• Jimmy75

Vilsen 22 åring

Har du möjlighet att skriva DM här så kan jag försöka erbjuda stöd och vägledning. Det går såklart skriva generella råd här också men blir inte på samma sätt.

• Jimmy75
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-19 20:16:27 följande:

Du skriver att du lider av tvångstankar och panikattacker. Jag antar att du också fått detta bekräftat av psykolog? Har du idag någon kontakt med en psykolog? Om inte så tycker jag du ska söka upp någon. Det känns som att det är just detta som skapar problemen i din vardag, det är inte helt enkelt att på egen hand försöka styra upp livet om man har psykisk ohälsa, du har ju faktiskt rätt till hjälp av den anledningen. Det finns säker coacher också om man vill få guidning och verktyg, men börja med en psykolog, det skulle hjälpa dig, det är jag helt övertygad om. Att "bara" få en diagnos kan ju hjälpa till viss del, men ingen är ju lika så man behöver få hjälp att reda ut hur just du fungerar med dina svårigheter och sist men inte minst få de verktyg just du behöver för att klara vardagen/skola/jobb.

Kan bara instämma.
  • Jimmy75

Flera saker spelar roll där, bland annat personkemi och hur väl den psykologen lyckas skapa en allians och förtroende. Det i sin tur kan vara påverkat av vilken verksamhet hen befinner sig i, om det är psykiatri, vårdcentral, privat, företagshälsa etc.

Detsamma gäller mediciner. Det kan ta tid att hitta ett fungerande preparat och rätt dos samtidigt som man också behöver vara beredd på att det inte alltid hjälper alla.

Svar på tråden Vilsen 22 åring