Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Anklagad

Om kollegan faktiskt upplevt dig påverkad så har ju hen agerat korrekt genom att vädra detta till chefen.
    Det är en chefsfråga att reda i och inget kollegor ska lyfta.
    Om du bara upplevdes lite trött är det ju något annat.
    Men väldigt märkligt om trötthet som enda symtom skulle leda till misstanke om droger...
    Du har dessutom bara varit där 2 veckor...på 10 arbetsdagar har du lyckats zooma ut så till den milda grad att det skulle kunna misstänkas vara orsakad av droger...
    Kan det vara så att du känts speedad på mornarna och att det är skillnaden (mer än bara tröttheten) som föranleder oron

Det jag inte förstår är om chefen uttalat sagt till dig att de misstänker droger och om du då erbjudit drogtest eller om du på eget bevåg erbjöd dig det och chefen sen efter sa att de misstänkte droger och ville göra test.

• Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 06:49:56 följande:

Jag har jobbat med missbrukare i över 10 år. Det är inte märkligt att mina tankar går dit när någon pratar om att jag beter mig märkligt, frånvarande och zoomar ut.
    Jag har inga drog- eller alkoholproblem och det kommer proverna visa. Men visst, det var kanske underligt och dumt av mig att nämna det.

Jag har jobbat med missbruksproblematik på olika sätt i 20 år...vet inte om jag ändå skulle direkt tänkt drogmisstanke om någon vädrat oro kring att jag är trött på eftermiddagen.
    Snarare skulle jag nog tro att chefen och kollegan var oroliga för att jobbet var mig övermäktigt...

Men det handlar ju också om hur chefen lagt fram det.
    Hade hen sagt att jag såg påverkad ut eller varit okontaktbar då var det ju inget att snacka om såklart...

Ts, självklart är det obehagligt att få samtal från chefen så här tidigt i anställningen. Men samtidigt är det ju bra att ha en chef som vågar ta tag i sådana här viktiga saker.
    Jobbar du med ungdomar på exempelvis HVB-hem är det ju en stor säkerhetsrisk att någon är påverkad eller håller på med droger. Både i det direkta arbetet men även att den anställde kan hamna i utpressningssituationer med de boende...
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:33:15 följande:
    Men precis så. Tack.
    Jag jobbar inte på ett vanligt kontor, typ bank eller som trädgårdsanläggare. Vi jobbar med missbruksproblematik, maskrosbarn o.s.v. Och jag har innan detta jobb jobbat med vuxna missbrukare i över 10 år.
    Det är liksom på tapeten flera gånger I veckan. 
    Förstår inte varför det är så svårt att begripa.

Och även om jag inte tagit upp drogtest (för att rentvå mig) så sa hon ju att hon själv skulle ta upp det och att hon hade en skyldighet att låta företagshälsovården drogtesta mig.
    Fast om det är så självklart och är på tapeten flera gånger veckan, varför blir du förvånad/chockad och kränkt?

Finns ju branscher som behöver göra alkotest/drogtester som rutin innan de ens får börja jobba...och är man i en sådan bransch så är man ju van att testa sig...
Svar på tråden Anklagad