• Anonym (xo)

Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..

Så har min sambo sagt två gånger nu om sitt ex. En gång precis i början när vi träffades (jag tog lite illa vid mig men tänkte inte så mycket mer på det) och nu senast i helgen när vi åt middag med några vänner. Då har vi alltså varit tillsammans i fyra år och har en 1-åring. Vi pratade om tidigare relationer (inte specifika utan mer vad man lärt sig av dom) och då säger han att han och hans ex hade det skitbra tills de fick sina tvillingar och det tog knäcken på dom. Våra vänner sa inte så mycket om det men tyckte ändå att det blev lite konstig stämning i rummet.

Hur ställer man sig till såna kommentarer? Jag vågar inte ens fråga om han fortfarande har känslor för henne. Nu sitter jag är med vår 1-åring och undrar om han ångrar alla sina barn och längtar tillbaka till henne. Jag vill inte leva med någon som längtar efter ett annat liv. Jag känner mig så rädd men också feg som inte vågar prata med honom. Ni som läser det här, skulle ni också reagera eller läser jag in för mycket av det han sa?

• Svar på tråden Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..
  • Anonym (?)
    Anonym (xo) skrev 2025-08-20 10:31:33 följande:
    Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..

Så har min sambo sagt två gånger nu om sitt ex. En gång precis i början när vi träffades (jag tog lite illa vid mig men tänkte inte så mycket mer på det) och nu senast i helgen när vi åt middag med några vänner. Då har vi alltså varit tillsammans i fyra år och har en 1-åring. Vi pratade om tidigare relationer (inte specifika utan mer vad man lärt sig av dom) och då säger han att han och hans ex hade det skitbra tills de fick sina tvillingar och det tog knäcken på dom. Våra vänner sa inte så mycket om det men tyckte ändå att det blev lite konstig stämning i rummet.

Hur ställer man sig till såna kommentarer? Jag vågar inte ens fråga om han fortfarande har känslor för henne. Nu sitter jag är med vår 1-åring och undrar om han ångrar alla sina barn och längtar tillbaka till henne. Jag vill inte leva med någon som längtar efter ett annat liv. Jag känner mig så rädd men också feg som inte vågar prata med honom. Ni som läser det här, skulle ni också reagera eller läser jag in för mycket av det han sa?

Har man inte problem kan man alltid hitta på ett! 
  • Anonym (M)

Alltså, det var kanske klumpigt sagt, men jag skulle absolut inte tolka det som du gör. De var antagligen inte mogna nog att klara av att få barn tillsammans, deras relation var inte stark nog. Det betyder inte att han fortfarande är kär i henne. 

Du får jobba lite med dig själv, inte alla klarar av sin partners ex och barn. 

• Anonym (Öhh?)

Nu var inte jag där, men utifrån kommentaren kan inte jag läsa in någonting som antyder att han skulle sakna eller längta tillbaka till sitt ex.

Det var väl bara ett konstaterande från hans sida?

• Anonym (Öhh?)

Nu var inte jag där, men utifrån kommentaren kan inte jag läsa in någonting som antyder att han skulle sakna eller längta tillbaka till sitt ex.

Det var väl bara ett konstaterande från hans sida?

• Jemp

Jag förstår att du reagerar. Det är jäkligt klumpigt att säga så inför dig, och för den delen att vara för öppen med det även för hans tvillingars skull. 

Sen kan det ju vara sant men inte innebära att han har känslor eller längtar tillbaka. Påfrestningen på förhållandet kan bli så stor att alla känslor försvinner.

• Anonym (Sg)

Min tanke är att om man har en bra relation och ens partner verkligen älskar en så skulle denne inte ens nämna sitt ex på detta sätt. Får nästan känslan här att det gick fort för er att bli tillsammans, flytta ihop och skaffa barn. Då är det inte så konstigt ifall han ännu inte riktigt släppt sitt ex. 

• Anonym (123)

Kan såklart vara så att han menar så som du tror, men det vore konstigt att öppet erkänna det sådär. 

Om man ska snälltolka det så kan det vara så att de kanske hade ett friktionsfritt liv tillsammans innan barn. De kanske hade en vardag då de hade sina egna liv och hobbies och levde parallellt, eller reste ofta och hittade på roliga saker hela tiden. Och så kom vardagslivet med två tvillingar som en käftsmäll och de fick se andra sidor av varandra som de inte sett förut. 

Ni kanske klarar av vardagslivet tillsammans bättre än vad han och hans ex gjorde?

• Anonym (G)

Behöver inte betyda att han längtar tillbaka till henne! 

Men det kan betyda att han tycker att det är jobbigt med barn. Undviker han att ta en del av det som behöver göras med ert barn? Det skulle vara där mina funderingar skulle ligga i fall jag var i din situation. 

Det klart att om ni blev med barn helt oplanerat och han var tveksam, så kan det handla om att han tycker allmänt att det är jobbigt med barn.

• Anonym (Öhh?)

Rent generellt så pratar inte killar öppet inför sina flickvänner om nån de är sugen på i hemlighet. Nämner han en annan kvinna sådär lättvindigt och lättsamt så nej. Vore han verkligen djupt intresserad av en relation med henne så då hade han hållit det för sig själv tror jag. Undvikit att nämna hennes namn. Det är nog en tumregel. Men visst kan det finnas undantag..

En del tjejer har ju svårt att inte prata om nån de är intresserad av. Munnen går och de kan inte låta bli att få in personen i samtal och nämna dennes namn. Killar är INTE så!

• Anonym (Öhh?)
    Anonym (123) skrev 2025-08-20 10:57:43 följande:

Kan såklart vara så att han menar så som du tror, men det vore konstigt att öppet erkänna det sådär. 

Om man ska snälltolka det så kan det vara så att de kanske hade ett friktionsfritt liv tillsammans innan barn. De kanske hade en vardag då de hade sina egna liv och hobbies och levde parallellt, eller reste ofta och hittade på roliga saker hela tiden. Och så kom vardagslivet med två tvillingar som en käftsmäll och de fick se andra sidor av varandra som de inte sett förut. 

Ni kanske klarar av vardagslivet tillsammans bättre än vad han och hans ex gjorde?

Man kan också tolka det som att han är trygg i sin nuvarande relation. 
Svar på tråden Han påstår att han fortfarande hade varit med sitt ex om dom inte fått barn..