinker in då och då i predikan och omvändelsen som ska ske.

Ja det är som någon skrev, denna person håller en disskution med sig själv och säger emot sina egna argument om och om och om igen... 

Man har rätt att ha en åsikt men det blir stört omöjligt att hålla en disskution med någon som säger emot sig själv Obestämd
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:37:25 följande:
    Det räcker inte. Google ger inte den fullständiga bilden utan ofta en förenklad, 

Nej, mitt huvudargument är och förblir djurrätt, fastän jag inte har bil,(åker kollektivt) och aldrig köper hem kaffe. Men jag bemötte påståendet någon gjorde att jag skulle leva mer miljöbelastande än andra då  det jag äter är vegetabiliebaserade livsmedel. Det var ett orättvist påpekande. Därför svarade jag om detta.

Så skrev jag inte. Däremot skrev jag att jag inte i tidigare inlägg påstått det, men nu påstår jag att en del djur vet det.Men om de inte vet så menar jag fortfarande att det är kärleksfullare att inte döda. Är det bättre att döda en individ som inte vet det än någon som vet? Är det någon skillnad ?

Inte för dig, men de som påstår att det är så farligt att inte äta kött bemötte jag dock. bla med de irden-Jag skriver ju till alla tråddeltagare även om jag mest svarar på en viss persons ord i ett inlägg.
    Då får du fördjupa dig på Google lite mer. Det ärninte något enkelt ämne men vid första anblick är det inget någon nackdel att äta kött. Varken för oss eller djuret (nu talar jag om jakt i första hand ) slakt har jag inte yppat ngt om. Förutom att bönderna behöver den delen att överleva.

Ingen har påstått att du påverkar miljön negativt..men.bli alla i landet vegetarianer så kommer detta påverka miljön negativt.

JOOO gå tillbaka och läs din egen text!!!! Dj skriver klart och tydligt att djuren inte vet men dom vet. Detta är det jag menar. Du emotsäger dig själv konstant.

För mig har du noll koll utan utgår enbart från dig själv konstant 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:24:54 följande:
    jag säger alltså inte emot mig själv. Du har nog inte läst alla inlägg i tråden, och jag brmöter olika saker jag läst här, även före du kom in i tråden.
    Jo du säger emot dig själv i de svar du givit mig konstant. Det eller så duckar du sakfrågan och byter ämne. Helt omöjligt att hålla en diskussion då
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-12 19:11:39 följande:
    Ord föll bort i mitt svar. Det skulle ha stått att i sakfrågan är jag helt enkelt för vegetabiliebaserade livsmedel och icke dödande, icke våld också gentemot djur. Svårare än så är det inte. Och du kan tycka annorlunda.

Men sen har jag tvingats bemöta olika påståenden utöver det
    Jo det har vi fattat. Vi är många som inte håller med. Så kan det va. Är inte det som drar igång disskution eftersom du ständigt kommer märkliga påståenden. 

Det är väldigt förbryllande. Ingen gör försöker få dig att ändra kost. Men vi har våra skäl att äta kött och det får du bara acceptera och sluta komma med din ständiga argument om att är emot att djur ska dö. 

I miljöfrågan så är det ju så att det är bättre för vår planet att vi äter kött. Du kan fördjupa dig i ämnet själv. 

Jag utgår inte ifrån dig utan ifrån alla. 

Sen får du välja bort kött om du vill. Ingen här kommer försöka övertala dig att ändra din kost så du får därmed respektera att du inte kan ändra på våran åsikt. 

Du respekterar inte andras val. Du utgår ifrån att du har rätt och du vill ändra andras kosthållning. Därav respekterar du inte oss köttätare. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:56:13 följande:
    Vilka märkliga påståenden? Jag har en annan åsikt än du.
    Sen önskar jag TS tillbaks i tråden,

Jag respekterar så till vida att jag vet att ingen kan tvingas varken att läsa mina ord eller göra efter dem, men det måste vara tillåtet  att göra debattinlägg även i heta frågor. Gillar man det inte kan man avstå från att läsa dem.

