Inlägg från: Anonym (Nytta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nytta)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 12:35:43 följande:
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Nej men om du inte är miljöaktivist så kanske du ska hålla dig undan ämnet. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:42:18 följande:

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Nej, för jag bemöter ändå påståenden om miljö som jag inte ser någon grund för.

Om man INTE föder upp djur behöver man inte döda dem. Du missade "inte".

Det betyder ju inte att man får cancer av att äta en normal dos kött eller ? Hittar inget stöd för detta någonstans. 

Okej, missade det. Hur ska en småbönder överleva utan djurhållning? Du käkar hans havre och annat antar jag ? 
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:42:18 följande:

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Nej, för jag bemöter ändå påståenden om miljö som jag inte ser någon grund för.

Om man INTE föder upp djur behöver man inte döda dem. Du missade "inte".

• Anonym (Nytta)
    klyban skrev 2025-10-15 13:52:41 följande:

Jag tycker det finns en sak alla borde lära sig, och det är att matforskning är svårt havererad på så otroligt mycket.

Och går man igenom forskningen så kan man nästan påstå vad som helst.
    Och det komiska är att påståendet ofta stödjer den som beställt forskningen.
    Är inte det rätt komiskt det "sammanträffandet"?

Ja man kan få tro vad man vill tro. Jag kommer inte bli vegan ändå. Sen har jag inte bestämt mig vart jag står politiskt än men jag är en trovärdig köttätare oavsett hoppas jag (ironi ) 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 17:04:44 följande:
    Långt ifrån alla får det, men om risken minskar procentuellt för vissa sjukdomar för veganer och för vissa sjukdomar för både veganer och laktovegetarianer är ju det det samma som att den är statistiskt högre för personer som inte hör till någon av grupperna.Jag vill minnas den var i genomsnitt 24% lägre om man räknar samman några olika cancersjukdomar, men det var ett tag sedan jag läste.Läkare för framtiden nämnde det på Facebook och länkade till artikel om undersökningen.

Totalt sett var det 8 typer jag såg nämnda vid namn i en artikel.

Jag åt i alla fall havregrynsgröt igår. Olika lantbrukare odlar olika saker, och har olika inkomstmöjligheter, tex har en del skogsbruk Vad gäller  djuruppfödning dominerar nog mer storskalig uppfödning. Det sker återkommande bränder och det brukar vara många djur man läser har blivit innebrända i de tragiska sammanhangen.
    Enligt en studie gjord i USA kan det va så. Nu är det faktiskt skillnad på kött och kött. Det finns inget som stödjer att man lättare får cancer om man äter en bit BRA kött i veckan.
    Eller?

Jo tack om lantbruk vet jag en heldel så det ämnet behöver du inte undervisa mig i. 
    Varför tror du att du måste förklara allt för alla? Tror du vi inte fattar eller vet nått? 

De flesta bränder händer på slakterier med egen uppfödning. Många gårdar föder upp gris och skickar iväg. Det är alltså inte super vanligt att grisar brinner inne hos en vanlig bonde som har gris som en del av sin försörjning. Du stöttar ju bönder som skickar grisar i långa transporter när du äter deras havre... rimmar det? Och ska en bonde klara att få sitt företag att gå runt så är djur ganska viktigt. Det krävs väldigt mkt mark och det är oftast ett arrende som krävs. Så det är väldigt bra att det finns alternativ så vi har fler bönder som ror sina gårdar med kött. Du ser till att dom får lön när du handlar deras spannmål. Dom tackar och bockar. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:55:38 följande:

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Svenskar konsumerar betydligt mer än 1 bit kött i veckan? Öh ja. Det fattar jag med. Jag skrev att det finns inget som bevisar att en bit kött i veckan är skadligt för hälsan... 

Det är 2 olika saker... jag äter kött 1 gång i veckan... 
    Vad har alla andras köttvanor med saken att göra ens? Vi diskuterar hälsofrågan nu. Jag fattar inte dina växlingar. 

Jag läser ytterst sällan om innebrända djur..
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 19:56:17 följande:
    Jag minns inte vilket inlägg i tråden som först gjorde att hälsofrågan kom upp igen. Mitt huvudtema och huvudskäl är fortfarande djuretik, men man kan ju nämna och kommentera olika saker. Jag skriver till alla även om det jag direkt svarar på är en specifik persons inlägg. I alla fall finns resultat som tyder på att animaliskt protein kan bidra till tumörers tillväxt. Personer som inte äter kött tycks faktiskt ha procentuellt lägre risker för vissa typer av sjukdomar. Därmed inte alls sagt att alla som äter kött får sagda sjukdomar.

Nyhetsflödet idag i informationssamhället är så intensivt och ständigt att mycket dränks i floden.
    Ja men snälla människa! Överdriven konsumtion av kött kan leda till sjukdomar! Jag förespråkar inte en överdriven konsumtion  av någonting. 

Jag äter jött en gång i veckan och det finns inga belägg för att det är någon hälsorisk överhuvudtaget. 

Man kan få cancer av allt. Veganer kan också få cancer. Att förespråka att andra inte ska äta kött är rena rana dyngan. På riktigt vi tar ansvar för vad vi äter och vi har koll. Finns dom som äter för mkt kött men dom vet om det tro mig. De flesta är myndigförklarade. 

Du är mest en översittare och måste enbart ha sista ordet. 

Finns gott om cancerframkallande ämnen i väldigt mkt. Alla är inte blåbär i ansvarstagande för sig själva. 

Du driver djurens fråga och nej jag tycker inte det är fel att vi äter kött iaf. 

