Inlägg från: Anonym (Polly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polly)

Orimligt piggt barn

Har ett barn med litet sömnbehov. Ska utredas för npf. 

Ett andra barn har stort sömnbehov och adhd. När hon utreddes sa jag till utredaren att hon som liten hade mycket högre koncentrationsförmåga än jämnåriga och kunde pyssla med samma pärlor etc jättelänge. Utredaren sa att det är typiskt för adhd och kallas hyperfokus (det är ofta det folk menar när de påstår att adhd är en superkraft). 

MEN, npf eller ej (ditt bsrn kanske inte alls har det) så tänker jag att man får följa barnets behov. Mitt pigga barn fick sitta hos en pedagog och läsa bok när de andra sov. Då blev det ändå en vila i form av lugn och paus från de andra barnen.

• Anonym (Polly)
    Maac skrev 2025-08-23 17:22:50 följande:

Det här är kanske inte alls hjälpsamt, men det jag försöker säga är att sök stöd ifall det blir ohållbart :) 

Som förälder till ett barn som liknar dig kan jag bara hålla med! Jag vill lägga till att man behöver söka vård INNAN det blir ohålbart, för det tar lååång tid från det att man söker vård tills man får konkret hjälp. 
  • Anonym (Polly)
    Mkay skrev 2025-08-29 10:13:02 följande:

Jag har också varit likadan sedan födsel, under barndomen och nu som du beskriver att du är nu. Vet inte vad som kvalificeras som adhd, om jag har det eller inte och om det är något som behöver utredas. Jag fungerar ju bra i vardagen. Förutom att jag har väldigt svårt att ta tag i grejer, bra på att prokrastinera. Om det nu är en del av diagnosen. 

har faktiskt exakt samma historia av att min pappa körde runt mig i bilen om nätterna för att jag skulle sova för att de var helt slutkörda. Samt filmklipp på mig som småbarn som sitter och målar och vägrar somna sent in på natten bara för att trilla ihop över min täckning pga trötthet efter ett tag. 

Men om det skulle vara adhd, vad gör man med ett så litet barn för att hjälpa med detta? 

Man får vara lyhörd för vad barnet behöver, och det verkar ni redan vara. Lita på att du känner ditt barn och vet vad det behöver. Stå på dig. Om personal i skola, bhv mm säger emot, säg att du vet att de flesta barn funkar på ett visst sätt men att du upplever ditt eget barn som lite annorlunda. 

Sök vård och be om utredning så fort ni ser problem. Vänta absolut inte. 

Vad gäller adhd så har både jag och min man vissa drag av både adhd och autism men ingen av oss skulle kunna få en diagnos. Vi har inte problem med vare sig utbildning, jobb eller relationer. Men barnen verkar ha ärvt hela skiten från oss båda och det tillsammans blir de egenskaperna problematiska. Att skolan ändrats sedan vi gick där spelar nog också rätt stor roll. 

Svar på tråden Orimligt piggt barn