Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Svenskens bluffekonomi

Irland är inte något föredöme. Det är en riktigt bluffekonomi som bygger på satsningar på datacenter som skall drivas på el som de inte riktigt har på Irland. 

Svetsaren Andrew Dollard plirar mot sitt drömhus: två våningar, stora fönster, en gräsplätt. Värt varenda öre. Men när han, frun och barnen skulle flytta in ? för ganska precis ett halvår sedan ? möttes de av ett tungt besked: Det fanns inte tillräckligt med el i den lilla irländska staden Portlaoise. Huset kunde inte anslutas till elnätet.

Nu har familjen Dollard tvingats senarelägga flytten, magasinera sina möbler och omförhandla bolånen.

? Jag är riktigt förbannad, säger han.

? Jag ser knappt mina barn för jag jobbar så mycket. Regeringen bryr sig inte ett dugg om oss vanliga medborgare. Vi får ingen el. Samtidigt får de stora amerikanska bolagen allt de behöver till sina datacenter.

23 procent ? det är den andel av Irlands elproduktion som landets datacenter konsumerar. Mer än de irländska hushållen och en siffra utan globalt motstycke. I EU:s näst mest datacentertäta land ? Nederländerna ? står sektorn för bara fem procent av landets elkonsumtion.

Techjättar slukar el på Irland: ?Ska vi ha AI eller bostäder??
    Kvarna skrev 2025-08-24 09:48:15 följande:

Vad menar du med att ha prioriterat privatisering? Privatisering uppstår när någon tror sig kunna göra en exempelvis vårdcentral effektivare d.v.s. kunna erbjuda bättre vård till billigare peng. Det läcker inte mindre pengar om den vårdcentralen är allmän. Det är samma pengar som tas till båda varianterna. Sen får man välja fritt vilken man vill nyttja.

Att det allmänna försummats(infrastruktur o dyl) är för att vi bara är 4.1 miljoner som heltidsjobbar och vi är 10,5 miljoner invånare. 1.5 miljoner jobbar timmar eller har låtsasjobb. Vissa har inte åldern inne och vissa är för gamla. Men vi har drygt 1.5 miljoner i arbetsför ålder som inte jobbar av olika anledningar och det är ett stort problem.

Sen att de med höga inkomster väljer att investera istället för att konsumera kan jag inte svara på. Finns det bevis på det? Konsumerade dem mer när de betalade högre skatt? 

Skattebasen är mer intressant än enskilda skatter för en viss grupp. Irland har väldigt mycket lägre skatt än Sverige och gick från fattigdom till rikedom på nolltid och irländska staten drog in betydligt mer skatt efter att de kapat skatten för alla.

Vi vet att höga skatter minskar konsumtion, vi vet att skatter motverkar nyetablering och innovation. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vill) skrev 2025-09-01 08:10:27 följande:

En del av de yngre som står listade som arbetssökande studerar och söker extrajobb samtidigt. Så det är lite färre som är arbetslösa än vad statistiken visar. 

Idag är det svårt att klara sig på studielån, studentrummen och lägenheterna är ganska dyra. Och så har man 3 månader på sommaren som man måste klara på egen hand.

Ja, men då är man ju arbetslös om man inte får sommarjobb som student. Jag tycker inte att det är fel att räknas som arbetslös då. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vill) skrev 2025-09-01 10:20:54 följande:
    Men de räknar även en person som studerar till 100% som arbetslös under terminen, om de söker extrajobb. 

Det klart att det är sunt att hålla hårt i plånboken när kostnaderna ökar och arbetsmarknaden inte är god! Klokt beteende.

Vad jag ville säga var att de skattesänkningar som regeringen har genomfört inte har gynnat ekonomin, för de har gett framförallt till de som redan har mycket pengar. Och de personerna konsumerar redan det som de behöver. Deras nya extrapengar går mest till investeringar. 

Eftersom CSN idag inte räcker som försörjning måste många studenter deltidsarbeta. Då är man ju att beteckna som deltidsarbetslös om man inte lyckas få detta extrajobb, som de flesta behöver. 

En hel del studenter, som tex mina barn, har föräldrar som skjuter till pengar, men många studenter måste försörja sig själva. 

Svar på tråden Svenskens bluffekonomi