Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

För min del är det varken klimat eller andra miljöfrågor, och inte heller djurplågeri, som får mig att välja vego. Snarare är det främst att jag inte vill vara en del i efterfrågan på uppfödning och dödande + konsumtion av kännande varelser - som jag var när jag åt animalier. (Slutade äta kött/fisk för ganksa många år sen och slutade sedan med mejeriprodukter och ägg med). Oavsett om djuren i produktionen plågas eller inte så dödas de.

Dvs Djurrätt (som är TOTALT bortglömt idag) när "Aalla bara pratar om klimatet" och inte djurskydd.

Jag står  ganska långt till höger politiskt och är djurrättsaktiv, dock ej miljöaktiv.

klyban skrev 2025-08-21 18:06:34 följande:
    Jag berättade precis vad som händer om man inte har konstgödsel eller gödsel i tillräcklig mängd.
    Vad är argumentet?
    Anonym (ansvarig som faan) skrev 2025-08-21 15:46:26 följande:
    Du blandar ihop konstgödsel med att gödsla. Ingen använde konstgödsel före 1800-talet, då i liten skala. Naturgödsel har används i tiotusen år eller mer.
    Jag odlar så, men jag har ju ingen storskalig produktion som ska ge vinst nödvändigtvis.
    Nu adresserade jag bägge samtidigt, och förr hade man inte gödsel nog.
    Men om man hade så är det ingen större skillnad, men givetvis finns det skillnader.

Vi har ett bra djurskydd i Sverige, och majoriteten och en stor en sköter sina djur bra.
    Dock är det en del som inbillar sig de extremt få som inte sköter sina djur bra, är samma som alla inte sköter sina djur bra.

Kommer inte ihåg alla detaljer, men veganer infiltrerade en gård som anställda.
    Och anklagade dom för vanvård, men kråksången var att det var veganerna som saboterade och sen dokumentera sina sabotage.
    Och sen hävdade att ägaren misskötte sina djur.

Där har du veganer i ett nötskal, i alla fall en del av dom och de är inte rädda att skada djur och för föra sin agenda.
    Det är själva definitionen av hyckleri när sånt sker.

Är inte säker på platsen då detta var rätt länge sedan, kanske 15-20 år sedan, men var en gård kring Varberg om jag inte minns fel.

En fullständigt absurd och okunnig anklagelse.

Jag har ingenstans talat för att skada några djur. Dessutom betyder ordet vegan faktiskt bara "person som inte konsumerar några djurprodukter". Det behöver alltså varken betyda illegal aktivist, eller att över huvud taget vara aktivist. Man kan vara vegan och inte det minsta djurrätts-aktiv. 

De militanta som ev utför sabotage eller liknande är kanske 25 personer i hela  landet. Idag är dessutom djurrätt bortglömt - då det bara "tjatas" om klimat hela tiden. På 90-talet fanns dock djurrätt, så 15-20 år sedan kan stämma:

Sedan har jag en vän som i o f s varit delaktig i fritagningar, men då har man tagi hand om de fritagna djuren + inte använt våld eller hot.

Jag är personligen djurrättsaktivist, men en fredlig sådan. Du förväxlar militanta djurrättsaktivister med vad jag står för.  Förvisso  har jag ibland affischerat på ställen där det formellt inte varit tillåtet, tex en köttbutik, men en väktare som kom förbi såg mig och brydde sig inte alls om det, för han var ju ute efter verkliga tjuvar/inbrottsfolk/ev saboötörer osv - så jag är fredlig.

Jag skrev otydligt. Jag är inte djurskyddsman utan djurrättsman. Djurskydd är bara tt reformera systemet. Jag vill avskaffa systemet (dvs djurrätt snarare  än djurskydd)

klyban skrev 2025-08-22 13:23:49 följande:

Har inte gjort någon anklaga alls, mer än veganer gjorde det jag sade.
    Och kontexten är att man hör från dessa vegetarianer ofta hur djuren lider så, och får att påvisa det så orsakade dessa skadorna själva.

Sen har du tex minkfarmer som det är så synd om minkarna, men släppa ut dom och frysa ihjäl, ligga kravlande på vägen efter blivit överkörda och inte haft turen att dö direkt.
    Sånt har jag sett med mina egna ögon och såg fruktansvärt ut där utanför Svenljunga, och inte mycket till djurvänner detta.

