Frivillig frukt-/mellisstund i skolan
Vi har precis börjat fritids och till veckan förskoleklass. Redan till fritids fick vi information om att barnen har en frivillig frukt-/mellisstund med medhavd frukt klockan 09. Sedan serveras lunch 10.30. Mellis blir först klockan 14.00.
Det är mycket i det här som jag vänder mig emot. Dels att föräldrar dagligen förväntas ta med sig mellis till skolan. Men dels också att barnen uppmuntras att äta mellis en och en halv timme innan lunch. Man behöver inte vara Einstein för att förstå hur många som tagit med sig ett äpple och hur många som trycker i sig majskakor och därmed äter sig mätta på näringsfattigt mellis, istället för att vara hungrig till lunch och äta ordentligt med mat då. Utan en ordentlig lunch, kommer barnen vara superhungriga till klockan 14, vilket kommer att påverka deras koncentrationsförmåga och därmed mitt barn.
Mitt barn kommer så klart inte få ta med sig ett mellis till förmiddagen, men jag funderar på att gå vidare med orimligheten i det hela, både på grund av det här oskicket med att föräldrar ska ta med sig hemifrån, men också för att det är helt orimligt att barnen ska äta så tätt inpå lunchen, med de konsekvenser det ger.
Hur ser det ut hos er andra?