Du gör ett påstående om miljö, men ger inte argumenten för det., Du hänvisar till Google eller nätet , men det räcker inte som argument AI har dessutom ofta fel. Du vet inte hur alla som inte äterkött lever totalt sett eller vad vi äter, vilket kan vara mycket olika.

Jag utgår i sakfrågan från dem som får betala det yttersta priset, däribland miljarder landdjur och biljoner vattendjur. Det är inte ett självändamål att tala för vissa kostfaktorer.
    Nej och du behöver inte respektera mina ord heller. 

Jag hänvisar inte till Al. Varför googlar du inte läser själv? Här är första träffen som kommer upp. Jag kan omöjligt kopiera varenda länk.

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-matval2/kott-och-chark/

Det finns hur mkt som helst att läsa. Inte bara livsmedelsverket som talar för kött. Både näringsmässigt och för klimatet. 

Vi har fattat att du värnar om djuren i första hand. Vi har läst samma mening 100 gånger nu. Vi lägger fram våra åsikter om fördelar med att äta kött. Det är kanske 2 olika frågor ? 

Iaf kött är enligt väldigt bra näringskälla och det är inte det stora hela bättre för vårat klimat att vi äter kött. Det kan du inte neka till. Men det kommer du säkert göra ändå. Och det är just det som blir så krasst 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 19:49:03 följande:

Den länken förespråkar om jag förstår den rätt mindre kött både ur hälsosynpunkt och miljösynpunkt än en vanlig svensk konsumtion.

Men jag tycker det är bäst om de jag diskuterar med själva formulerar sina argument och är mycket väl insatta. Jag vill helt och hållet diskutera med de levande personerna snarare än länkar.

Jag litar inte utan vidare på Livsmedelsverkets länkar heller. Jag vill utifrån grundfakta göra en egen analys.

Jag kan inte se något argument för att det måste vara klimatvänligare att äta kött. En helt vegetabiliebaserad kost., eller en laktovehetarisk, kan varieras väldigt mycket. Även en blandkost kan se olika ut. Det blir helt enkelt ett för generaliserande påstående som jag tror.

Jag prioriterar dock inte klimatet. Det går att som på 90-talet vara djurrättsaktiv utan någon klimatkoppling alls. Klimatfrågan var inte ens känd då.

Sedan finns andra miljöfrågor än klimat. T.ex. Vad gäller det starka fisketrycket/utfiskning av arter i vattenekosystem så berörs både ekologin och det djuretiska.

Jag har aldrig skrivit att det är till fördel att ha en överdriven konsumtion eller ? 

Du drar du igång igen.... egna ihopalappade saker. 

Du håller dig inte till det jag skriver utan ställer om igen över det. Suck

Du får vara hur mkt djurrättsaktiv du vill. 

Nej du behöver inte prioritera klimatet men påstå då inte att du är vego för klimatets skull som du gjort innan. Är okunskap. 

Då är vi iaf överens om att kätt är en väldigt bra näringskälla ? 

Fisk är jag allergisk emot så den frågan tar jag inte i. 

Kött är och förblir en utmärkt näringskälla och vi som inte vill bli vego väljer Kött. Vi får i oss det vi behöver. Hur du får dig det du behöver har jag inget intresse I. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:46:55 följande:

Var inte för säker på det i långtidsperspektivet tex vad gäller hjärta och kärl och olika cancersjukdomar med mera.

Jag använder oftast inte orden fel och rätt.Däremot tycker jag det kan vara kärleksfullare/ barmhärtigare att inte äta kött.

Prossesat kött kan vara farligt om man äter för mkt. 

LAGOM dos med kött i övrigt har inga bevisade hälsoeffekter. Det uppmuntras enbart för att vi ska få i oss det vi behöver. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:39:08 följande:
    Även annat kött. Det finns en amerikansk studie med 80 00 deltagare som verkar tyda på att det är lägre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer. Det stod om ämnet i "The American Journal of clinical nutrition".
    Vad har dom ätit för kött och hur mkt ? 

