Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

molly50 skrev 2025-08-26 14:17:39 följande:
    Jag håller med om att vi kan undvika personangrepp. Därför undanber jag mig också att bli kallad icke djurvän enbart för att jag äter kött.
    Man kan vara djurvän trots detta. Och det är jag. Oavsett vad du och andra veganer än må tro.
    Det är också en orsak till att jag väljer kött från bönder,helst lokalproducerat,där jag vet att djuren har haft det bra. Eller ännu hellre vilt.
    Det är inte vad man äter som avgör om man är djurvän eller ej utan hur man ser på djuren och behandlar dem under deras livstid.
    Så det där med att man inte är djurvän för att man äter kött är en åsikt jag faktiskt kan irritera mig lite på. 

Om du själv har ibs så vet du nog också att ingen ibs-mage är den andra lik. Det en tål klarar kanske inte en annan.
    Och jag har utöver det också allergier.  Så jag kan helt enkelt inte äta enbart vegetariskt/veganskt även om jag hade velat.

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

klyban skrev 2025-08-26 14:18:42 följande:

Jaha?
    Det är få fiskarter som överlever som du påstår.
    Det är väl typ, mal,karp, sutare eller som arapaima.
    Sill den dör så får du tittar på den.

Och sen är grisarna döda och lider inte alls, och inte heller bryr sig längre.

Har inte beskyllt dig för något alls :whoco5:

Det är inget påstående, det är fakta att kött är en totalt överlägsen näringskälla.
    Och du börjar nu också låta som där veganerna som är kritvita i ansiktet och utmärglade och som säger jag mår så bra.

Igen och nu börjar jag undra varför du inte ens läser, men en gång till då, jag skiter fullständigt vad du äter.
    Men när du börjar predika så kommer jag och drar ner er från piedestalen, och det gäller även andra dieter där folk predikar att alla  måste äta som vi.

Om du inte förstår den religiösa framtoningen flera dieter har, eller din egen framtoning.
    Så försök igen och kom inte tillbaka innan du fattar, men kanske du träffat på såna dito som dig i LCHF, så borde du fattat p å en tusendels sekund.

Dieten är havererad, ingen sagt att kosttillskott inte kan lösa problemen du skapat för dig själv med en fallerad diet.
    Och här börjar jag bli lätt fundersam, varför säger du något så konstigt?
    Dieten utan animalier på något sätt, är en så onaturlig diet att du kan dö av den.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:
    Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.
    Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

klyban skrev 2025-08-26 14:40:06 följande:

Enkelt, det är vår diet att äta kött, det är därför vi föder upp djur.
    Och är det nu det kommer om vi ska äta vår katt eller hund då?

Kött är en helt outstanding näringskälla, där har man mycket av svaren och våra kroppar kräver kött, eller så får äta B12 som inte alla tar upp så bra i tablettform.

Vaddå "vår" diet? Man bestämmer väl själv som individ vad man äter.

Vad är det för fel på B12-tillskott? En sak är väl inte sämre bara för att man tar den som tablett? Allt måste inte vara så kallat "naturligt". Jag är ingen gröna-vågare med näbbstövlar,. Jag är teknik-positiv.

Anonym (TT) skrev 2025-08-26 15:17:50 följande:

Bevisligen klarar sig många människor bra med att leva som vegetarianer eller veganer och de är friska.

Så för mig är det inte fråga om hälsan, Jag äter kött för att det är gott och har inget emot att djur dödas för att det är bra för människor. Jag är även för att vissa djur skjuts av för att de är skadedjur etc. 

Om man vill rädda klimatet får man ta itu med industrier i tex Kina och Indien, Det finns olika uppfattningar om klimatpåverkan av djur, odlingar, bio-odling etc och några veganer i Sverige räddar inte världen.

För min del som "höger-vegan" är jag trött på klimat-tjat och på Greta Thunbergs vänsteragenda. Jag är djurrättsvegan och inte klimatvegan
    molly50 skrev 2025-08-26 14:48:48 följande:
    Vad du väljer att kalla dig själv är väl helt upp till dig själv. Men att kalla andra människor,som du inte ens känner,för icke djurvänner tycker jag är en åsikt du kan hålla för dig själv.

Om vi ska prata om djurrätt. Tycker du det är rätt att,som vissa veganer,släppa ut tama minkar från minikfarmer pch tro att de ska klara sig själva i naturen?
    Jag är inte heller för dessa pälsfarmer,men jag tycker att ett förbud vore bättre än att släppa ut djuren.
    Att släppa ut dem till en säker död är väl djurplågeri om något.

