• Anonym (Fred)

Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!

Ja, detta är någonting jag hävdar.
    Antingen missköter man sig fysiskt och/eller så missköter man sig psykiskt. 

Lever man vettigt blir man inte utbränd.

Åsikter?

• Svar på tråden Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!
  • Anonym (sjunde gången)
    Anonym (Fast..) skrev 2025-08-16 19:19:12 följande:
    Finns jobb som är mer lämpade för folk med autism, lika som det finns jobb som är mer lämpade för folk med AD/HD.
    OM jobbet var det enda problemet...
  • Anonym (sjunde gången)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 19:32:06 följande:
    Det där med autism är en så usel ursäkt. Många av världens mest ledande människor har autism såsom Elon Musk exempelvis.
    Autism är ett spektrum, och förutättningarna folk har är också ett spektrum.

Han född med silversked i munnen, vilket inte jag är. Hade jag varit född i skyddad överklass i ett gated community med nannys och privata lärare hade jag förmodligen inte heller behövt bli utbränd. Tyvärr föddes jag i svensk lägre medelklass,
  • Anonym (Liz)
    Anonym (M2) skrev 2025-08-16 20:50:33 följande:
    Nej, det för de inte. Och nej, det är inte alltid bättre arbetsklimat i Norge. Just nu är det dåligt i många kommuner, pga dålig ekonomi och låg bemanning.
    Det är möjligt men det har varit bättre i många, många år.

Sjuksköterskorna arbetar väl mest i sjukården och inte i lika hög grad i kommunerna även i Norge?
  • Anonym (Fast..)
    Anonym (Fred) skrev 2025-08-16 19:32:06 följande:
    Det där med autism är en så usel ursäkt. Många av världens mest ledande människor har autism såsom Elon Musk exempelvis.
    Dessutom har autister ofta specialbegåvningar och en förmåga att verkligen fokusera på saker, något som personer med AD/HD sällan har. Det borde verkligen göra dem lämpade för många yrken. Sen finns det de som skyller på diagnoser, samt de som tillochmed får höra av sina psykologer/ behandlare att deras autism innebär att de är begränsade i vad de kan göra.
  • Anonym (Liz)

Jag har både läst om och själv hört sjukskörerskor berätta att arbetsvillkoren är bättre i Norges sjukvård genom åren. Det är möjligt att det har ändrats nu pga att de ekonomiska förutsättningarna har ändrats, åtminstone i kommunerna då. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Liz) skrev 2025-08-16 21:03:16 följande:
    Det är möjligt men det har varit bättre i många, många år.

Sjuksköterskorna arbetar väl mest i sjukården och inte i lika hög grad i kommunerna även i Norge?
    Sjuksköterskor i Norge arbetar i högre grad i kommunen i Norge och då mer på "golvet" än i Sverige. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Liz) skrev 2025-08-16 21:09:20 följande:

Jag har både läst om och själv hört sjukskörerskor berätta att arbetsvillkoren är bättre i Norges sjukvård genom åren. Det är möjligt att det har ändrats nu pga att de ekonomiska förutsättningarna har ändrats, åtminstone i kommunerna då. 

Har ändrats inom sjukvården också. 
  • Aniiee

Dum fråga:

Vad är att leva vettigt, hur gör man det, och vad kostar det?

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Lena5
    Anonym (Fast..) skrev 2025-08-16 21:07:25 följande:
    Dessutom har autister ofta specialbegåvningar och en förmåga att verkligen fokusera på saker, något som personer med AD/HD sällan har. Det borde verkligen göra dem lämpade för många yrken. Sen finns det de som skyller på diagnoser, samt de som tillochmed får höra av sina psykologer/ behandlare att deras autism innebär att de är begränsade i vad de kan göra.
    Jag har erfarenhet av en person med autism på jobbet för många år sedan. Vänlig, men talade bara om datorer och arbetade som IT-tekniker på en skola. 

Men prioriterade arbetet väldigt konstigt. Det passade honom inte att behöva väga samman en massa olika aspekter för att komma fram till en lämplig ordning på uppgifterna.

Och hände det något akut så gick det inte att ändra något, för han skulle göra det som var planerat, oavsett om det var bråttom med det eller inte.

Han blev väldigt stressad av att folk blev frustrerade på honom. Men han var säkert duktig på datorer. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Fast..) skrev 2025-08-16 21:07:25 följande:
    oh, fördelar!

För att nackdelarna är inte alls varför man får en diagnos i första hand och vad som kan vara i princip omöjligt att kombinera med ett arbete trots att man verkligen försöker. Uh. Folk som utgår från att andra faktiskt vill gå hemma. Nej, de allra flesta vill faktiskt göra ungefär som alla andra, något meningsfullt.
Svar på tråden Man kan inte bli utbränd om man lever vettigt!