Sluta blunda för lärarnas övervåld i skolan
Nu börjar sommarlovet lida mot sitt slut och skolstarten är ett faktum. Vi talar ofta om trygghet i skolan, men vems trygghet är det vi egentligen skyddar? När en lärare rycker tag i en elevs arm, trycker ner någon mot golvet eller använder ?fysiska åtgärder? för att få ordning i klassrummet kallas det ofta för ?disciplin?. I själva verket är det ett normaliserat övervåld som många barn tvingas uthärda varje dag.Varför är det tillåtet för vuxna i skolans värld att göra sådant som hade lett till polisanmälan på gatan? Om en främling tog tag i din tonåring på stan och tryckte in dem mot en vägg skulle det omedelbart klassas som misshandel. Men i klassrummet förväntas vi acceptera det som en ?pedagogisk metod?.
Det här handlar inte om enstaka ?dåliga äpplen? bland lärarkåren. Det handlar om en kultur där maktmissbruk kläs i fina ord: ?ordningshållning?, ?tillrättavisning?, ?fysiskt ingripande?. Allt för att dölja det enkla faktum att vuxna använder sin överlägsenhet i styrka mot barn som inte kan försvara sig.
Och låt oss vara tydliga: de elever som drabbas hårdast är ofta de mest sårbara, barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, barn som redan känner sig utanför, barn som redan bär på trauman. För dem blir skolan inte en plats för lärande, utan en plats för övergrepp.
Vi behöver vända på perspektivet. Istället för att fråga varför elever ?tappar kontrollen? måste vi fråga varför skolan fortfarande bygger på en auktoritär syn där våld accepteras som ett verktyg. Varför kräver vi inte att vuxna i skolan ska klara av sitt jobb utan att ta till fysiska maktmedel?
Det är dags att dra en gräns: övervåld i skolan är inte ordning ? det är ett svek mot våra barn. Hur kan vi acceptera detta??