Du kommer svara för du infinner dig inte, du SKA ha sista ordet. Detvär typiskt er översittare 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 21:39:14 följande:
    Sista ordet är inget självändamål, alls, utan för mig handlar det främst om de som dödas, djuren. Det är ur deras perspektivlöshet, skriver inte översitteri..

Självklart kan både vegetarianer och veganer få cancer, tex en vegan som röker eller dricker alkohol eller ofta bränner sig i solen eller solarium, eller smittas av HPV och har otur(främst kvinnor) , bor i radonhus (speciellt om man också är rökare), utsätts för asbest (också speciellt om man är rökare)eller andra, men så mycket kan i alla fall sägas att gruppen veganer och gruppen vegetarianer totalt sett har mindre risk för vissa typer av cancer än andra

Men du har ju rätt i att det är skillnad mellan olika mängder, men svenskar i genomsnitt ligger högt i köttkonsumtion internationellt sett - och mycket högre än för 45 år sen

Jag vill ha in TS i tråden snart
    Jo eftersom du ropar på ts.

Vi har alla fattat att du är emot att djur dör!

Vi är flera som inte är det. Människan är gjord för att äta kött. Nej knte bara kött och inte överdrivet mkt. Det har vi gått igenom. 

Jag skrev till för ett par dagar sedan att sj får äta vad du vill och jag äter vad jag vill. Jag har full koll på vad jag stoppar i mig och jag kommer inte sluta ha kött som en näringskälla. Ja jag tycker mindre synd om djuret jag äter som blir skjuten och dör direkt än att det ska stressas ihjäl av en varg som blir en betydligt mer långdragen process och ett längre lidande. Jag skäms inte för ett ögonblick att jag tuggar kött. Och det är väldigt näringsrikt och Nej jag kommer inte få cancer och Nej jag kommer inte ändra uppfattning. 

Frågor på det? Sista ordet kom igen. Skriv. Jag kommer inte ge mig här. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 21:29:06 följande:
    Det är möjligt, eller i a f  ev besprutade champinjoner- eller är det champinjonerna i sig eller både och? Där är jag osäker.

Ja själv förespråkar jag ju vegetabiliebaserad mat mer av djuretiska skäl än tex cancer, men av nån anledning kom vi in på det i tråden.

Det finns i a f undersökningsresultat som tycks peka på att den statistiska risken för vissa cancertyper är lägre för vegetarianer och veganer, men andra cancertyper är inte så kostrelaterade. Det är rätt olika.

Djurrätt är första skälet för  mig
    Det finns undersökingsresultat som TYCKS tyda på... 

I jämförelse men människor som äter flera kg kött i veckan. Möjligt! I övrigt uttala sig inte om det du inte det ett skvatt om. 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 00:43:24 följande:

Först ställde  autokorrekt till det. Perspektiv blev perspektivlöshet. Jag skulle skriva att jag skriver snarast  ur djurens perspektiv

Exakt vad menar du då med gjord för? Menar du att det finns en avsiktlig köttätardesign- en högre mening i köttätandet? Var och en väljer som individ vad den äter, inom ramen för det som är tillgängligt. 

Varför slutar du inte helt enkelt läsa mina inlägg? Kunde inte det lösa något? Jag tror inte att just du ändrar dig, men kanske läser andra tråden.Jag tänkte själv ungefär samma saker som du för ca 30-40 år sen. Kanske kan jag bidra till att inspirera 1l läsare av 100 som så småningom antingen drar ned sin köttkonsumtion eller skippar den helt som till slut jag gjorde - och jag var inte purung då. Men jag tror dock inte att det är just du.

Hur vet du det vad gäller sista meningen? De5 kan väl både du och jag få? Det finns hundratals cancerformer. Många,är bl@ kostrelaterade och andra är det inte.

Människan är gjord för att äta kött. Vi är skapade som allätare. Våra tänder och vårt matsmältningssystem är några av exemplen till att vi är skapta till detta. 

Därför är det väldigt bra att vi väljer kött då vi på ett enkelt sätt får i oss det vi behöver. 

Du lägger fram att det är större risk att då cancer om man äter kött. Vilket är ett konstigt argument. Det är ingen nyhet. Alla får ta sitt eget ansvar och man kan få cancer av väldigt mkt. Det I sig är inget hållbart argument. Du har läst vissa studier MEN det behöver ju redovisas lite mer i detalj för att det ska vara ett hållbart argument. Vill man ha en studie som förespråkar det man själv tycker och tror så kan man googla och man får träffar. Det krävs lite mer än att bara langa fram. 
    Därför håller inte det som ett argument 
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 16:39:27 följande:

Du använder ordet skapade. Menar du att någon avsiktligt har skapat människor till allätare? Mänskliga tänder klarar vegetabiliska livsmedel också + har haft helt andra funktioner också utom att tugga mat. Matspjälkningssystemetbklarar också vegetabilier, men kan dock inte ta upp cellullosa.(fibrer, men de är ändå bra för tarmfunktionen)

Det kan vara mycket enkelt att laga vegetabiliebaserat också. Det finns massor av enkla recept. Det är mycket lättare än för 40 år sen

Jag skrev inte att det är större risk för alla 100-tals former av cancer, men nämnde en undersökning med många deltagare som visade på lägre statistisk risk för ett antal former, Men självklart har tex en vegan som röker större risk att få lungcancer eller KOL än en blandkostare som inte röker. Jag googlade inte. Det var Läkare för framtiden som hade info om den studien, men det finns även andra.

Då du menar att vi inte är gjorda för att äta kött? 
    Det är vi. Är också fritt att googla för att läsa till sig den faktan 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!