Kan vi i så fall enas om att jag vad gäller dig här varken kallar dig "icke-djurvän" eller "djurvän" - dvs att jag inte använder något av orden? Jag viker inte ifrån mina ideal.

Naturligtvis tycker jag inte att minkutsläpp (och förekommer de ens idag ? var inte det en "90-talsgrej") är rätt metod. (Dock gjordes inte dessa utsläpp för att rädda just de djuren utan snarare för att väcka debatt och arbeta för ett förbud.)

Jag är höger-djurrätts-aktivist och alltså inte militant. Jag affischerar och skriver på nätet - här.  Förvisso har jag ibland affischerat på ställen där jag inte formellt får, men det är inte värre än att tex när en väktare såg mig affischera en köttbutik en kväll så lät han mig fortsätta/ brydde sig inte om det - för det han var ute efter var verkliga inbrottstjuvar/ vandaliserare  etc. Glad

Anonym (Nej) skrev 2025-08-26 15:28:12 följande:
    Du får väl kalla dig vad tusan du vill. Problemet ligger i att du anser att andra inte är djurvänner bara för att de väljer att äta kött. 

Sen är det, vare sig du anser det eller inte, skillnad på husdjur och nyttodjur/boskap. Hästen hamnar i en gråzon då det är ett djur många skapar ett enormt band till (som man gör med husdjur) och därför känns det fel att äta till skillnad mot nöt/gris/får. Jag själv äter gladeligen häst, även fast jag var hästtjej en gång i tiden. Samtidigt skulle jag aldrig äta hund tex. 

Menar du att jag i mitt inre måste intala mig att jag känner något annat än jag faktiskt känner i mitt hjärta? Jag kan inte i mitt hjärta kalla mitt eget tidigare animalieätande jag för djurvän, då när jag själv var en riktig storkonsument av animalier, Skall jag då kalla andra något jag inte ärligt känner, andra som gör så som jag själv ju gjorde för 30 år sedan.

Det finns också ett alternativ där man inte föder upp och dödar djur. Jag känner mer frid i mitt hjärta gentemot andra levande varelser än jag gjorde på min animalieätande tid. Dessutom har jag bra värden på blodtryck, blodfetter, HB o blodsocker.(senaste koll) Jag vill inte gå tillbaka till mitt gamla ätande.

HSOF skrev 2025-08-26 18:42:27 följande:
    Bara för att du just hade bra värden, så innebär det inte att det är det generella. Sedan beror det klart på vad du tagit för värden? Men en hel-vegansk kost är faktiskt rent skadlig för oss människor i längden även om vi kan äta en väldigt blandad kost utan att lida för mycket näringsbrist, men med en kost utan animalier så blir till slut hälsan lidande och du måste komplettera med en rad olika kosttillskott, b.la med B12 som du själv skrev. Sedan så får storindustrins propaganda och lobbyism oss att tro att vi kan få i oss alla näringsämnen och även på ett bättre sätt genom att minska på animalier och äta mer av deras hårt processade produkter. Grönskaer är främst fibrer och vatten och näringen som ändå finns där i små mängder är svår för oss människor att ta upp i våra tarmsystem som är mer utvecklade för att äta animalier.

När det kommer till ägg, så tror jag att det du hört om att de maler ner 15 000 hackkycklingar levande i en kross varje dag för att de är onlösamma är ren veganpropaganda för att få fler att bli vegetarianer eller veganer. Men visst jag gillar heller inte ohållbar kött eller äggproduktion och väljer mina livsmedel medvetet. Väljer allt som oftast ekologiska kravägg om jag har möjlighet.

Nä det tror jag inte heller, även opm det finns många veganter som faktiskt gör det. Jag är själv utbildad kostvetare och idrottsnutritionist samt jobbat med mat i snart 30 år så jag vet vad man kan laga och inte laga och visst vegetarisk mat kan vara väldigt god om den är tillagad på ett bra sätt. Men det är fortfarande mat som ofta är mindre näringstät och man generellt inte står sig på så länge, speciellt veganska rätter.

Varför är du anonym i denna frågan, skäms du över att vara vegan?

Du tror att jag äter en massa färdiga industritillverkade maträtter, men du har nog fel. Dessutom är jag ingen gröna-vågare med näbbstövlar. Jag tycker inte det är fel alls med kosttillskott. Jag anser inte att allt måste vara "naturligt". Jag är teknik-positiv  och höger-djurrättsman- inte vänster.

