Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Anklagad

Anonym (TS) skrev 2025-08-19 15:12:14 följande:
    Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

Det kan vara så att en kollega har lite väl livlig fantasi. Det lär du upptäcka längre fram i så fall.

Men det kan också vara så att kollegan hellre hade velat ha en annan ny kollega än du. Och chansade.

Men säg den arbetsgrupp där alla älskar alla. Då är det bara att strunta i det hela, der är ju i så fall bara en person.

Du var ny på ett jobb, vem kan inte bli trött framåt eftermiddagen då? Kanske hade du också sovit sämre än vanligt? Du såg kanske töltt och dimmig ut på ögoen, så det var en sann oro från kollegan. 
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 06:34:05 följande:
    Ja men absolut att dom kollar ts men att ts själv säger att han/hon vill kollas för droger är lite skumt 
    Flr att bli rentvådd. Der ör inte roligt om man skulle få sådana anklagelser.
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 16:28:38 följande:
    Hur ska du ha det?

"kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut."

Hade en nyanställd börjat snacka om drogtest efter vad något sett på ett Teamsmöte hade jag undrar vad för paraniod dårfink jag anställt.

Väl bara att säga någt i still med "Vilkret möte?" och "Nej jag är inte 100% fokuserad hela tiden på möten, nya jobbet tar en massa energi från mig"
    Man tar som chef inte ett allvarligt snack med en anställd för att den bara verkat vara trött och lite off på en eftermiddagen. Det klart att chefen själv hade funderat på droger innan hen ringde upp. 
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 07:18:44 följande:
    Var väl ingen som anklagade honom/henne att ta droger? Det var väl ts själv som sa att man kan göra drogtest
    Varför skulle en chef ringa upp och fråga om någon bara sett lite trött ut en dag? Chefen kollade så att TS inte var påverkad när hon var frånvarande från jobbet.

Kollegan måste ha uttryckt sig på ett väldigt säkert sätt när hon beskrev situationen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Mira) skrev 2025-08-20 09:45:25 följande:

Jag fattar att det är obehagligt men försök tänka att den som gjorde det inte gjorde det av ondo mot dig utan efter sin bästa förmåga. Hen är nog inte så bra på att läsa ansiktsuttryck men är en samvetsgrann person som värnar om verksamheten.  Droger är uppenbarligen ett problem i den bransch du arbetar och det är kanske bättre att vara lite för vaksam än att vara för slapp. 

Ta det här som ett tillfälle att komma närmre dina kollegor  och visa dem vilken bra person du är. Berätta avslappnat om det som hänt och hur du känner så du kan få dina nya kollegors stöd och syn på problemet 

Strunta i ven det var! Om någon inte gillar dig kommer du att märka lite av det längre fram. Det kan också vara någon som har en allmän tendens att överreagera på händelser.
  • Anonym (L)

Det förekommer definitivt att personer som arbetar med klienter som har drogproblem, har sådana själva. Så det är inte en otänkbar tanke att tänka.

Även om det i TS. fall verkar vara överdrivet från arbetsledarens sida.

• Anonym (L)

Konstigt jobb där man inte får vara trött på eftermiddagen som nyanställd!

Svar på tråden Anklagad