• Anonym (Slut på bra sätt)

Göra slut med någon man verkligen bryr sig om

Jag och min flickvän är bästa vänner. Hon känner nog mer körlek för mig än vad jag känner för henne. Vi har efter 3 år bara blivit som 2 vänner som gillar att hänga med varandra men all intimitet, närhet och allt annat som ett kärlekspar har saknas. Både hon och jag har gjort slut på ganska fula sätt i tidigare relationer. Hur ska jag böra mig åt för att avsluta på ett fint sätt men fortfarande ha min vän kvar. Min kärlek som partner till henne är borta men har henne gärna som en god vä.

• Svar på tråden Göra slut med någon man verkligen bryr sig om
  • Anonym (?)
    Anonym (Slut på bra sätt) skrev 2025-08-18 08:43:38 följande:

Jag och min flickvän är bästa vänner. Hon känner nog mer körlek för mig än vad jag känner för henne. Vi har efter 3 år bara blivit som 2 vänner som gillar att hänga med varandra men all intimitet, närhet och allt annat som ett kärlekspar har saknas. Både hon och jag har gjort slut på ganska fula sätt i tidigare relationer. Hur ska jag böra mig åt för att avsluta på ett fint sätt men fortfarande ha min vän kvar. Min kärlek som partner till henne är borta men har henne gärna som en god vä.

Räkna inte med att det går att både göra sluta och ha kvar henne som vän.

Men du kan föröka. Ta det bara lugnt och försiktgt samt räkna med att hon inte blir helt nöjd. Låt henne sen bestämma tempot.
  • KimLinnefeldt

Gör det mjukt och vänligt på ett café eller en promenad. Säg precis vad du känner och inte känner. Att du gärna vill vara vänner, men att du förstår om hon väljer bort det. 

• Anonym (Vän)

Förklara att du värderar henne högt som person, att du därför vill ha henne som vän. Jag tycker själv att jag har högre krav på sätt och vis på vänner än partners, det är ett kvalitetsbevis att du vill ha henne som det. Sen har jag själv förkastat det när jag en gång fick höra det, så räkna inte med att vänskapen kan finnas i framtiden. I ett fall blev jag nära vän med ett ex men det var ett år senare när de romantiska känslorna hade försvunnit. I det fallet hade vi ett stormigt uppbrott där allt faktiskt blev utrett och vi pratade mycket sen när vi återupptog kontakten. Det hjälpte att inte ha något gammalt agg kvar.

• Anonym (Granbarr)

Vill man behålla vänskap, värdighet och respekt så bär man sig åt son en dito vuxen...   då sätter man sig ner tillsammans i lugn och ro och förklarar att känslorna är slut och att det är bäst att gå isär . Förhoppningsvis kan man då också svara på frågor och bemöta eventuella tårar med lugn och tröstande ord. 

Att göra slut är jobbigt men beter man sig lugnt så går det mesta bra då också.  

Blir det upprörda känslor så motstå impulsen att börja tjafsa utan avbryt istället och fortsätt prata vid senare tillfälle år ni lugnat er . 

• Anonym (d)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-18 08:52:04 följande:

Gör det mjukt och vänligt på ett café eller en promenad. Säg precis vad du känner och inte känner. Att du gärna vill vara vänner, men att du förstår om hon väljer bort det. 

Varför i hela fridens namn ska personen göra det offentligt på ett cafe eller på promenad? Vem vill visa sina tårar för andra än sin då ex partner? De har inte dejtat 3 veckor utan 3 år...
  • Anonym (Erfaren_man)

Om hon fortfarande har romantiska känslor för dig, så är det bara elakt att föreslå vänskap. Det skulle göra det mycket svårare för henne att gå vidare. Gör helt slut, men givetvis på ett schysst sätt. 

Om ni däremot är helt överens om att ni båda enbart har kvar vänskapskänslor, så kan en fortsatt vänskap absolut fungera. Åtminstone till den dagen någon av er träffar en ny partner. Då faller det troligtvis, eftersom få nya partners kan acceptera att vara ihop med någon som fortsätter umgås med sitt. Men visst, undantag finns. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (d) skrev 2025-08-18 12:44:36 följande:
    Varför i hela fridens namn ska personen göra det offentligt på ett cafe eller på promenad? Vem vill visa sina tårar för andra än sin då ex partner? De har inte dejtat 3 veckor utan 3 år...
    Detaljer, kära (d)... Man kan promenera i skogen. Man kan välja ett café som är folktomt. Det väsentliga var att ha luft omkring sig, att man inte känner sig instängd och pressad.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Slut på bra sätt) skrev 2025-08-18 08:43:38 följande:

Du kan nog skippa det här med att vara kompis. Nej, jag hade inte heller velat spendera mitt liv tillsammans med en kompis. Säg som du har skrivit här. Att du saknar känslorna för att fortsätta som par. Alla har rätt att göra slut med någon de inte känner något för.
Svar på tråden Göra slut med någon man verkligen bryr sig om