Inlägg från: Finländsk |Visa alla inlägg
  • Finländsk

Namnet Naida

Jag tycker det är ett fint namn. Jag vill bara uppmärksamma dig på att naida också är ett finskt ord som betyder knulla. Många namn har ju en udda betydelse på något annat språk utan att man behöver bry sig om det, men med tanke på att det är i grannlandet och det därmed inte alls är osannolikt att hon vistas i Finland för studier eller jobb i framtiden, kan det vara bra att veta.

• Finländsk
    Xenia skrev 2025-10-18 16:29:26 följande:

Varför skulle dottern studera eller arbeta i Finland om ingen i famljen har rötter i Finland? Hon skulle knappast studera finska.

F ö, om hon skulle resa tilll Finland som vuxen, vem skulle känna till hennes andranamn? Skulle en ev chef börja håna henne eller berätta för alla anställda om hennes andranamn? Vuxna brukar inte bete sig som barn.

Varför skulle man behöva ha rötter i Finland? Det är ett Nordiskt land som ligger ett stenkast från Sverige med många svenskspråkiga högskolor, universitet och andra utbildningar. Dessutom klarar man sig bra på enbart svenska längs stora delar av kusten. Varför skulle det vara dåligt att känna till betydelsen av namnet på grannspråket? Om en finskspråkig på ett finskt diskussionsforum skulle fundera på att döpa sitt barn till Liisa Knulla Lipponen hade jag också påpekat betydelsen. Bor för övrigt många finskspråkiga i Sverige också, så det kan mycket väl bli tråkigt redan i skolan. Tycker fortfarande att det är ett fint namn och som du säger, vuxna brukar inte bete sig som barn. Förutom förstås alla de vuxna som gör det. Men det är inte något som hindrar att välja detta fina namn. Tycker ändå att det inte skadar att känna till när man gör beslutet.
  • Finländsk
    Anonym (TS) skrev 2025-10-19 21:14:36 följande:

Hursomhelst så betyder det inget med negativa associationer i de länder som hon har någon koppling till nu (Sverige , Nederländerna och Gambia). Viola Naida Yamundow heter hon förresten, det är alla hennes förnamn och vi tycker de är jättefina. Alla är släktnamn men det var inte bara därför vi valde namnen.  Vill hon byta ut något när hon blir äldre får hon självklart det men vi hoppas hon kommer att gilla namnen lika mycket som vi gör :)

Helt underbara namn 😍
  • Finländsk
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:46:17 följande:
    Så absolut sämsta namnvalet då, Viola betyder Våldtäkt och Naida betyder Knulla.
    Som sagt, stackars barn.
    Viola är ett väl etablerat namn i stora delar av västvärlden och kommer aldrig att förväxlas med en negativ innebörd. Naida finns i många europeiska länder. Båda är fina namn som passar bra ihop också med Yamundow. Jag tog upp den finska betydelsen av Naida bara för att ge mer underlag till deras beslut, ifall det skulle kännas fel för dem. Såg inte att tråden var lite äldre. Folk kan bli mobbade för sina namn oberoende innebörden, av människor som fungerar som du. Den risken går inte helt att undvika.
Svar på tråden Namnet Naida