Orimligt piggt barn
Är det någon annan här med erfarenhet av barn som är orimligt pigga/har lågt sömnbehov?
Vår dotter är 1,5 år och vi har hela hennes liv kämpat med sömnen. Hon har aldrig kunnat komma till ro och somna av sig själv utan det har blivit att vi gungat henne till sömns. Vissa gånger har jag till och med låtit henne vara vaken extremt länge för jag har tänkt att ?hon måste ju till slut bli trött och somna av sig själv?, men icke. det enda som har hänt har varit att hon blivit gnällig och ledsen med tiden.
När hon var 6 månader lät jag henne vara vaken en halv dag (hos vänner) innan jag till slut fick åka hem och gunga henne till sömns. Nu vid 1,5 år orkade jag inte gunga länge på natten när jag var själv med henne (vaknade vid 12) och försökte med alla andra knep som finns men det slutade bara med att hon var glad och pigg i 5 timmar (till kl 5.00) innan jag gungade henne och ?tvingade? henne att somna.
Hon verkar helt enkelt kunna vara igång i evigheter om vi inte ?tvingar? henne att somna rimliga tider. På kvällen, om hon blivit riktigt riktigt trött, kan hon förvisso somna i famnen men det är ordentlig trötthet som ska finnas då, dvs mycket sent.
Nu skolar vi in henne och det är ingen chock att hon är pigg och glad och skuttar runt på stället när de andra barnen somnat på vilostunden. Vi kan ju enkelt få henne att sova samma tid hemma när vi ?tvingar? henne genom att hålla och gunga henne och oron är ju att det kommer vara väldigt gnälliga och trötta eftermiddagar om hon inte sover på lunchen på förskolan.
Är det någon som har erfarenhet av liknande och kan berätta hur ni gjorde? Är det bara att släppa tuppluren på dagen och hantera konsekvenserna av det om dagarna eller löste ni det på annat sätt? Tips eller tankar? Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta.