• Anonym (Josef)

Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

• Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-17 20:40:47 följande:

Det skrivs ofta här att kvinnor väljer bort att ha relationer med män och att dom är så lyckliga. Och att dom klarar så bra själva, i motsats till män som alltid i den påhittade världen klarar sig så dåligt.  Bilden som ges är då att mannen och män i allmänhet var ett svin och därför är hon nu så lycklig. Vanlig bitterhet. 

Det en ensidig och falsk bild.

Det finns naturligtvis en liten, liten andel av kvinnorna som har riktigt höga löner eller som är ekonomiskt oberoende, men den stora majoriteten kämpar med att få pengarna att räcka till livsomkostnader, att ensam betala boende, ensam stå för diverse räkningar något som i en relation hade delats med en man, detta gäller inte minst efter inflationstiderna. Och då har vi ändå inte nämnt alla de kvinnor som är eller blir arbetslösa eller som studerar, sjukskrivna, etc. Efter en separation har dessa kvinnor behövt gå ner i standard.

Ingen gillar att behöva gå ner i standard, men kvinnor hatar det verkligen mer genuint. Särskilt när hon får höra att väninnan har hittat ett rikt svin till man.  Ha ha ha!

Så [Grejen] , din bluff är synad.

Vilket enormt märkligt inlägg, som kvinna känner jag inte igen mig. Nog för att din dåliga kvinnosyn lyser igenom starkare än solen. Så en kvinna vill alltså ha en man som är ett svin, så länge han är rik. Intressant. Du är inte så gammal va? 

Nä du, jag lever hellre ensam alla dagar i veckan, speciellt när män som du existerar. Aldrig någonsin att jag skulle leva med en man bara för att få billigare hyra eller räkningar. Du är inte sann! Men lite kul var din ologiska tankeverksamhet i alla fall :)
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Roger) skrev 2025-08-17 14:13:10 följande:

Gör de verkligen det?

Jag är visserligen 43 och det speglar inte min bekantskapskrets, men jag undervisar på KomVux där jag träffar på män (och kvinnor förstås) i blandade åldrar, och de flesta verkar vara i en relation eller söka en.

Nej, att man är singel betyder ju inte per automatik att man söker. On det gäller kvinnor så är det nästan helt säkert för att hon vill det och är nöjd. Hur vet man dessutom att någon söker en relation. I en miljö som Komvux? Det låter mysko. I en bar eller på en klubb absolut.

En majoritet lever ju i relation. Men vi har väldigt mycket singel hushåll i detta land. Alla lever ju inte särbo. Mycket vanligt att man väljer bort kärleksrelationer när man blir äldre frivilligt. Men mer vanligt hos kvinnor. Män hanterar inte ensamhet lika bra som någon nämnde. Det kan även ha göra med att det är fler nackdelar för en kvinna att vara i en relation. Mer fördelar för en man.
  • Anonym (Birger)

Därför att de tycker det är så gudomligt skönt att runka kuken sin.

• Anonym (Josef)
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-17 22:35:32 följande:

Vad är MGTOW?

Men Going Their Own Way.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-17 20:40:47 följande:

Det skrivs ofta här att kvinnor väljer bort att ha relationer med män och att dom är så lyckliga. Och att dom klarar så bra själva, i motsats till män som alltid i den påhittade världen klarar sig så dåligt.  Bilden som ges är då att mannen och män i allmänhet var ett svin och därför är hon nu så lycklig. Vanlig bitterhet. 

Det en ensidig och falsk bild.

Det finns naturligtvis en liten, liten andel av kvinnorna som har riktigt höga löner eller som är ekonomiskt oberoende, men den stora majoriteten kämpar med att få pengarna att räcka till livsomkostnader, att ensam betala boende, ensam stå för diverse räkningar något som i en relation hade delats med en man, detta gäller inte minst efter inflationstiderna. Och då har vi ändå inte nämnt alla de kvinnor som är eller blir arbetslösa eller som studerar, sjukskrivna, etc. Efter en separation har dessa kvinnor behövt gå ner i standard.

Ingen gillar att behöva gå ner i standard, men kvinnor hatar det verkligen mer genuint. Särskilt när hon får höra att väninnan har hittat ett rikt svin till man.  Ha ha ha!

