-
Du bemötte ditt eget påstående och skrev emot dig själv. Du har en pågående disskution med dig själv ich det får man ha men då kan du citera din egen text istället och skriva med dig själv i denna trådAnonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:48:16 följande:Jag bemötte bara ett påstående. Jag försöker hålla flera tankar i huvudet samtidigt i diskussioner
-
Alltså.... Jag tvivlar på att du är mer än 16.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:15:47 följande:Nej jag har sett argumentet från andra i olika form, även här i tråden. Det finns , bl om hur överlägsen en diet med kött är enligt klubban
Dina svar är så utrota konstiga.. Så jag speglar. Mitt svar:
Jag har läst att vi mår bäst av kött och att djuren har det bra och dom dör inte ens på riktigt. Deras själar hamnar direkt i en fågel och dom har frihet. Fåglar är odödliga. De får ett evigt liv och vi får mat. Det har jag läst i ett annat forum. Någon skrev det där. -
Nej för du svarar väldigt skevt.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-12 19:07:25 följande:Flera gånger den siffran snarare. Jag svarar inte som du vill eller väntar dig och då uppfattar du det så.Jag tvingas också bemöta olika påståenden, men i grunden är det enkelt. Jag är helt enkelt för icke-våld även mot djur att söka undvika att döda.
Alltså mitt huvudskäl är ett annat än de TS nämner.
Man har rätt att tycka så. Man har rätt att älska också djur och det är möjligt att inte vara en del i efterfrågan på dödandet av miljarder landdjur och biljoner vattendjur. Det är också möjligt att h@ andra åsikter än jag.
Vi har fattat att du är emot att djur dödas. Det det du tuggar och tuggar här.
Vi är många som väljer att äta kött och det har mängder med fördelar. Alla gör som de själva vill med den saken och detta har jag skrivit innan.
Du måste inte äta djur. Vill man så får man. Jag har aldrig påstått att du inte får tycka som du vill men jag tycker att dina argument för att vända andra är märkliga. -
Nej du vill knte att djur dör, du röstar på SD och har mer trovärdighet än andra veganer, du har fysiologiska egenskaper osv. Vi har hör det.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:32:12 följande:Såklart väljer var och en, men det har jag inte motsagt.Det måste vara tillåtet även att diskutera heta ämnen i ett forum. Ingen tvingas ju ens läsa tex mina ord.
Jag säger inte att mina argument ensamma ändrar en enda persons val, men om 1 av 100 som läser i en tråd tar lite intryck och sedan också möter annat i livet som kombineras med det kan det ibland till slut göra skillnad. I så fall skriver jag för denne ende (om hon/han finns här ) intresserade. Om hon/han int3 gör det så försökte jag åtminstone.
Jag vet åtminstone vilka argument som bidrog till att jag själv blev före detta köttätare.Sedan fungerar o tänket olika individer olika,
Bla bla bla
Kött är väldigt näringsrikt kan du förnekar det?
1 av 100 kanske ändrar åsikt. -
Jaaa den va mkt mindre men det betyder ju inte att alla här är överkonsumenter ???Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:07:17 följande:För det första var tillgången på kött MYCKET MINDRE än för en nutida överflödssvensk.
För det andra betyder inte att animaliätande då hade betydelse nödvändigtvis att man måste fortsätta med det samma nu- att just de5 måste vara optimalt för alla individer.
Jag har överlevt i runda slängar 25 år sen jag slutade med kött o fisk
Vad vet du om det?
Hur ser du att djur dödar varandra? Vargstammen hade varit väldigt etablerad nu om inte jägarna satt stopp. Vargen kan ju lätt slakta djur för nöjesskull och sen dra vidare. Ska vi låta det pågå? På 1800 talet tog vargar barn för att stammen va för stor.
Vi är liksom en del i näringskedjan och tack för att vi håller ordning på våra skogar och äter av köttet naturen erbjuder än idag. Nu äter vi ju inte varg men Vargen leker ihjäl rådjur. Då är det väl bättre vi äter dem eller?
Så konstigt resonemang med 0 tolerans till att djur dör -
Nej men du har skrivit det tidigare.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 20:28:19 följande:Inget av de sakerna skrev jag i det inlägg du nu svarade på.
Nej, men det kan ha nackdelar också, och det finns även annat som är näringsrikt.
Jag var aldrig påstått att det finns annat som inte är näringsrikt jag äter en allsidig kost och mår bra. Kan lova dig att inga djur dör i onödan p.g.a mig -
Det kan mkt väl bli hälsorisker för många.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 22:27:02 följande:Påstår du att det är dåligt för folkhälsan om personer väljer att inte äta kött?
Det är betydligt lättare idag än för 35 år sedan i Sverige att äta helt vegetabiliebaserat (dvs veganskt), och även andra varianter, tex laktovegetariskt.
Vad menar du med promota befolkat?
Ingen har sagt att det är lika svårt som för 35 år sedan men det innebär inte att det kan bli hälsorisker för många.
Du skrev ett annat svar. Att du har rätt att diskutera din sak och ingen behöver läsa. Detta är ett diskutionsforum. Läser man något man inte håller med om så skriver man ska åsikt. Det funkar så. Du kan inte skriva din åsikt här och förvänta dig att folk som inte håller med dig inte svarar upp. Det är ytterligare en skenhelighet och du verkar vara lite din egna värld där. -
Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 23:10:55 följande:
Det finns hälsorisker knutna även till animalier. Både en vegetabiliebaserad kost och en blandkost kan se väldigt olika ut
Det finns hur mycket recept osv som helst bla genom internet och stora mataffärer har oerhört mycket mer idag, men så klart ska man ha en viss kunskap. Jag föresspråkar inte en matvanor utan kunskap.Även animaliekonsumenter kan få fel proportioner eller innehåll av ämnen
Nu misstolkade du mig. Jag skrev inte att det var fel att svara. Däremot skrev jag att när svaret bara består i att säga att det ska jag inte skriva om så är det ju samma som att säga att ämnet är tabu.
(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)
Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!
Det är inte fel att äta kött. -
Ja det är en bra näringskälla. Sen behöver vi knte kött 7 dagsr i veckan.Anonym (Rick) skrev 2025-10-15 05:27:56 följande:Grejen med kött är att det är lätt att få i sig alla näringsämnen. Om man är vegan i synnerhet krävs planering och läkarkontroller.
Skulle t.o.m. hävda att det är dumt att befolkningen är veganer. Man får regelbundet x antal personer med näringsbrist. Om någon inte gillar tanken är det för befolkningen givetvis bättre att äta fisk/kyckling eller kött någon gång i veckan i alla fall. Samt att i övrigt gå mot vegetarian istället för vegan i vardagen.
Vill man äta vegansk kost så behövs kunskap så att man får i sig tillräckligt med nöring.
Jag va vegetarian ett år men avslutade det. Jag va ung och fick nog i mig det jag behövde men jag saknade kött. -
Det handlar om en överkonsumtion isf. Vilket jag knte förespråkar.Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:46:55 följande:
Var inte för säker på det i långtidsperspektivet tex vad gäller hjärta och kärl och olika cancersjukdomar med mera.
Jag använder oftast inte orden fel och rätt.Däremot tycker jag det kan vara kärleksfullare/ barmhärtigare att inte äta kött.
Det är inte barmhärtigare för vår planet. Ruta 1 igen.
Sen måste vi människor tyvärr döda djur i slutändan ändå.