Kloxterian skrev 2025-08-21 16:05:55 följande:
Nej, det låter som ett klokt beslut och resonerande. Det är väl lite så vi resonerar nu, att ?få det överstökat?, men då är det väl främst småbarnsåren vi syftar på och inte hela barnens uppväxt (förhoppningsvis).
Jag växte upp som ensambarn och lovade mig själv att aldrig skaffa bara ett barn, så det är väl därför frågan gnager mig så. Någonstans inbillar jag mig att jag kommer att älska att vara mamma åt en 5 & 7-åring men bävar inför en 0 & 2-åring. Men allt beror väl på vad man får för barn och hur samspelet mellan dom fungerar.
Ja och det är ju skitsvårt för man vet vad man har och inte vad man får.
Och det "man har" i det avseendet kan också förändras.
Det äldre barnet kan bli sjukt eller visa sig ha utmaningar eller behov som man inte kände till när man planerade en ny graviditet eller fick syskon. Till exempel.
Det viktigaste för oss var att känna att vi var så pass grundade och rustade för vad som eventuellt komma skulle att vi orkade. Så det var ett ytterst medvetet beslut att faktiskt försöka bli föräldrar igen och inte bara att vi hakade på en norm eller försökte bli gravida för att "alla andra" på öppna förskolan skaffade fler barn.
Så vi har två barn nu men med ganska många år emellan för att slippa behöva tex avbryta en amning för nu ska stora hämtas på förskolan eller så. Och för att kunna planera och ha ekonomi för en längre föräldraledighet. Främst pga vi inte ville skola in en 18 månaders en gång till, hen var alldeles för liten. Men också för att man inte får så många avbrott från arbetslivet och några fler barn blir det inte. Så det kanske var egoistiskt men vi ville ha råd så att vi kunde dra ut på ledigheten.
Lilla syskonet visade sig ha kolik som bebis och nu som lågstadiebarn har hen precis fått en NPF-diagnos. Ångrar inte att vi beslutade oss för syskon men ja.. man får det man får och det måste man hantera. Och ibland är det svårt att räcka till trots att man är två stabila och fungerande vuxna med i leken.
Jag är själv äldst av fyra (hel)-syskon och såg väl mig själv med fler än ett barn, kanske två. Samtidigt fick jag inte direkt någon panik eller ångest kopplad till just det när vi under många år tänkte att det nog får stanna vid ett. För jag insåg snabbt när första barnet kommit att det var mycket tuffare än jag trott. Och jag som person verkligen inte var gjord vare sig för att ha barn tätt eller ha många barn. Hade vi inte fått fler så hade det fått vara gott så. Istället låg fokus i många år (innan vi fick syskon) på att hålla nära kontakt med jämnåriga kusiner och stötta vårt stora barn i sina relationer, gå på aktiviteter mm.