Så [Grejen] , din bluff är synad.

läs studierna jag länkade till, vad säger du om dessa? Den påvisar snarare att påståendet är sant. så undra vem det är som bluffar? Om du talar sanning har du väl studier som backar upp ditt påstående?
  • Anonym (Hela bilden)
    Anonym (Mark) skrev 2025-08-18 00:06:40 följande:
    Du skjuter dig själv i foten med ditt inlägg. Dom flesta kvinnor lever hellre ensamma och med "sämre"  standard än lever med fel män. Din syn på kvinnor blir rätt uppenbar. Du verkar förespråka och vilja att kvinnor ska vara i beroendeställning till en man. Det låter mer som slaveri.

Av dom kvinnliga vänner jag har som lever frivilligt ensamma. Har då aldrig någon tänkt. Fan, jag skulle ta en man ändå. Bara för att få billigare hyra och räkningar. Hör du själv hur du resonerar? Lol

Du verkar inte veta mycket om kvinnor och missar hela poängen. Kvinnor lever hellre ensamma än med fel man. Oavsett om dom får sämre standard. Och många klarar sig bra ekonomiskt.

Att ytterligare säga, få kvinnor har bra inkomster tyder ju bara ytterligare på din kvinnosyn.  Och ditt behov att hävda dig. Du är nog rätt vek mentalt. Lite som den där chefen, som går runt och konstant berättar att han bestämmer och att det är han som är chef. Samma mentalitet. 
    Anonym (Tina) skrev 2025-08-18 00:12:36 följande:
    Vilket enormt märkligt inlägg, som kvinna känner jag inte igen mig. Nog för att din dåliga kvinnosyn lyser igenom starkare än solen. Så en kvinna vill alltså ha en man som är ett svin, så länge han är rik. Intressant. Du är inte så gammal va? 

Nä du, jag lever hellre ensam alla dagar i veckan, speciellt när män som du existerar. Aldrig någonsin att jag skulle leva med en man bara för att få billigare hyra eller räkningar. Du är inte sann! Men lite kul var din ologiska tankeverksamhet i alla fall :)
    Anonym (Jasså?) skrev 2025-08-18 06:35:56 följande:
    läs studierna jag länkade till, vad säger du om dessa? Den påvisar snarare att påståendet är sant. så undra vem det är som bluffar? Om du talar sanning har du väl studier som backar upp ditt påstående?
    Ja, det verkar som vi har hittat en känslig punkt här...
    Personangreppen haglar in. 
    Jag visste att det var känsligt, men att det var så känsligt!! 

Som vanligt gäller: ju mer intensivt förnekande desto närmare sanningen är vi.

• Anonym (M)
    Anonym (Hela bilden) skrev 2025-08-18 13:34:02 följande:

Och det innefattar ju i allra högsta grad dig, som förnekar de studier som redan finns. 

Sedan är det inte ett dugg känsligt, tvärtom verkar du vara den som känner sig träffad, så till den milda grad att du måste hitta på saker för att få fram din "sanning".

Men upp till bevis, visa att det du skriver stämmer. 
  • Anonym (Jasså?)

Är det personangrepp att be om källa på påstående? du påstår något som inte stämmer. har du läst studierna? Eller ska jag länka dom igen? så kan vi diskutera dessa studier. undra vem som är känslig, tror faktiskt att det är han som förnekar studier som är mest känslig
  • Trent

Åååå det här är så gulligt! Hänvisa till känslighet helt out of the blue och samtidigt inte ens fatta vad som diskuteras.
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (?) skrev 2025-08-17 09:27:27 följande:

Det är väl bara bra om fler män väljer bort relation.  Titta på datingsiter, många fler män än kvinnor.  Män får få eller inga meddelanden, kvinnor får massor.

Det är idag en obalans, fler män än kvinnor söker relation. Om fler män väljer bort relation, kommer det bli en bättre balans. 

Bra om de män som försvinner från dejtingsiter är de som bara är intresserade av sex, de som är gifta/sambor, de som inte respekterar den åldersgräns man skrivit utan kontaktar en fast de är 20-30 år äldre osv.
Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?