Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Namnet Naida

Klart ni ska ta ett släktnamn som andranamn!

Att det är ovanligt och kan förväxlas med Nadia gör inget då.

Jag har aldrig stött på det namnet förr. Läste att det kan vara en kortform av Zenaida, ett gammalt helgonnamn.

• Xenia
    Anonym (Njae) skrev 2025-10-18 05:22:29 följande:

Lite väl udda kanske. Varför inte Naima? Eller Aida, om du kan tänka dig ett snarlikt namn? Eller Nadia, som fler redan nämnt. 

Vad gör det att ett andranamn är udda?

Och det är just Naida som är släktnamnet.

Viola är jättefint, tycker jag. Både gammaldags och modernt igen.
  • Xenia

Varför skulle dottern studera eller arbeta i Finland om ingen i famljen har rötter i Finland? Hon skulle knappast studera finska.

F ö, om hon skulle resa tilll Finland som vuxen, vem skulle känna till hennes andranamn? Skulle en ev chef börja håna henne eller berätta för alla anställda om hennes andranamn? Vuxna brukar inte bete sig som barn.

• Xenia
    Anonym (Njae) skrev 2025-10-19 22:31:20 följande:
    Udda namn kan ofta uppfattas som mindre seriösa, som att de inte är "riktiga" människonamn utan mer namnet på en sak. Därav att de flesta väljer mer vanliga namn till sina barn. Plus att namnet kan skapa löje eftersom det också är ett vulgärt finskt ord tydligen. Vi bor i Sverige men det finns också många finländare som bor här. 
    Det där låter synnerligen långsökt. Jag tror faktiskt ingen skulle tycka att udda andranamn är oseriöst. Få vet om andranamn (och tredjenamn), och om det är ovanligt så skulle nog många gissa att det är ett släktnamn.

Tilltalsnamnet är ju på 100-i-topp. F ö kan ovanliga namn bli vanliga. Om alla ängsligt valde bland de allra vanligaste namnen så skulle alla ha samma namn generation efter generation.

Och alla invandrare med för svenskar ovanliga namn, ses de automatiskt som "oseriösa"?
Svar på tråden Namnet Naida