Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

molly50 skrev 2025-09-09 14:25:26 följande:
    Alltså,jag tänker väl egentligen mest på hur man framför sitt budskap. Att man är diskret och inte försöker påtinga andra sin livsstil.
    Att affischera är t ex betydligt mer diskret än att rakt av döma andra för att de inte äter vegansk kost t ex.
    Hoppas du förstår hur jag menar då.
    Där satte jag gilla. Du är en av mina absolut trevligaste debatt-motståndare.
    molly50 skrev 2025-09-09 14:30:46 följande:
    Nej,och det har jag ju sagt hela tiden att jag inte gör. 
    Precis. Lagom är bäst. 

Ja,det vet jag. Och jag tycker det känns så onödigt att ta till sådana saker för att få människor att lyssna. Istället för att t ex hålla föredrag i skolor,dela ut flygblad eller ta upp det med de som beslutar och kan göra något åt saken. Dvs politikerna.

Jag tycker väl kanske inte att Greta har varit en av de värsta aktivisterna. Men det är OT.
    Beslutar gör också konsumenterna. Det är en väldigt viktig del av beslutsfattandet i ett antal frågor i samhället.
    molly50 skrev 2025-09-09 14:33:38 följande:
    Ja,jag tror faktiskt aldrig att jag har upplevt att köttätare har försökt predika för sin livsstil eller komma med pekpinnar för veganer. Men det är kanske bara jag.
    En del av dem kan vara ganska hånande, vilket är riktigt vanligt + att en del av dem  kommer med pekpinnar om hur "nödvändigt" det är med animalier/ kött
    molly50 skrev 2025-09-09 14:36:19 följande:
    Ja,absolut. Men vad vi som konsumenter gör här i Sverige kan nog tyvärr inte påverka vad som sker ute i världen. T ex med klimatet.

Jag är djurrättsvegan, inte "klimatvegan", och ser djurrätts-skäl som de absolut tyngsta (även om jag också  tror att jag fått vissa positiva hälsoeffekter).

Dock vad gäller tex klimat (och jag är alltså ingen "kilmatförnekare" även om jag är kritisk till en del av exempelvis  Greta Thunbergs ageranden) så ser jag det mera som summan av individers påverkan i hela världen oberoende av nationsgränserna,. Alla kan ju säga: "just mitt land har ingen betydelse" - eller om man bor i ett stort land:  "just min lilla provins av landet har ingen betydelse". Alltså ska ll ingen göra något.

molly50 skrev 2025-09-10 13:48:24 följande:
    Ja,jag vet. Men oavsett så tror jag inte att det kommer att påverka resten av världen vad några personer i ett litet land som Sverige gör. 
    Även om man skulle lyckas få hela befolkningen att bli veganer. Tyvärr.

Just veganska livsmedel är det ju av djurrättsskäl som jag sympatiserar med dem, inte klimatskäl..

Sedan är det ju många andra faktorer som påverkjar klimatet, men varför tänka i länder. Många konsumenter i världen, oavsett land, är ju tillsammans många och påverkar mycket. Tex växthusgaser bryr ju sig inte om landsgränserna.

molly50 skrev 2025-09-11 14:33:51 följande:
    Jag tänker att så länge inte folk i andra länder följer efter dina ideal så lär det ju inte förändra något.
    Men om ändå gannska många individer i olika  länder, om än inte alla, ändrar sitt konsumtionsmösnter har det tillsammans absolut effekt.
    Anonym (H) skrev 2025-09-11 14:36:42 följande:
    Håller med, det påverkar inte så mycket.
    Det finns många även i andra länder som ändrar sina konsumtionsmösnter. Många tillsammans kan betyda något. Inte allt handlar om politiska beslut i ett land. Massor av privatpersoner i många länder tillsammans är en faktor med inverkan.
    skygd skrev 2025-09-11 15:18:47 följande:
    molly50 skrev 2025-09-11 14:51:14 följande:
    Precis.
    man kan sluta slänga metall och glas och annat i återvinningen också, det påverkar inte så mycket vad man själv gör.

Sätter gilla. för jag antar det var ironi.
    skygd skrev 2025-09-11 21:21:50 följande:
    jag tänkte mer på principen, oavsett ämne. apropå ämnet så hade det varit lite intressant att jämföra co2-utsläppen om man hade fött upp typ bönsyrsor i motsvarande mängd som mat istället för kor och sånt. 
    Bönsyrsror vill jag inte äta, eftersom de är djur, och jag ser djurrättsskäl som tyngre än kliamtskäl för vego. MEn idag är dkjurrätt  bortglömt i Sverige. Klimatet tar mycket av fokus idag.
    skygd skrev 2025-09-12 15:08:45 följande:
    det kanske det var faktiskt, är dålig på ironi, eller som jag tänkte så var det en jämförelse på att man inte ska ge upp bara för att andra inte gör likadant.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-12 13:42:14 följande:
    Bönsyrsror vill jag inte äta, eftersom de är djur, och jag ser djurrättsskäl som tyngre än kliamtskäl för vego. MEn idag är dkjurrätt  bortglömt i Sverige. Klimatet tar mycket av fokus idag.
    det låter rimligt. klimatet verkar ha fått förtur. men ja djurrättsskäl borde väga tungt. såg ett program en gång om en som hade en liten gård med frigående höns och lite andra djur, hon tog tillvara på äggen och slaktade en höna eller tupp då och då, men där hade de ändå fått ha det bra. det var ju inte industriellt för fem öre.
    Ja, men de dödades ändå och jag är leden för det med. Jag är ju en djurrättsman ,inte bara djurskyddsman. Jag är emot att föda upp djur för kött/mejeriprodukter, läder, päls.och ägg oavsett hur detta sker och mot fiske
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!