Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:21:19 följande:
Der är skillnad på djurskydd och djurrätt. Jag står snarare för djurrätt än djurskydd.Dvs jag är radikalare. Jag vill inte bara reformera systemet utan fasa ut det. För mig handlar det mer om icke våldsprincipen, att inte döda, än om att förbättra förhållandena innan dödandet men fortsätta med dödandet. Det är för mig huvudskälet.
Men sedan nämnde jag också att det faktiskt finns miljöeffekter av animalieproduktion, och eftersom jag är övertygad om det också är det inte skenheligt utan bara min ärliga övertygelse - även om det inte är huvudskälet.
Bla bidrar vattenutsläpp från animalieproduktion runt Östersjön till bottendöden i just Östersjön-men det är ändå inte mitt huvudskäl. Jag duckade ingenting, men försökte skriva nyanserat.
I det stora hela är det bättre för miljön att vara köttätare. Det är fakta. Du kan googla kring ämnet om du vill.
Det finns många fördelar med detta för vår planet. Så det argumentet du har är skenheligt.
Men vad vet jag du kanske bor i ett självförsörjande hushåll. Det kan inte alla göra eller rättare sagt VILL inte alla göra.
Du skriver inte nyanserat när du känner fram dina fördelar kring din fysiologi. Ingen här fattar anledningen till att du tar upp det.
Det du gör i denna tråd är att skriva utifrån dig själv. Vilket blir högst märkligt i den sakfrågan detta ämne nu gäller.
Du har bra fysiologiska förutsättningar, du som vegan påverkar inte miljön, du som vegan röstar på SD.
Du tror att djuren vet om att dom ska dö. Mm.
Du kan inte använda dig själv som argument för att omvandla andra till att avstå kött. Det krävs lite mindre "jag" och lite mer konkreta argument om du ska kunna nå fram