• Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (xxx)

Så du föreslog själv att de skulle drogtesta dig?

• NinniQX

Men hur länge har du jobbar där? Har du varit så frånvaro så dom har märkt sån skillnad? 

• Anonym (G)

Vet du vilken kollega det gäller så du kan "belöna" henom?

• Lynx123

Men varför föreslog du ett drogtest? Jag hade.inte ens kommit på.tanken. Varför tror du att du verkade utzoomad?

• Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-19 15:17:21 följande:

Så du föreslog själv att de skulle drogtesta dig?

Ja, för att rentvå mig. Men hon sa att hon hade varit tvungen även om inte jag föreslog det.
  • Anonym (TS)
    NinniQX skrev 2025-08-19 15:18:48 följande:

Men hur länge har du jobbar där? Har du varit så frånvaro så dom har märkt sån skillnad? 

Jag har bara jobbat två ynka veckor.

Vad menar du med din andra fråga?
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-08-19 15:26:28 följande:

Men varför föreslog du ett drogtest? Jag hade.inte ens kommit på.tanken. Varför tror du att du verkade utzoomad?

För att der var det jag kunde komma på för att rentvå mig.
    Jag vet inte. Har ingen aning om varför någon har reagerat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2025-08-19 15:26:04 följande:

Vet du vilken kollega det gäller så du kan "belöna" henom?

Ingen aning om vem som pratat med chefen.
  • Anonym (I)

Förstår att det känns jättejobbigt, men bra att du står upp för dig själv. Tycker dock du kan prata med dig chef och förklara att du tycker det jättekonstigt att någon som inte ens känner dig uttalar sig så om dig. Att det inte känns som ett så roligt välkomnande från kollegorna. 

Som chef har hon ju faktiskt också ett ansvar dig och din arbetsmiljö. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:30:01 följande:
    För att der var det jag kunde komma på för att rentvå mig.
    Jag vet inte. Har ingen aning om varför någon har reagerat.
    Så chefen antydde att du uppträtt påverkad på arbetstid?
Svar på tråden Anklagad