• Anonym (Orolig förälder)

Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan

Nu börjar sommarlovet lida mot sitt slut och skolstarten är ett faktum. Vi talar ofta om trygghet i skolan, men vems trygghet är det vi egentligen skyddar? När en lärare rycker tag i en elevs arm, trycker ner någon mot golvet eller använder         ?fysiska åtgärder? för att få ordning i klassrummet kallas det ofta för ?disciplin?. I själva verket är det ett normaliserat övervåld som många barn tvingas uthärda varje dag.

Varför är det tillåtet för vuxna i skolans värld att göra sådant som hade lett till polisanmälan på gatan? Om en främling tog tag i din tonåring på stan och tryckte in dem mot en vägg skulle det omedelbart klassas som misshandel. Men i klassrummet förväntas vi acceptera det som en ?pedagogisk metod?.

Det här handlar inte om enstaka ?dåliga äpplen? bland lärarkåren. Det handlar om en kultur där maktmissbruk kläs i fina ord: ?ordningshållning?, ?tillrättavisning?, ?fysiskt ingripande?. Allt för att dölja det enkla faktum att vuxna använder sin överlägsenhet i styrka mot barn som inte kan försvara sig.

Och låt oss vara tydliga: de elever som drabbas hårdast är ofta de mest sårbara, barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, barn som redan känner sig utanför, barn som redan bär på trauman. För dem blir skolan inte en plats för lärande, utan en plats för övergrepp.

Vi behöver vända på perspektivet. Istället för att fråga varför elever ?tappar kontrollen? måste vi fråga varför skolan fortfarande bygger på en auktoritär syn där våld accepteras som ett verktyg. Varför kräver vi inte att vuxna i skolan ska klara av sitt jobb utan att ta till fysiska maktmedel?

Det är dags att dra en gräns: övervåld i skolan är inte ordning ? det är ett svek mot våra barn. Hur kan vi acceptera detta??

• Svar på tråden Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan
  • Trent
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-17 19:26:51 följande:

Lärare har alltid varit "ett släkte för sig" och tror att de kan bete sig hur som helst och komma undan med det. Min autistiske son hade ett helvete med en lärare som nästan mobbade honom och fick de andra eleverna med på det. Han har haft svårt att se folk i ögonen när han pratar med dem och har ett ganska "stelt" och robotlikt sätt att prata, en anledning för denne lärare och andra elever att håna honom. När jag som förälder, arg som ett bi, ringde till skolan efter att min son berättat om detta, slog de bara ifrån sig och sa att min son minsann var "en jättefin och begåvad pojke" som de gjorde allt för att hjälpa och stötta. Tilläggas bör att denne lärare en gång gav min son en lavett när denne fick nog av mobbningen och fick ett raseriutbrott med all rätt.

Då fick jag nog och flyttade till annan ort för att min son skulle få gå i en bättre skola. 

Hade liknande, men ännu värre lärare i en skola jag själv gick i på 80-90-talet. Men han. Han drog sig inte för att ge sig på eleverna med fysiskt våld om han bara upplevde att de var "uppkäftiga" mot honom. En elev sparkade han så hårt med sina stora klumpiga träskor på smalbenet att hen knappt kunde gå på en vecka. Det är dags att föräldrar går samman och sätter stopp för sådana här lärare.

Jag gud dina anekdoter visar verkligen att alla lärare är våldsbenägna maktgalningar som borde spärras in. Varenda jävel!

Så vi föräldrar kan börja ta lite ansvar. 

Ja och så får vi ta hand om lärarnas barn. Jag har ett förslag på en slutgiltig lösning där.
  • Trent

Död åt alla lärare!

Lägg ner lärarutbildningen!

Spräng alla skolor!

• Anonym (Sameasalways)
    Trent skrev 2025-08-17 19:34:45 följande:
    Jag gud dina anekdoter visar verkligen att alla lärare är våldsbenägna maktgalningar som borde spärras in. Varenda jävel!

