• Anonym (Mamma)

Frivillig frukt-/mellisstund i skolan

Vi har precis börjat fritids och till veckan förskoleklass. Redan till fritids fick vi information om att barnen har en frivillig frukt-/mellisstund med medhavd frukt klockan 09. Sedan serveras lunch 10.30. Mellis blir först klockan 14.00.

Det är mycket i det här som jag vänder mig emot. Dels att föräldrar dagligen förväntas ta med sig mellis till skolan. Men dels också att barnen uppmuntras att äta mellis en och en halv timme innan lunch. Man behöver inte vara Einstein för att förstå hur många som tagit med sig ett äpple och hur många som trycker i sig majskakor och därmed äter sig mätta på näringsfattigt mellis, istället för att vara hungrig till lunch och äta ordentligt med mat då. Utan en ordentlig lunch, kommer barnen vara superhungriga till klockan 14, vilket kommer att påverka deras koncentrationsförmåga och därmed mitt barn. 

Mitt barn kommer så klart inte få ta med sig ett mellis till förmiddagen,  men jag funderar på att gå vidare med orimligheten i det hela, både på grund av det här oskicket med att föräldrar ska ta med sig hemifrån, men också för att det är helt orimligt att barnen ska äta så tätt inpå lunchen, med de konsekvenser det ger. 

Hur ser det ut hos er andra?

• Svar på tråden Frivillig frukt-/mellisstund i skolan
  • Anonym (P)

Likadant här. Jättebra för de barn som inte klarar förmiddagen utan att fylla på med energi. Alla barn funkar inte på samma sätt som ditt. 

Gnäll för guds skull inte på skolan, om du inte vill att de ska se dig som hysterisk och lite knasig. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (P) skrev 2025-08-17 09:16:09 följande:

Likadant här. Jättebra för de barn som inte klarar förmiddagen utan att fylla på med energi. Alla barn funkar inte på samma sätt som ditt. 

Gnäll för guds skull inte på skolan, om du inte vill att de ska se dig som hysterisk och lite knasig. 

Att de barn som behöver får äta lite frukt på rasten är väl utmärkt. Men att avsätta lektionstid för en gemensam stund, är dels stigmatiserande för de som inte har råd att ta med sig mellis, men det skapar också en press för att alla faktiskt SKA ta med även om behov saknas.
  • Anonym (P)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-17 09:22:53 följande:
    Att de barn som behöver får äta lite frukt på rasten är väl utmärkt. Men att avsätta lektionstid för en gemensam stund, är dels stigmatiserande för de som inte har råd att ta med sig mellis, men det skapar också en press för att alla faktiskt SKA ta med även om behov saknas.

Den pressen sitter nog mest i ditt huvud. 

Man har olika behov och det kan barn också förstå. På såna fruktstunder brukar läraren läsa eller så. Det är ju inte så att de som inte har mellis med sig bara ska sitta och titta på de som äter. 

Som sagt, jag tycker att du skapar ett problem av något som egentligen är rätt oproblematiskt. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (P) skrev 2025-08-17 09:30:18 följande:

Den pressen sitter nog mest i ditt huvud. 

Man har olika behov och det kan barn också förstå. På såna fruktstunder brukar läraren läsa eller så. Det är ju inte så att de som inte har mellis med sig bara ska sitta och titta på de som äter. 

Som sagt, jag tycker att du skapar ett problem av något som egentligen är rätt oproblematiskt. 

Fast det är så det blivit på en gång. Barnen har inte med sig frukt utan majskakor och barnen blir avundsjuka och får också med sig det. Jag tycker att det är hål i huvudet att uppmuntra barnen att äta sig mätta på näringsfattigt, så att de inte orkar äta ordentligt av lunchen. Istället är de jättehungriga till mellis. 
  • Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-17 09:36:22 följande:

Det är jättebra att barnen äter en frukt på förmiddagen. Frukt är nyttigt. 

Men barnen äter ju inte frukt. De äter majskakor. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-17 09:37:20 följande:
    Men barnen äter ju inte frukt. De äter majskakor. 

Det är upp till dig vad du skickar med. Majskakor är inget farligt att äta. Du får avgöra om du tycker att det är en fight värd att ta med ditt barn eller om du vill gå ditt barn till mötes. 

Det viktiga är ju att barn som behöver få nåt i magen på förmiddagen får det. Annars kroknar ju de sista timmen före lunch. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (P) skrev 2025-08-17 09:43:56 följande:

Det är upp till dig vad du skickar med. Majskakor är inget farligt att äta. Du får avgöra om du tycker att det är en fight värd att ta med ditt barn eller om du vill gå ditt barn till mötes. 

Det viktiga är ju att barn som behöver få nåt i magen på förmiddagen får det. Annars kroknar ju de sista timmen före lunch. 

Nu kroknar de istället sista timmen innan mellis. 
  • cosinus

4 barn som passerat skola där man fått ta med frukt.

Inget av mina barn har haft med frukt så länge de fått. äldsta var nog den som höll i det längst. Men hon varierade mellan morot, äpple, banan typ.

När de inte velat (eller glömt) har de inte haft några problem att kompisarna ätit.

majskakor har jag aldrig skickat med. Vet att det förekommit men det är inget som påverkar mina barn negativt. Livet är inte rättvist och jag är inte beroende av vad andra har med för att avgöra vad jag ska skicka med mina.

Av allt som varit rörigt och lite struligt i skolan på alla år (yngsta börjar årskurs 9) så är nog fruktens vara eller inte vara det minst nödvändiga att ta tag i. 

• Anonym (Mamma)
    cosinus skrev 2025-08-17 09:46:22 följande:

4 barn som passerat skola där man fått ta med frukt.

Inget av mina barn har haft med frukt så länge de fått. äldsta var nog den som höll i det längst. Men hon varierade mellan morot, äpple, banan typ.

När de inte velat (eller glömt) har de inte haft några problem att kompisarna ätit.

majskakor har jag aldrig skickat med. Vet att det förekommit men det är inget som påverkar mina barn negativt. Livet är inte rättvist och jag är inte beroende av vad andra har med för att avgöra vad jag ska skicka med mina.

Av allt som varit rörigt och lite struligt i skolan på alla år (yngsta börjar årskurs 9) så är nog fruktens vara eller inte vara det minst nödvändiga att ta tag i. 

Problemet här är att det hittills blivit kalabalik innan mellis, för att barnen inte varit hungriga till lunch och inte ätit ordentligt och därmed blivit vrålhungriga på eftermiddagen. Det är långt mellan lunch och mellis (barnen äter lunch 10.30-10.45, sen måste de lämna matsalen, och mellis klockan 14.00) 

Jag har också äldre barn, långt högre upp i skolålder, så du behöver inte försöka vara spydig. 
Svar på tråden Frivillig frukt-/mellisstund i skolan