• Anonym (Josef)

Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

• Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?
  • Xenia

Nu är jag ingen man men jag måste ändå fråga:

1) även om män inte längre vill gifta sig i USA, så kan de ändå få barn med ogifta kvinnor. Såvida de inte steriliserar sig. Kommer männen då att avstå från att ha kontakt med sina barn?

2) behöver inte män i USA betala underhåll till de barn de fått utom äktenskapet?

• Trent

Vilka forskare förutspår att inom "några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn."?

• Anonym (Lättlurade)

Och en incelrunda till.

Varför håller du dig inte till nåt nordamerikanskt missnöjesforum istället där ni misslyckade kan bonda över Tate och andra freaks.

• Anonym (Mx)

Jag tror att en del av problemet är att vi hela tiden vill att allt ska bli enklare, bekvämare, friare etc. Både kvinnor och män. 

Ett förhållande som varar mer än första förälskelsen kräver jobb, anpassning, kompromisser. Vi är mer självcentrerade och tänker idag mer på vad just JAG får ut av det. Tom i barnfrågan har vi börjat ifrågasätta om det är värt att skaffa barn. Vilket är bra. Hur bra förälder är man om man utgår från sig själv och tänker i bekväma termer.

• Anonym (Semi)

Att män avstår från relationer med kvinnor helt frivilligt stämmer inte. Det är bara ett taffligt försök av TS att få kvinnor att välja män de inte attraheras av.

• Anonym (knappast!)

Vad är detta för larv, hela min släkt bor i USA och jag har själv bott där och nej det är inga stora förändringar, män och kvinnor är lika mycket tillsammans som tidigare för de flesta blir kära och tillsammans med någon och nej det finns inget som tyder på att det kommer att ändras.

Du refererar till konstiga filmer som du kan hitta var som helst precis som även om att kvinnor inte längre vill leva med män.

Självklart kommer det alltid att finnas män och kvinnor som vill leva själva eller inte hittar någon men nej de flesta vill leva ihop med någon och det finns inget i USA som visar på något annat.

Du kan hitta filmer där folk säger vad som helst men det visar inte alls någon sanning.

Men självklart lever fler ensamma då alla numera har möjlighet att försörja sig själva vilket inte gick tidigare då kvinnan var hemma och mannen jobbade.

I USA och i många andra länder är det fler som fortfarande lever så att mannan jobbar mer och kvinnan blir hemmafru när barnen föds eller jobbar deltid.
    Eftersom barnomsorg kostar en förmögenhet och det blir för dyrt att barnen i liknande förskola.

Du verkar inte alls insatt hur folk lever eller vad folk i stort har för åsikter, om du söker kan du givetvis hitta folk som säger det du vill höra vad det än gäller.

Nej män i allmänhet avstår inte relationer med kvinnor mer än kvinnor avstår relationer med män, de flesta vill ha relationer och lever i relationer någon del av sitt liv.

Men i dina inlägg är det som att du vill att män ska avstå relationer till kvinnor men det kommer inte att hända.
    Inte heller när vissa kvinnor säger  att kvinnor inte behöver män.
    Kanske inte behöver längre men 
    Det handlar om känslor och människan blir förälskad och vill ha relationer.

Du kan hitta samma filmer om att kvinnor inte vill ha relationer men män i framtiden men inget i USA visar på att det gäller folk i allmänhet även om du verkar vilja det.
    Du ser på olika filmer men verkar inte ha någon kontakt med amerikaner i verkliga livet.
    Du verkar inte heller veta speciellt mycket om amerikanska män.

• Anonym (Mx)

Ni kvinnor som på FL bashar män generellt borde bli nöjda av dessa funderingar. Vad kan vara provocerande i att något man inte gillar i högre utsträckning vill leva sina egna liv? Det borde helt enkelt falla er i smaken.

Eller vill ni att dynamiken ska vara att män trånar efter er men att ni dissar?

• Jimmy75
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-17 08:09:08 följande:

Jag tror att en del av problemet är att vi hela tiden vill att allt ska bli enklare, bekvämare, friare etc. Både kvinnor och män. 

Ett förhållande som varar mer än första förälskelsen kräver jobb, anpassning, kompromisser. Vi är mer självcentrerade och tänker idag mer på vad just JAG får ut av det. Tom i barnfrågan har vi börjat ifrågasätta om det är värt att skaffa barn. Vilket är bra. Hur bra förälder är man om man utgår från sig själv och tänker i bekväma termer.

Hur det ligger till med påståendet att män avstår relationer i allt högre utsträckning och att det skulle skilja sig signifikant från hur kvinnor gör har jag ingen uppfattning om. Det du skriver däremot att det är större egocentrering och att frågor tenderar att kretsa kring vad man själv får ut av det stämmer och märks tydligt. Inte minst här inne kommer det många gånger relationsfrågor som jag finner obegripliga.....eller rättare sagt FULLT begripligt att det uppstår problem när de beskriver vilken inställning parterna har i sina relationer.
  • Anonym (?)

Det är väl bara bra om fler män väljer bort relation.  Titta på datingsiter, många fler män än kvinnor.  Män får få eller inga meddelanden, kvinnor får massor.

Det är idag en obalans, fler män än kvinnor söker relation. Om fler män väljer bort relation, kommer det bli en bättre balans. 

• Anonym (454)
    Anonym (?) skrev 2025-08-17 09:27:27 följande:

Det är väl bara bra om fler män väljer bort relation.  Titta på datingsiter, många fler män än kvinnor.  Män får få eller inga meddelanden, kvinnor får massor.

Det är idag en obalans, fler män än kvinnor söker relation. Om fler män väljer bort relation, kommer det bli en bättre balans. 

Osäkert om majoriteten män på dejtingsidor söker en relation...
Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?