Varför avstår män från relationer med kvinnor?
Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.
Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns. Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.
I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.
I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?
Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.