Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Förskoleklass/fritids

Det var, för mig som förälder, en stor omställning att börja skolan. För ja, lämningarna är mycket friare, barnet förväntas ta mer ansvar att vara på rätt plats, hålla sig på
    skolgården osv. Också en mental omställning i att ha betydligt mindre kontakt med personalen, läraren kanske man inte träffar alls om de är på morgonfritids.

Fritidspersonal har givetvis ett inkluderande och trygghetsskapande ansvar, men vill du ha en ordentlig överlämning och nån som möter upp på morgonen behöver du nog själv gå fram och se till att det sker. 

• Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2025-08-19 12:19:45 följande:
    Jo lite tycker jag. Tycker man ska vara där och hälsa och säga godmorgon välkommen kom här så kollar vi vad de andra barnen gör osv...visa på hur man kan göra. Men ja man får väl ligga på själv och berätta hur vissa barn är för fritidspersonalen.. tycker synd om alla barn som inte är framåt och behöver stöttning eller trygga vuxna som ser dom.. 
    De sista 10 minuterna innan skolan startar är nog ett av de sämsta tillfällena att se det, tror jag.

Rutinerna varierar ju säker men här är det fri utelek efter frukost fram till skolan börjar, dvs ca 7.30-8. Då droppar det in barn både med och utan fritids.

På eftermiddagarna är det lugnare vid hämtning och tidigare under eftermiddagarna har de delvis uppstyrda aktiviteter.

Har barnet varit på fritids förra veckan? hur upplevde hen det igår eftermiddag?

Kan tillägga också att jag själv nog upplevde omställningen större än vad mina barn gjorde.
Svar på tråden Förskoleklass/fritids