• Anonym (Josef)

Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

• Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?
  • Anonym (Mx)
    Jimmy75 skrev 2025-08-17 09:08:25 följande:
    Hur det ligger till med påståendet att män avstår relationer i allt högre utsträckning och att det skulle skilja sig signifikant från hur kvinnor gör har jag ingen uppfattning om. Det du skriver däremot att det är större egocentrering och att frågor tenderar att kretsa kring vad man själv får ut av det stämmer och märks tydligt. Inte minst här inne kommer det många gånger relationsfrågor som jag finner obegripliga.....eller rättare sagt FULLT begripligt att det uppstår problem när de beskriver vilken inställning parterna har i sina relationer.
    Detta behöver inte på något sätt egentligen göras till en könsfråga. Inte alla, men många barn är idag uppväxta med att man slår knut på sig själv för att möta deras behov. Speciellt lärare och föräldrar vilka är en stor del av barnets uppväxt.

Lägg därtill sociala medier där allt handlar om individen, likes och enkel bekräftelse. Enkla dopaminkickar med goda sötsaker, scrolla reels, lättillgänglig porr när dom blir äldre, processad mat genom en knapptryckning på mobilen eller 2 minuter i micron. Allt med socker, salt och fett gillar vi. Det ska vara enkelt.

Backar vi i tiden så var det inte lika lättillgängligt, man fick kämpa mer för att få denna kick. Man vill ha ut så mycket man kan av livet utan att lägga in så mycket själv. Dom flesta pratar om vad dom vill ha, inte vad dom vill ge.

Det borgar inte direkt för att man ska kämpa, diskutera, kompromissa, stötta när det är svårt etc vilket ett riktigt förhållande faktiskt innebär.
  • Jimmy75
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-17 09:32:30 följande:
    Detta behöver inte på något sätt egentligen göras till en könsfråga. Inte alla, men många barn är idag uppväxta med att man slår knut på sig själv för att möta deras behov. Speciellt lärare och föräldrar vilka är en stor del av barnets uppväxt.

Lägg därtill sociala medier där allt handlar om individen, likes och enkel bekräftelse. Enkla dopaminkickar med goda sötsaker, scrolla reels, lättillgänglig porr när dom blir äldre, processad mat genom en knapptryckning på mobilen eller 2 minuter i micron. Allt med socker, salt och fett gillar vi. Det ska vara enkelt.

Backar vi i tiden så var det inte lika lättillgängligt, man fick kämpa mer för att få denna kick. Man vill ha ut så mycket man kan av livet utan att lägga in så mycket själv. Dom flesta pratar om vad dom vill ha, inte vad dom vill ge.

Det borgar inte direkt för att man ska kämpa, diskutera, kompromissa, stötta när det är svårt etc vilket ett riktigt förhållande faktiskt innebär.

Exakt! Till det ska läggas betydligt mindre interaktion mellan vuxna och de små barnen. Det är i samspelet med, allra främst, sina primära omsorgspersoner barn lär sig självreglering vilket är en otroligt nödvändigt förmåga att ha. Det får snabbt negativa konsekvenser att inte ha välutvecklad sådan förmåga och riskerar särskilt idag att bli ett självspelande piano.

Nej det är verkligen inte en könsfråga. Det är bara här på FL vi hittar alla dessa som så gärna vill göra det till könsfrågor.

• Anonym (Jasså?)
    Anonym (Josef) skrev 2025-08-17 02:21:17 följande:
    Varför avstår män från relationer med kvinnor?

Hej allihop. Jag hoppas att ni har haft en trevlig helg.

Under den senaste tiden har det varit trådar om relationer här i FL. Bl.a en tråd om äktenskapet som institution och där dess existens ifrågasattes av trådens TS. Det fick mig att tänka på situationen i Staterna där män i allt högre grad avstår från äktenskap och forskare förutspår att inom några år bara kommer hälften av alla kvinnor mellan 25-45 år att vara ogifta och utan barn. Anledningarna är olika beroende på vilka man frågar, men det som ofta nämns som skäl till att män uppvaktar kvinnor alltmer sällan är bl.a meetoo och medföljande feminism som avskräcker män från att ta kontakt med risk för rättsliga följder. Även rädsla för att bli uthängd i sociala medier nämns.  Men främst nämns risken för mannen att förlora större delen av hans tillgångar vid en skilsmässa. Den amerikanska lagstiftningen kring skilsmässor har inte förändrats mycket på 100 år och mycket är baserat på hur det var förr då männen drog in pengarna i hushållet medan frun var hemma och tog hand om barn och hushåll. Eftersom kvinnor och barn var mera utsatta vid skilsmässor tog familjerätten (och gör så än idag) mer hänsyn till dem för att dem inte skulle hamna på gatan och det kan jag förstå. Kvinnans möjligheter till egen försörjning var inte stora på den tiden. Idag är läget annorlunda med en hög grad amerikanskor i arbetslivet, men familjerättens sätt att arbeta har inte förändrats och trots till synes vattentäta äktenskapsförord (om nu kvinnan gick med på dem) kan en skicklig advokat hitta kryphål åt kvinnan som gör att han blir barskrapad. Männen i Staterna anser med goda skäl att de har staten emot sig.

