2 fruar
Man kan absolut leva så. Folk får välja sina liv precis som de vill och polyförhållandem (som det här ju faktiskt handlar om) är mer och mer normaliserat.
Jag ser dock ett par problematiska områden i vad du skriver, För det första är det här inte på ditt initiativ eller, vad det verkar, ens vad DU vill. Du skriver att du inte vill dela honom, men nu är det premisserna du ställts inför. Det är sällan recept för lycka. Jag är rädd att du gör våld på dig själv, kompromissar bort för mycket, och kommer må dåligt eller bli bitter eftersom du egentligen vill leva bara med honom. Ska man keva i polyförhållanden, eller i öppna relationer eller annan alternativ livsstil så blr det vara för att det är allas innerliga vilja.
Jag är också lite bekymrad över att han redan ljugit och bedragit dig trots att du uttryckligen bad om ärlighet. God kommunikation, öppenhet och ärlighet är a och o och för lin del, skulle mitt förtroende för honom varit förbrukat där.
Andra området är juridiskt. Polygami är som du säkert vet förbjudet i Sverige. Vad han pratar om är religlöst giftemål, och det gäller inte i lagen. Han kan inte heller vara folkbokförd på två ställen, och sambolagen gäller inte om han är gift med någon annan. Det är alltså bara en av er som kommer ha rätt till bodelning, arv osv. Det här kan försätta dig i en sårbar situation.
Och till sist, om jag ens övervägt att gå in i ennsån familjebildning, så skulle jag inte bara ha en men många ingående samtal med honom om hur han ser på religion, jämställdhet, värderingar osv.
Fundera ordentligt och gå inte in i något om du inte känner att du till 100% vill, och om du bestämmer dig för att stanna, ta noga hand om dig och dina rättigheter.