• Anonym (Anonym1)

Känner mig snuvad på min sista förlossning

Hej jag födde mitt andra barn för snart en månad sedan och kan inte sluta tänkt på hur fort allt gick och känns som jag blev snuvad på min sista förlossning, jag gick över tiden nästan 2 veckor denna gång och väntade på att äntligen få uppleva en spontan förlossning och det fick jag ju såklart men var så redo att va på förlossningen ett tag och få gå med värkar och öppna mig sakta, hinna få epidural och föda fram mitt andra barn med kontroll och ta emot honom när han kom ut vilket var min stora dröm sedan första förlossningen när jag tyvärr var för feg för att säga min önskan, hur denna förlossning urartade sig var att jag hemma fick kraftiga värkar från ingenstans, jag ringde efter 30 min till förlossningen som gav mig rådet att vänta 1 timme då förlossningen var full, jag stod ut i 26 min sen ringde jag igen och hade såna värkar och hon sa åk in, påväg in hade jag så mycket värkar och så ont och väl inne tar 15 min att köra till förlossningen från oss, fick gå upp själv då sambon fick parkera bilen, väl inne fick jag gå In i ett tillfälligt undersökningsrum, upp snabbt på sängen och av med trosorna, barnmorskan gjorde direkt en undersökning och jag var öppen 5 cm, efter 5 min kom krystvärkarna och dom fixa snabbt lustgas som dom fick koppla in, sambon han precis in till min sida innan ungen var ute, jag hann inte med, allt gick så fort och känner mig rätt besviken, fast ska ju såklart vara glad för att jag haft 2 väldigt snabba och bra förlossninga, men hade velat det tog lite mer tid än så, är det någon mer som haft såhär snabb förlossning som också behöver prata med någon som varit med om samma så finns jag, hade varit skönt kunna ha någon att prata med som varit med om samma, min första förlossning blev det igångsättning en vecka efter bf den förlossningen från att dom tog hål på hinnorna tog 10 timmar så den va snabb med för att va igångsättning, fick då epidural 5 min innan ungen va ute då jag även då öppna mig väldigt snabbt från 5 cm och krystvärkarna börja mitt under att epiduralen sattes, ville ha lite revansch denna gång men blev ju tyvärr inte så, 

ber om ursäkt för rörig test 
  • Svar på tråden Känner mig snuvad på min sista förlossning
  • Anonym (xxx)

Men herregud, tror du verkligen att man kan beställa en förlossning? 

Var glad över att du har två friska barn istället för att leta fel. Titta på nyheterna några dagar, så inser du att du fokuserar på fel saker. 

• Anonym (rek)

Du ska reklamera förlossningen om den inte uppfyllde dina förväntningar och var enlig din beställning. En förlossning är en upplevelse, och får man inte det man beställt så bör man reklamera. Friskt barn, herregud, din förlossningsdröm då??

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-19 11:11:54 följande:

Men herregud, tror du verkligen att man kan beställa en förlossning? 

Var glad över att du har två friska barn istället för att leta fel. Titta på nyheterna några dagar, så inser du att du fokuserar på fel saker. 

Det är ju absolut inte det jag skrivit ? Har aldrig påstått jag beställt en förlossning? Jag har mina känslor efter min förlossning och det har jag rätt till? Vad får du ut av att trycka ner mina känslor på detta sättet ? 

om man ska tänka så kan man aldrig få prata om sina känslor, finns alltid saker man kan jämföra med som är värre ?
    rannsaka ditt eget liv istället som sitter här på familjeliv och går in och läser inlägg bara för att trycka ner andra? 
    svara i inlägg där du istället kan bidra med något bra 

• Anonym (O)

Oj ja här sitter man nästan och undrar om du inte ville ha själva barnet utan bara ett längre manus att följa för dramatiken på scenen. Visst kan det kännas snopet när verkligheten inte matchar fantasin men att tala om att bli snuvad på konfekten när slutresultatet ändå var ett friskt barn låter nästan som att klaga på att tårtan serverades för fort. Ibland är det kanske bättre att acceptera att allt gick snabbt och smidigt än att önska sig fler timmar av smärta och väntan.

• Anonym (Lilla snigel)

Man kan väl vara både glad att det gick bra och besviken över att det inte blev som man föreställt sig samtidigt! Du har rätt till dina känslor!

• Anonym (Linda)

Först och främst så ta kontakt med en barnmorska och gå igenom förlossningen med henne bit för bit så du får förklarat vad som hände och varför och så du får chans att ställa frågor och bearbeta det du varit med om

En förlossning kan på många sätt vara ett trauma och det kan en snabb/akut förlopp vara också givetvis.  Det brukar tex nämnas ofta i artiklar om barn som tex föds hux flux hemma på toagolvet att hur bra det än gick så hänger varken kroppen eller huvudet med och det är viktigt att prata om det och bearbeta det. 

Självklart har du haft en tanke om hur förlossningen skulle gå till , det har vi ju alla. Det är ju därför man skriver förlossningsbrev och tänker igenom alternativ för smärtlindring etc och att allt ställs på ända kan få vem som helst att må kasst även om det bara handlar om att man inte hann få epidural eller inte fick chans att bada pga infektion etc..   

Med det sagt. Ja allt kan hända under en förlossning och oftast är det precis det som inträffar också . Det är ytterst få som faktiskt har en förlossning som stämmer med hur man tänkte sig.  Och självklart får man tycka vad man vill om det . 

Så du behöver möta någon som du kan prata med så du får bearbeta din förlossning och också nånstans sen kunna landa i att shit happens i princip alltid vid just förlossningar . 

Ta hand om dig och hoppas du kan njuta av din bebis ❤️❤️

• Anonym (xxx)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-08-19 11:37:53 följande:

Det är ju absolut inte det jag skrivit ? Har aldrig påstått jag beställt en förlossning? Jag har mina känslor efter min förlossning och det har jag rätt till? Vad får du ut av att trycka ner mina känslor på detta sättet ? 

om man ska tänka så kan man aldrig få prata om sina känslor, finns alltid saker man kan jämföra med som är värre ?
    rannsaka ditt eget liv istället som sitter här på familjeliv och går in och läser inlägg bara för att trycka ner andra? 
    svara i inlägg där du istället kan bidra med något bra 

När du skriver så här så uppfattar jag det som att du redan bestämt hur det skulle vara, som om du tror att det kan ordnas. 

väntade på att äntligen få uppleva en spontan förlossning och det fick jag ju såklart men var så redo att va på förlossningen ett tag och få gå med värkar och öppna mig sakta, hinna få epidural och föda fram mitt andra barn med kontroll och ta emot honom när han kom ut 
Svar på tråden Känner mig snuvad på min sista förlossning