I Sverige är det annorlunda. Här tar familjerätten mer hänsyn till alla parter, men även här ses mannen ofta som förloraren i en skilsmässa både ekonomiskt och känslomässigt. 80% av vårdnadstvisterna utfaller till kvinnans fördel.

I Sverige avstår mannen kanske relationer i mindre grad än i Staterna, men de finns säkert de som gör det och om några av er finns här i FL skulle det vara intressant att få ta del av era tankar i detta. Varför avstår ni från relationer med kvinnor?  

Bara för att förtydliga vänder jag mig naturligtvis till enbart heterosexuella män i min fråga.

Källor på dessa studier?
    Eller är det flashback.org?

vad säger du om dessa studier? Kan du kommentera? går lite emot ditt argument att det är männen som avstår från relationer nämligen :)

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23294965241240781
  • Jimmy75
    Anonym (Jasså?) skrev 2025-08-17 09:56:42 följande:
    Källor på dessa studier?
    Eller är det flashback.org?

vad säger du om dessa studier? Kan du kommentera? går lite emot ditt argument att det är männen som avstår från relationer nämligen :)

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/23294965241240781
    Någon som faktiskt hänvisar till vetenskapligt publicerat material - du borde få en staty på FL 😄
  • Anonym (H)

Jag hoppas verkligen att vårdnadstvisterna utfaller till BARNENS fördel.

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-08-17 10:12:13 följande:

Jag hoppas verkligen att vårdnadstvisterna utfaller till BARNENS fördel.

Ja, och i de fall mamman får vårdnaden, beror det på pappan som misshandlat mamman och/eller barnen Eller missbruk av något slag. 

En normalfungerande pappa förlorar inte vårdnaden av sina barn. 

• Anonym (Kjell)

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag är man som lever utan ett förhållande. Inte så att jag lpå något sätt hatar kvinnor, jag bara trivs mycket bättre själv. Jag tycker personligen inte att jag får ut tillräckligt ur ett förhållande för att det ska vara något jag söker.

Tror jag alltid varit så egentligen, sökte och hade en del förhållanden som yngre, men det var nog mer utifrån en press, att "så ska man ha det" och "män ska tråna efter kvinnor", det var så man såg det då iallafall.

Förstår dock inte varför man ska göra en rörelse av det hela, det tenderar alltid att dra till sig de extrema.

• Jimmy75
    Anonym (Kjell) skrev 2025-08-17 10:37:49 följande:

Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag är man som lever utan ett förhållande. Inte så att jag lpå något sätt hatar kvinnor, jag bara trivs mycket bättre själv. Jag tycker personligen inte att jag får ut tillräckligt ur ett förhållande för att det ska vara något jag söker.

Tror jag alltid varit så egentligen, sökte och hade en del förhållanden som yngre, men det var nog mer utifrån en press, att "så ska man ha det" och "män ska tråna efter kvinnor", det var så man såg det då iallafall.

Förstår dock inte varför man ska göra en rörelse av det hela, det tenderar alltid att dra till sig de extrema.

Nej det viktiga är väl att var och en kommer underfund med vad de mår bäst av och sedan lever sitt liv efter det, så länge det inte går ut över någon annan.
  • Anonym (Mark)

Hur tänker TS kring  det låga barnafödandet ? Och att det snarare pekar på att det är kvinnor som i allt större utsträckning "väljer bort".  Även om jag tror att det personligen handlar om att båda könen väljer bort.

Däremot är det intressanta att kvinnor inte klagar i närheten lika mycket som ni män som startar dessa trådar? Det berir på att det är fler kvinnor som väljer frivilligt att leva utan man och barn. Än vad det är män..

Skrapar man lite på ytan av det du säger. Handlar det här om missnöje från mäns sida. Det är alltså inte lika frivilligt från mäns sida. Om ni hade varit nöjda. Hade ni ju inte behövt skapa dessa trådar som ett ex.
    Man ser det inte alls i närheten lika stor utsträckning ifrån kvinnor. Kvinnor är bättre på att hantera att leva själva och trivas med det.

På det planet tenderar det som att vi män är och känner oss mer ensamma av naturen. Tar jag min egen bekantskapskrets som ex. Kan jag räkna betydligt fler kvinnor utan man och barn som är nöjda. Än dom manliga. Varav en har uttryckt att han känner sig mindre värd om han inte har en kvinna vid sin sida. För en del män är det nog status och ett kvitto på att man inte ska anses som "incel". Medans mina kvinnliga inte bryr sig nämnvärt om hur det "ses på".

Är ju betydligt vanligare idag att man slutar dejta och annat när man kommit upp i åldern. Alla tror ju inte på att kärleken är det enda man behöver. Dom verkar drivas av andra saker i livet.

• Anonym (Roger)

Gör de verkligen det?

Jag är visserligen 43 och det speglar inte min bekantskapskrets, men jag undervisar på KomVux där jag träffar på män (och kvinnor förstås) i blandade åldrar, och de flesta verkar vara i en relation eller söka en.

Svar på tråden Varför avstår män från relationer med kvinnor?