Vi har ett mycket bra djurskydd i Sverige, och kanske ni ska fokusera på de extremt få som inte sköter djuren, än allmänt säga djuren lider.(Och även om inte just du sade så, så hör man många vegetarianer gör, för det är viktigt att skuldsätta den som inte håller med dom.)

Jo, såg en annan komisk sak för typ 10år sedan, och hur en grupp som besökte ett slakteri(Inte för sabotera, utan för ta kort.)
    Och det komiska där var att de helt och hållet fokuserade på blodbilder, och missade massor av slakten.

Det mest oärliga de gjorde, det var att säga att dom levande djuren stod i sitt eget blod, så ahde dom arrangerat om kortföljden och fast de påstod de inte gjort.
    Och efter som jag kan slakt själv och slakteri, så såg jag direkt att de ljög.
    Allt där handlade om att chocka med blod, och skuldsätta den som äter kött.
    Dessa beter sig som religiösa fundamentalister, och predikar hur dåliga vi andra är för inte gör som dom vill.

Och oroa dig inte, det finns även i andra dieter också detta att predika och de mår alltid så jävla bra också :whoco5:

Det finns alltid enskilda extremister och "knäppgökar", även i "våra led". Just deras agerande ställer jag mig inte bakom,de som själva skadade djur. (Sedan betyder vegan som sagt bara "person som inte konsumerar animalier", så det betyder inte att man agerar på ett visst vis eller gör olagliga ting.

Minkutsläppen görs( eller gjordes) i o f s inte för att rädda just de djuren, snarare för att motarbeta pälsindustrin - men inte heller det är min metod. Snarare manar jag till att inte köpa päls, och så besegra pälsindustrin.

Djurskyddet är inte mycket värt i Sverige heller - med bla  plågsam helt laglig massgasning med koldioxid av grisar, och otaliga fiskar som kvävs i fisket (det kan ta 2-4 timmar för fisken att dö av kvävning) osv. Av ekonomiska skäl gäller i verkligheten inte djurskyddet alla djur och i alla lägen. Men sedan är jag i of s djurrättsman - inte djurskyddsman - och vill inte ha detta dödande över huvud taget oavsett hur det går till. Jag är för att systmet upphör snarare än att reformera det.

Jag använder inte själv blodiga bilder, Jag fokuserar inte på sådant utan jag ställer i stället  den mera grundläggande frågan varför alls föda upp och döda kännande varelser?

(Ja, jag klagar inte, Jag hade bra värden vid senaste koll, mne jag är inte vegan av främst hälsoskäl utan främst djurrättsskäl.)

Anonym (H) skrev 2025-08-22 16:46:39 följande:
    Håller med.
    Självfallet blir det mindre tarmgas från nötkreatur om man inte föder upp nötkreatur - enkel matematik.
    klyban skrev 2025-08-22 17:00:58 följande:

Släppa minkarna ger mycket svårt lidande för dom.
    Och den som tror annat(menar inte du.), den kanske skulle suttit med mig och farsan i bilen när minkar försökte kravla sig fram med trasig kropp.
    Senare till vintern hittade dom massor av minkar som fruit ihjäl och även svalt ihjäl.

Men förstår, du står inte bakom detta, dock är det värt att använda i sammantaget för att förstå att den som kanske inte gör dessa saker, säger saker som låter som att det är okey.

På samma sätt som veganerna skapade vrede när de var de som skadade djuren, men det var dom själva och allt för narrativet de hade i sin agenda.
    Och det tragiska är att en hel del vegetarianer var arga på bonden, sen när det visade sig vem som skadade djuren, så svarade dom med något som jag kallar för Den stora Bedövande Tystnaden, och är ett tyst medgivande att det kanske är okey.
    För normala människor hade opponerat sig och sagt det var hemskt och vi tar avstånd från detta.

Djurskyddet är mycket bra i Sverige, men sure, det finns äckel till bönder också och dessa ska bekämpas.
    Men de är inte så många som vegetarianer försöker påstå.

Förstår du inte gör, men det blev rätt komiskt när de försökte säga levande djur badade i blod, och att de förvanskade gången i en slakt och visa blod, blod och åter blod.
    Men det var bara för chockera, och samma fånar som säger att djur är lik och säga än dummare saker som äta sina husdjur, eller äta människor(Och ja dessa finns och kört det argumentet massor av ggr.)

