Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Anklagad

Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:30:01 följande:
    För att der var det jag kunde komma på för att rentvå mig.
    Jag vet inte. Har ingen aning om varför någon har reagerat.
    Fast va? Varför skulle man ändå säga att dom ska drogtesta dig? Jättekonstigt .

Då blir du ju opålitlig direkt som ens nämner något sådant. Och just för du nämnde kanske hon känner att hon måste testa dig . 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-19 19:57:44 följande:
    Exakt.
    Men det är ju nåt chefen själv hade fått säga isåfall, inte du!? 
  • Anonym (J)
    Plupp73 skrev 2025-08-19 20:42:46 följande:

Alltså så här!
    Om någon brukar droger som arbetar med ungdomar och INTE blir påkommen/testad så är ju det en klart större katastrof för samhället än att en person som inte brukar droger blir testad negativt (,testad i "onödan").

Hade blivit topp tunnor galen om någon som arbetade med mina döttrar i efterhand blev uppdagad som drogmissbrukare.

Alla som nu hojtar till TS att säga upp sig bör nog tänka efter. Om någon yrkeschaufför misstänks vara påverkad är vi väl hyfsat tacksamma om personen testas, och inte kör ihjäl folk.

Det är tillräckligt med skandaler runt droger som kommer in på behandlingshem och HVB, så alla tester är bra

Ja men absolut att dom kollar ts men att ts själv säger att han/hon vill kollas för droger är lite skumt 
  • Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2025-08-20 07:01:27 följande:
    Flr att bli rentvådd. Der ör inte roligt om man skulle få sådana anklagelser.
    Var väl ingen som anklagade honom/henne att ta droger? Det var väl ts själv som sa att man kan göra drogtest
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 06:49:56 följande:

Jag har jobbat med missbrukare i över 10 år. Det är inte märkligt att mina tankar går dit när någon pratar om att jag beter mig märkligt, frånvarande och zoomar ut.
    Jag har inga drog- eller alkoholproblem och det kommer proverna visa. Men visst, det var kanske underligt och dumt av mig att nämna det.

Alltså det kan ju vara sååååå mycket mer än droger som gör en sån 
  • Anonym (J)

Vad är det ens för ställe du är på där du känner dig tvungen att visa att du inte tar droger. Det kan väl ha hänt nånting privat, sjukdom, vad som helst. det kanske var det din kollega var orolig över. Varför droger just direkt. 

• Anonym (J)

Om man säger så så tänker man ju direkt jaha tar du droger eller varför ska du bevisa något. 

• Anonym (J)
    Anonym (Pera) skrev 2025-08-20 07:21:06 följande:

Förstår att det känns jobbigt! 

Min gissning är kollegan har tidigare upplevelser som gör att hen är extra uppmärksam på sånt. Eftersom ni inte känner varandra finns inget skäl att ta det personligt. (Men jag fattar om det ändå känns så.) 

Få testet gjort och fortsätt att göra ett bra jobb och hälsa som vanligt på kollegan så kommer det att bli glömt. Ju mindre grej du gör av det desto lättare för andra att glömma. 

Men kollegan sa inget om droger eller drogtest. Ts gjorde. Själv . För hon var trött 
  • Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2025-08-20 09:36:17 följande:
    Varför skulle en chef ringa upp och fråga om någon bara sett lite trött ut en dag? Chefen kollade så att TS inte var påverkad när hon var frånvarande från jobbet.

Kollegan måste ha uttryckt sig på ett väldigt säkert sätt när hon beskrev situationen.
    Betyder ju inte att man tar droger . Det kan bero på vad som helst. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:33:15 följande:
    Men precis så. Tack.
    Jag jobbar inte på ett vanligt kontor, typ bank eller som trädgårdsanläggare. Vi jobbar med missbruksproblematik, maskrosbarn o.s.v. Och jag har innan detta jobb jobbat med vuxna missbrukare i över 10 år.
    Det är liksom på tapeten flera gånger I veckan. 
    Förstår inte varför det är så svårt att begripa.

Och även om jag inte tagit upp drogtest (för att rentvå mig) så sa hon ju att hon själv skulle ta upp det och att hon hade en skyldighet att låta företagshälsovården drogtesta mig.
    Vad spelar det för roll att du har folk som tar droger runt dig? Varför skulle Du ta droger för det? Snarare tvärtom vill man väl tro. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 08:26:53 följande:
    Då har jag uttryckt det väldigt dåligt för det var inte i närheten så samtalet löd. Hon sa det jag redan skrivit (om du läst alla mina svar?) Och frågade även, med allvarlig röst om det var något hon behövde veta. När jag svarade nej var hon tyst en stund och tog sedan upp att en kollega kommit till henne och förklarat att jag betett mig annorlunda, zoomat ut o.s.v. Hon hade givetvis inte ringt mig hemma, när jag är hemma och vabbar, om det var så att kollegan bara kommit och sagt att jag var "lite trött".

Vad är det i detta som säger att du måste försvara dig om droger för det?

Ingenting 

Nånting är det ju som folk märker och att bara svara nej är kanske lite dumt . 

• Anonym (J)
    Anonym (Pera) skrev 2025-08-20 08:07:05 följande:
    Det jag menade var att kollegan reagerade på det frånvarande/trötta beteendet och att den resktionen berodde på tidigare upplevelser. Att TS tog upp droger tycker jag är rätt uppenbart att det beror på både nuvarande och tidigare arbetsplatser - att det är något som liksom alltid ses som en möjlighet pä ett helt annat sätt än för oss som inte jobbar i såna miljöer. 
    Fast där om nåt borde man väl snarare inte tänka droger det första man gör. Själv jobbar jag på en vårdcentral och det har då aldrig kommit på tal. Borde väl vara minst lika viktigt där eller.

Jäkla märkligt 
  • Anonym (J)

Trött kan man väl vara av mängder med anledningar. Tex att det hänt något som man tänker på. 

Svar på tråden Anklagad