klyban skrev 2025-08-26 07:00:39 följande:
Det var konstiga fiskar detta då, för de jag får och om man inte nackar.
De lever inte länge alls.
Finns inget att ducka för en död gris, den är död och kan per definition inte längre lida om den ens led före.
Nä, alla gårdar är inte dåliga, ett extremt fåtal är.
Och det är här det komiska kommer in igen och hur veganer som försöker säga de är emot lidande, så skapade dom lidande själva och när dom infiltrade den där gården, som komiskt nog hade bra djurhållning.
Men det pallade dom inte med, så tortera lite djur är ju bra helt plötsligt.
Jag skiter fullständigt i vad du äter(Man kan tycka efter berättat det ett par ggr att det skulle fastnat.), och oavsett vad du säger, så finns ingen bättre näringskälla än kött, det är i en helt annan klass.
Och problemet är när någon kommer och predikar sin diet som den bästa som existerar någonsin.
Det blir bara komik då, och här är inte vegetarianism ensamt inte, utan många dieter håller på så.
Och dom är jag också på om de försöker predika.
Och det är ofta de som som överdrivit sin köttkonsumtion och möter det religiösa i en diet, som hamnar där du hamnar.
Men du är inte så farligt överdriven som en del andra är.
Hur kan du inte se dig på pestilential för?
Och hur du berättar att du har rätt och animaliska protein ska inte ätas, evolutionen säger något helt annat och sen helt utan animalier så måste man äta kosttillskott, för annars är risken att dö möjlig pga B12 är essentiell.
Och per definition en fallerad diet, men går tack vare B12 tabletter, men är ändå en fallerad diet.
Förstår du inte att de flesta fiskar som dödas (och det är biljoner - alltså 1000-tals miljarder - långt fler än de landdjur som dödas och konsumeras) inte fångas och dödas på det sättet? Och det är helt lagligt. Viltfångad fisk omfattas inte av djurskyddslagar som gäller andra.
Jo, du duckar. Vad är det annat än en ren lögn att påstå att grisarna som sänks ned i koldioxidschakten är döda? Självfallet är de levande. Det är ju därför de gasas.
Det beror på vad ,man menar med dåliga. Faktum kvarstår att djuren från alla gårdar som föder upp produktionsdjur dödas på slakterier eller på gårdarna eller dör under transporter.
Jag har inte på något sätt försvarat att skada djur. Det kan du inte beskylla mig för.
Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter" - inget mer - så man ska inte generalisera.
I en debatt så svarar man på andra inlägg, och skriver inte bara sitt första inlägg, där man presenterar sin ståndpunkt, utan man försvarar den som svar på vad andra skriver.
Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara just på mina ord.
Överlägsen är det du som påstår. Jag hade som sagt bra värden vid senaste koll.
Det måste vara tillåtet att ändra sig, bla i fråga om kost, vilket bla jag gjorde, Jag tänkte en gång i tiden att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag ändrade mig.
Vaddå det religiösa i en diet? Jag råkar visserligen ha en tro, men många som har samma tro som jag försvarar till och med "köttsamhället" och är mer "i ditt lag" i denna debatten. Och - jag hade varit för växtbaserade livsmedel även om jag varit tex ateist eller agnostiker (vilket nog de flesta djurrättsaktivister i Sverige är, då många djurrättsaktiva i Sverige är vänster).
Om jag skulle sätta mig själv på piedestal skulle jag hävda att jag var utan fel, men det säger jag inte. Jag tror inte du är utan fel heller. Men det måste vara tillåtet att för andras skull förespråkar ett visst handlande . De som får betala det yttersta priset är djuren.
Att kunna göra kosttillskott är väl också en del av evolutionen, så där anser jag inte man kan använda den som argument.
Varför fallerad? Vad är det för fel på B-12-tabletter? Jag trivs med det.