Jag är övertygad om att man kan få cancer och andra sjukdomar av en överdriven konsumtion av kött. Finns garanterat en risk om man som jag äter kött 1 gånger i veckan också, men den risken är minimal. 

Sen är inte en studie ett allmänt facit. Det är vad man vill att det ska vara. 2.2 % av alla cancerdiagnoser är fastställda beror på kosthållning. De har en överdriven konsumentation av kött eller annat (allt handlar inte om kött här heller). 

Sen smittar ju inte cancer så du behöver ju inte ta ansvar för andras matvanor. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 17:09:10 följande:
    En nolla föll bort så det var 80 000, och inte 8000.Med så många deltagare varierar det troligen i både typer och mängder.

Om man bryr sig om andra , både djur och människor, kan man ändå diskutera ämnet i ett diskussionsforum, som bla är till för att olika åsikter ska kunn@ brytas mo5 varandra
    Troligen skriver du... 

Jag har läst att det lär finnas en studie som menar att en normaldos kött bara är bra för hälsan och inte cancerframkallande. Enbart bra! Troligtvis. 

Man kan inte ta en enda studie och inbillar sig att det är 100% fakta. Du har ju inte ens någon aning om hur denna studie gått till. 

En amerikansk studie har föga med Svenska matvanor att göra. 

Som sagt oavsett så är inte cancer något som smittar så du kan låta de vill äta kött ändå. Att en överdriven konsumtion kan bara cancerframkallande är inget nytt. Du kan såldes lita på att människor tar eget ansvar för sin kosthållning. Du är en vegansk expert och djurvän. Alla är inte av samma åsikt. Många VILL ha kött 
  • Teresse7
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-16 21:05:52 följande:
    Blir dock lite löjligt när man diskuterar hälsa och pratar om kött som om oxfile vore samma sak som att äta lågkvalitativa korv. 

Det du säger må stämma för det förstnämnda men knappast för korven.
    Håller med
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 17:04:44 följande:
    Långt ifrån alla får det, men om risken minskar procentuellt för vissa sjukdomar för veganer och för vissa sjukdomar för både veganer och laktovegetarianer är ju det det samma som att den är statistiskt högre för personer som inte hör till någon av grupperna.Jag vill minnas den var i genomsnitt 24% lägre om man räknar samman några olika cancersjukdomar, men det var ett tag sedan jag läste.Läkare för framtiden nämnde det på Facebook och länkade till artikel om undersökningen.

Totalt sett var det 8 typer jag såg nämnda vid namn i en artikel.

Jag åt i alla fall havregrynsgröt igår. Olika lantbrukare odlar olika saker, och har olika inkomstmöjligheter, tex har en del skogsbruk Vad gäller  djuruppfödning dominerar nog mer storskalig uppfödning. Det sker återkommande bränder och det brukar vara många djur man läser har blivit innebrända i de tragiska sammanhangen.
    Är nog inte djuröppfödning som är i brandrisk utan slakterier.

Tack för undervisning i att lantbrukare odlar olika "saker". Vem hade kunnat ana det?
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:38:20 följande:
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.
    Ja men brandrisken är betydligt högre på ett slakteri. Laudgårdbränder händer väl men skulle inte påstå det är vanligt eller händer ofta. 

Ja det är väldigt olika och därför är det väldigt viktigt att man kan försörja sig på köttdjur utöver sina marker. Eller det kanske du inte tycker? Du vill ha din havregrynsgröt antar jag? Skulle bli lite svårt o få den i samma utsträckning om alla bönder slutade med djuren. 
    Jag har aldrig påstått nån generell term men du verkar på riktigt tro att alla bönder skulle klara sig utan djur? Den är otroligt naivt. 

Varför fortsätter du att svara om du är trött på det? 
    Sista ordet bara ?
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!