Jag är helt okey med att du har din egen diet som du gillar och oavsett varför du har den.
    Det är när en diet börjar predika(Och här finns mer dieter än veganer eller vegetarianer..)

Själv gör jag vegetariskt runt 15-25%, och överdriver inte köttkonsumtionen.
    Men nån gång per år gör jag.

Är det bra djurskydd(djurskydd alls) med koldioxidgasningen av grisar (som är helt laglig), eller med fiskar som kvävs under en 2-4 timmar lång process (också helt lagligt) ?

Sedan har jag faktiskt rätt att förespråka vegetabiliebaserade livsmedel , sprida goda recept på sådana etc. Jag gör det bla för deras skull som inte kan tala för sig själva, men som får betala det yttersta priset för naimalierna (sina liv), nämligen djuren.

klyban skrev 2025-08-24 10:46:58 följande:

Predikar du så kommer jag och tar ned dig från piedestalen.
    En fisk lever inte ens i 2-4h efter den är ur vattnet.
    Och en död gris behöver inget djurskydd :whoco5:
    Men skoj att du flyttar det till något annat och när vi pratade om att det inte alls finns många gårdar som är dåliga.

Sen har vi ett litet pinsamt faktum i området också, och det är att kött är överlägset näringsmässigt.
    Och den överlägsenheten har gjort så vi har utvecklat oss bättre med att införliva lite kött i sin diet, speciellt barn och yngre.

JO, fiskar  kan leva länge, i timmar medans kvävningsprocessen pågår.

Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl ? Tidningen Djurskyddet

Grisarna är inte döda när de sänks ned i koldioxidschaktet. Du duckar, men faktum är att det är helt lagligt i Sverige,

Jag förnekade inte att det det finns "dåliga gårdar", Jag ser nog snarare ALLA gårdar som föder upp produktionsdjur som dåliga i den meningen att all uppfödning av produktionsdjur bygger ekonomiskt på att döda dem.

Jag avstår så gärna den "överlägsna" maten. Jag hade bra värden vid senaste provtagningarna "trots att jag är vegan".

Dessutom - Är det att "predika" om jag kort och enkelt säger att jag förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel?  har jag inte rätt att göra det?

Dessutom är jag inte på någon piedestal, Jag har 10000-tals fel och brister och förnekar inte den saken, Men jag tror inte du är perfekt heller - men det hindrar inte att jag, eftersom jag älskar djur, enkelt och utan aggressiva ord och även utan obehagliga bilder kan tala för en andra  alternativ än animalier.

jag var själv en storkonsument av animalier - och jag var en konsument länge. Det kan jag inte heller förneka för det är en sanning om mig själv.

HSOF skrev 2025-08-23 15:23:34 följande:
    Har inte hunnit läsa hela denna tråden, bara skummat igenom de sista inläggen här. Men.

Att men känner sig hungrig efter vegetarisk kost eller ännu mer vid vegansk kost (utan livsnödvändiga animalier) är för att vegetabiliskt kost är mindre energi och näringstä. Grönsaker bidrar främst med fibrer till vår kost, vilket kan vara bra för vissa om man tål dem. Men näringsmässigt är vegetabiliskt föda mest vatten med ett Väldigt litet näringsinnehåll och låg biotillgänglighet.

Visst kan man leva på en vegetarisk kost om man äter rikligt med ägg och mejeriprodukter men en strikt vegansk kost är på sikt rent skadlig för oss.

Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.

Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det. 

Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg. 

Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det?  Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.

klyban skrev 2025-08-26 07:00:39 följande:

Det var konstiga fiskar detta då, för de jag får och om man inte nackar.
    De lever inte länge alls.

Finns inget att ducka för en död gris, den är död och kan per definition inte längre lida om den ens led före.

Nä, alla gårdar är inte dåliga, ett extremt fåtal är.

Och det är här det komiska kommer in igen och hur veganer som försöker säga de är emot lidande, så skapade dom lidande själva och när dom infiltrade den där gården, som komiskt nog hade bra djurhållning.
    Men det pallade dom inte med, så tortera lite djur är ju bra helt plötsligt.

Jag skiter fullständigt i vad du äter(Man kan tycka efter berättat det ett par ggr att det skulle fastnat.), och oavsett vad du säger, så finns ingen bättre näringskälla än kött, det är i en helt annan klass.
    Och problemet är när någon kommer och predikar sin diet som den bästa som existerar någonsin.
    Det blir bara komik då, och här är inte vegetarianism ensamt inte, utan många dieter håller på så.
    Och dom är jag också på om de försöker predika.
    Och det är ofta de som som överdrivit sin köttkonsumtion och möter det religiösa i en diet, som hamnar där du hamnar.
    Men du är inte så farligt överdriven som en del andra är.

Hur kan du inte se dig på pestilential för?
    Och hur du berättar att du har rätt och animaliska protein ska inte ätas, evolutionen säger något helt annat och sen helt utan animalier så måste man äta kosttillskott, för annars är risken att dö möjlig pga B12 är essentiell.
    Och per definition en fallerad diet, men går tack vare B12 tabletter, men är ändå en fallerad diet.

Förstår du inte att de flesta fiskar som dödas (och det är biljoner - alltså 1000-tals miljarder - långt fler än de landdjur som dödas och konsumeras) inte fångas och dödas på det sättet? Och det är helt lagligt. Viltfångad fisk omfattas inte av djurskyddslagar som gäller andra.

Jo, du duckar. Vad är det annat än en ren lögn att påstå att grisarna som sänks ned i koldioxidschakten är döda? Självfallet är de levande. Det är ju därför de gasas.

Det beror på vad ,man menar med dåliga. Faktum kvarstår att djuren från alla gårdar som föder upp produktionsdjur dödas på slakterier eller på gårdarna eller dör under transporter.

Jag har inte på något sätt försvarat att skada djur. Det kan du inte beskylla mig för.

Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter" - inget mer - så man ska inte generalisera.

I en debatt så svarar man på andra inlägg, och skriver inte bara sitt första inlägg, där man presenterar sin ståndpunkt, utan man försvarar den som svar på vad andra skriver.

Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara just på mina ord.

Överlägsen är det du som påstår. Jag hade som sagt bra värden vid senaste koll.

Det måste vara tillåtet att ändra sig, bla i fråga om kost, vilket bla jag gjorde, Jag tänkte en gång i tiden att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag ändrade mig.

Vaddå det religiösa i en diet? Jag råkar visserligen ha en tro, men många som har samma tro som jag försvarar till och med "köttsamhället" och  är mer "i ditt lag" i denna debatten. Och - jag hade varit för växtbaserade livsmedel även om jag varit tex ateist eller agnostiker (vilket nog de flesta djurrättsaktivister i Sverige är, då många djurrättsaktiva i Sverige är vänster).

Om jag skulle sätta mig själv på piedestal skulle jag hävda att jag var utan fel, men det säger jag inte. Jag tror inte du är utan fel heller. Men det måste vara tillåtet att för andras skull förespråkar ett visst handlande . De som får betala det yttersta priset är djuren.

Att kunna göra kosttillskott är väl också en del av evolutionen, så där anser jag inte man kan använda den som argument.

Varför fallerad? Vad är det för fel på B-12-tabletter? Jag trivs med det.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:
    Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.

Jag vet att du ofta  skriver bra och balanserade inlägg, och vill inte göra personangrepp. (Sådana klarar vi oss utan från båda sidor i en debatt.) Jag förstår också IBS-problemet, men faktum är att jag själv sannolikt har det, och min mage blev som jag upplevt det bättre när jag blivit vegetarian-speciellt när jag blev vegan och alltså skippade mejeriprodukter också. 

jag skulle inte kalla  mig själv "i min tidigare existens/ version" när jag åt kött7fisk/skaldjur/mejeriprodukter/ ägg för djurvän i praktiken.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 14:10:03 följande:
    Det är sant. Det är animalier vi behöver. Om det sedan är mjölk, räkor eller fläskkarré är sak samma. Och vi behöver inte särskilt mycket av det heller. Men vi behöver det.

Du fixar ditt behov med fisk och skaldjur och lite viltkött emellanåt.
    Är det verkligen ett måste? Jag hade som sagt bra värden vid senaste kontroll och jag är vegan.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!