Ja och så får vi ta hand om lärarnas barn. Jag har ett förslag på en slutgiltig lösning där.
    Väldigt otrevligt svar med tanke på vad min son har fått utstå. Lite empati kanske vore på sin plats?
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-17 19:41:01 följande:
    Väldigt otrevligt svar med tanke på vad min son har fått utstå. Lite empati kanske vore på sin plats?
    Finns inte på familjeliv. Alla lärare är änglar.
    Anonym (Sameasalways) skrev 2025-08-17 19:26:51 följande:

Lärare har alltid varit "ett släkte för sig" och tror att de kan bete sig hur som helst och komma undan med det. Min autistiske son hade ett helvete med en lärare som nästan mobbade honom och fick de andra eleverna med på det. Han har haft svårt att se folk i ögonen när han pratar med dem och har ett ganska "stelt" och robotlikt sätt att prata, en anledning för denne lärare och andra elever att håna honom. När jag som förälder, arg som ett bi, ringde till skolan efter att min son berättat om detta, slog de bara ifrån sig och sa att min son minsann var "en jättefin och begåvad pojke" som de gjorde allt för att hjälpa och stötta. Tilläggas bör att denne lärare en gång gav min son en lavett när denne fick nog av mobbningen och fick ett raseriutbrott med all rätt.

Då fick jag nog och flyttade till annan ort för att min son skulle få gå i en bättre skola. 

Hade liknande, men ännu värre lärare i en skola jag själv gick i på 80-90-talet. Men han. Han drog sig inte för att ge sig på eleverna med fysiskt våld om han bara upplevde att de var "uppkäftiga" mot honom. En elev sparkade han så hårt med sina stora klumpiga träskor på smalbenet att hen knappt kunde gå på en vecka. Det är dags att föräldrar går samman och sätter stopp för sådana här lärare.

Beklagar verkligen vad din son fått utstå. Och det är precis det här jag menar. Det är verkligen inte ovanligt att elever med NPF far illa i skolan. Och svaren här tyder på att man verkligen blundar för verkligheten och visar NOLL empati för de som farit illa i skolan. 

Trent skrev 2025-08-17 19:34:45 följande:

Oj, vilken briljant empatisk förmåga du besitter till ett barn som farit illa i skolan. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-08-17 19:17:49 följande:

Om man googlar så får man ju snarare upp larmrapporter om att våld och hot mot lärare och elever från andra elever ökar.

Som t ex den fruktansvärda händelsen där en kvinnlig, gravid lärare blev sparkad i magen av en elev på lågstadiet, så att hon fick missfall. Detta är ett exempel på det våld som många av oss lärare utsätts för av elever. Jag har kollegor som blivit spottade på, slagna, dragna i håret och kallade de mest horribla saker av elever. Själv har jag aldrig blivit utsatt för fysiskt våld, men har blivit kallad fitta, hora, kärringjävel m m. Nu har en ny lag börjat gälla där de är straffbart att förolämpa och kränka en lärare och det är i alla fall ett litet steg i rätt riktning. 
    Trent skrev 2025-08-17 19:40:59 följande:

Död åt alla lärare!

Lägg ner lärarutbildningen!

Spräng alla skolor!

Ingen har sagt något i närheten av det där. Det är imponerande ändå att lyckas bygga upp en hel debatt mot ett påhitt du själv fabricerat.
  • molly50
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2025-08-17 19:49:15 följande:
    Finns inte på familjeliv. Alla lärare är änglar.
    Tydligen alla elever också.
    Anonym (Maja) skrev 2025-08-17 19:56:53 följande:
    Som t ex den fruktansvärda händelsen där en kvinnlig, gravid lärare blev sparkad i magen av en elev på lågstadiet, så att hon fick missfall. Detta är ett exempel på det våld som många av oss lärare utsätts för av elever. Jag har kollegor som blivit spottade på, slagna, dragna i håret och kallade de mest horribla saker av elever. Själv har jag aldrig blivit utsatt för fysiskt våld, men har blivit kallad fitta, hora, kärringjävel m m. Nu har en ny lag börjat gälla där de är straffbart att förolämpa och kränka en lärare och det är i alla fall ett litet steg i rätt riktning. 
    Ah, där har vi det klassiska greppet: plocka fram den absolut mest extrema och tragiska händelsen du kan hitta och låtsas som om det är vardag för alla lärare överallt. Det är lite som att säga: ?En gång störtade ett flygplan, alltså borde vi förbjuda alla resor till Ica.? Om du på riktigt tycker att lagstiftning ska bygga på anekdoter i värsta tänkbara ytterlighet, då får vi nog snart kriminalisera att existera i största allmänhet.
Svar på tråden Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan