Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
Skriv upp allt du äter detaljerat under en vecka eller två så att man kan räkna kalorierna och återkom gärna. Gärna väga allt på digitalvåg. Din lista var lite vag med mängderna.
Skriv upp allt du äter detaljerat under en vecka eller två så att man kan räkna kalorierna och återkom gärna. Gärna väga allt på digitalvåg. Din lista var lite vag med mängderna.
Hur många kalorier behöver du i viloläge? Och hur många kalorier äter du om dagen?
Du får räkna kalorier och lära dig skillnaden mellan olika livsmedel så du kan göra smarta val. Satsa sen på att volymäta.
Skulle köra frukost ägg med majo och örtsalt, eller omelett, äggröra, te eller kaffe
Lunch, valfritt protein, kött, kyckling, fisk med grönsaker och en god sås, jag gillar Eriks såser (om man inte orkar göra själv) eller en klick smör, samma sak till middag
Ja, äggfrukost kan vara en bra början. Brukar ge bra mättnad i förhållande till kalorimängden. TS kan prova med 3 ägg och se vad det gör för mättnaden. Inget bröd.
Men akta dig för kaviar det är orimligt mycket kalorier i det. Då är det bättre att blanda äggen med tex lite räkor.
Yogurt drar också lätt iväg med kalorier och man blir inte så mätt av det.
Tycker du ska sluta hålla på att byta ut mat mot kvarg osv. Ät riktigt mat till lunch och lättare på kvällen. Frukost så du står dig. Protein och grönsaker och långsamma kolhydrater. Grönsaker, frukt och magert kött och fisk. Det är vad kroppen behöver. Minska portionsstorleken. Behöver inte vara mer komplicerat. Och man behöver inte räkna kalorier, det är bara jobbigt och tar död på all glädje med mat. Minska portioner så behöver du inte avstå från det du gillar. Om det ska hålla långsiktigt så är det enda sättet.
Fast TS problem är ju att hon är så hungrig, om hon visste hur hon ska äta ?frukost så man står sig? och klarade av att minska portionerna så hade hon väl inte startat tråden. Men du kanske menar att dina livsmedelsförslag löser det. Kanske. Men när inget hjälper, vilket verkar vara fallet då TS säger sig ha testat all slags mat, så är det till slut inte mycket annat än att börja räkna kalorier och få en ordentlig överblick.
Självklart är det jobbigt att göra ett jobb för att nå sina mål, TS bör inte försöka inbilla sig något annat. Men om det är så pass jobbigt att det dödar glädje beror på vad man väljer för inställning till det och ens mål i livet.
Ja, jag kommer iaf röra på mig mer snart när jag sköter förskolelämning- och hämtning själv framöver. Hade velat styrketräna, men har så svårt för gym, känner mig obekväm och behöver isf hyra nån som kan visa mig allt. Stort steg att övervinna känns det som.
Kan knappt äta några grönsaker råa, vilket är del av problemet. Kål går bra, har jättemycket strimlad spetskål i kylen. Men råa morötter, rotfrukter osv går bort. Jag kan känna av tomat, banan, osv, men äter det ändå.