Nej , det är inte veganprogaganda.

Jag är anonym här av helt andra skäl än just detta debattämne. Jag vill inte (av andra skäl som inte har med detta ämne att göra) att alla skal, veta att jag finns när.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:
    Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.

Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.

Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.

Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.

Varför måste det vara "naturligt". Är det ett självändamål att saker skall vara "naturliga"? jag har inget emot B12-tillskott, Jag är som sagt ingen gröna-vågare med näbbstövlar på

Det var rätt länge sedan jag fasade ut mejeriprodukter och ägg - men inte lika länge sedan som jag skippade kött/fisk/skaldjur,så det var inte igår, men inte lika många år .

klyban skrev 2025-08-27 07:12:12 följande:

Jo jag förstod.
    Ett kött jag åt lite innan och som jag tappat smaken för, det är lamm och stör mig på den smaken idag.
    Vet inte varför, men nått är det, dock inte att det är lamm som så, det är jag okey med.

Det med minkarna var en fruktansvärd syn, det var där och då jag insåg att det finns riktigt sjuka människor i världen.
    För min del får dom gärna sluta med all pälshantering, aldrig ens haft funderingar på skaffa en päls i nån form ens, inte ens till flickvän.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 18:55:02 följande:

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

Har fiskat så mycket och vet att det är bullshit, men såklart har man kvar dom i vattnet så kan de leva längre.
    Annars dör de flesta fiskar rätt omgående.

En död gris plågas inte längre :whoco5:

Spelar ingen roll vad du anser och avstå kalla kött, för om man pratar om näringsinnehåll så kommer inget ens nära kött, och det är en slutsats att kött ÄR en överlägsen näringskälla och därför säkert varför vi som människa började äta kött.

Nä, ni predikar på samma sätt, bara andra ingredienser.

Dieten är fallerad pga den inte går äta utan att äta tabletter, ingen prata om hur då mår ens.
    Men tänk om jag hade fått en krona för varje vegetarian/vegan som påstår må så bra..... Solig

Så du vet om att djuren slaktas, så upplyst av dig och som ingen frågade efter heller, det ändrar inte att djurhållningen är bra på de allra flesta ställen i Sverige och har bra liv.

Ingen bryr sig om du vill fortsätta eller inte, varför berättar du något så ointressant och inte bara slutade istället?
    Och hade jag fått en krona för varje som sade detta och inte höll löftet, ja, då hade jag haft en hel del pengar nu.

Men jag kommer tillbaka om och om igen om någon försöker predika och skambelägga folk, för det är ett bedrövligt beteende.

Jag talade främst om massfisket där fiskar kvävs under lång tid, inte om spöfiske och avlivning (även om jag aldrig skulle göra det heller)

Förnekar du att  gasningen sker av levande grisar? VARFÖR skulle man gasa döda grisar?

Varför? Vad är så hemskt med tabletter? Jag är nöjd.

Oavsett djurhållning dödas djuren

Predika ? Är det predika bara för jag har en annan uppfattning än du? Är inte en debatt TILL för OLIKA åsikter?

klyban skrev 2025-08-27 12:00:58 följande:
    Det blir en fallerad diet och när den kräver kosttillskott för överleva.

I så fall är jag HELT NÖJD med min "fallerade diet". GladGladDå trivs jag med min "fallerade diet".

Den som verkligen predikar här vad gäller diet är väl snarare DU SJÄLV-som framhåller så mycket hur fallerad min är och hur överlägsen en annan är? Att ha oliak åsikter och framföra dem måste vara tillåtet i en debattavdelning.

Till skillnad mot LCHF-folk (det var ju en trend med LCHF för kanske 10-15 år sen) så är det inte bara en diet som sådan jag förespråkar -  utan det handlar ju från min debatt-ståndpunkt betydligt mer om att dieter med animalier har offer - de som får betala det yttersta priset - och som inte kan tala för sig själva.

Då vil jag vara deras försvarsadvokat - försvarsadvokat för offren - och ingen, inte heller du - är tvingade av lagen att läsa just mina ord.

(Förresten LCHF drivet till sin spets har ju i en del fall mer eller mindre fått folks blodkärl att klegga igen har jag för mig jag läste. Den så kallade "fett-doktorn" Annila dahlqvist eller vad hon hette har vill jag minnas vederlagts ordentligt senare).

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!