• Anonym (Osäker)

Fly sina skulder till Norge?

Jag står mellan ett dilemma.  Jag har dumt nog, av olika skäl i mina yngre där (23-25 års ålder) och tuff bakgrund, familje tvister och arbetslöshet tidigare behövt ta lån. Som i sina svåra stunder krävde många sms lån och mina skulder är totalt cirka 600 000 kr idag som jag kämpat och kämpat för att betala för att undvika hamna hos kronofogden.  Jag har ett barn, och gravid med mitt andra barn och blev precis uppsagd 2 veckor efter jag berättat om min graviditet. Då jag endast var provanställd saknas rättigheter att gå vidare med stämning enligt facket, men otroligt skitigt av arbetsgivaren. Nu söker jag som bara den efter nytt!

Dock står jag i ett dilemma,  om jag flyttar till norge och meddelar skatteverket och helt enkelt slutar betala mina lån, och flyttat permanent till norge. Hur påverkas mina skulder? Förstår de växer och går till Kronofogden men då Kronofogden endast kan utmärkt skulder i Sverige, kan jag fortfarande bli krävd att betala? Förstår många kommer att drömma men helt okej. Är i ett vägskäl

• Svar på tråden Fly sina skulder till Norge?
  • KillBill

Kronofogden har avtal med de nordiska grannländerna och kan därför driva in skulder även om du flyttar till exempelvis Norge. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (J)

Nu vet jag inte hur det funkar så borde kanske inte uttala mig. Men varför skulle dina skulder försvinna bara för du flyttar? Det går ju att hitta dig där med menar jag. Skickas inte bara en faktura då.

• Anonym (J)

Låter ju väldigt konstigt om man skulle kunna göra så. Tror inte det funkar. Då skulle väl alla göra så.

• Suzzan99

Sluta fly och gör rätt för dig istället! Offerkoftan kommer knappast betala dina lån.

• Anonym (varför?)

Ansök om skuldsanering? 

Om inte annat så kommer du inte hamna i fängelset. De kommer bara driva in det som går att driva in. Om du får en lön så blir det utmätning, så det kan bli fattigt i några år. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Utlandssvensk)

Det enda som händer är att du kommer att jagas i Norge istället.

• Anonym (Linda)

Vad är det för fel på att betsla dina skulder?

Det går alldeles utmärkt att betala av dina skulder till Kronofogden.  Dom är vettiga att ha och göra med och du kan ansöka om skuldsanering . 

600.000 är förvisso mycket pengar men är ingen omöjlighet.. tänk dom som har samma summa i CSN-lån ... dom fixar det.  Så varför skulle inte du kunna? 

Du sätter dina barn i värre skit genom att försöka smita undan. Dom kan givetvis utmäta dig även i Norge.. 

Och skulder hos Kronofogden står kvar.. passerar du en gränskontroll och blir kollad så kan tullpolisen plocka det du för tillfället råkar ha som tillgång,  tex din bil, kontanter, smycken etc som har ett värde. 

• Anonym (Hmm)

You can run but you can never hide

• Anonym (Cilla)

Börja med att ta hjälp av kommunen. De har skuld- och budgetrådgivare som ger gratis rådgivning. 

Ska du fly landet måste du ta dig längre än till Norge, för att komma undan dina skulder. Förmodligen kommer du då att hamna i en betydligt svårare och mer osäker sits än vad du har om du bor kvar här. 

Att ha utmätning hos KF är inte kul, men man får ändå behålla tillräckligt för att leva av, samtidigt som man har tillgång till svensk sjukvård och barnomsorg. 

Svar på tråden Fly sina skulder till Norge?