• Anonym (Less)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

• Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
  • Anonym (172 cm)

Eftersom du mår så dåligt när du inte äter tycker jag att du ska kolla sköldkörteln. 

Om vi förutsätter att det inte är något medicinsk fel så mättar olika sorters mat olika mycket. De flesta blir mer mätt på havregrynsgröt exempelvis än på fruktyoghurt fast yoghurten innehåller mer kalorier. Fibrer och fett mättar bra, du ska alltså inte undvika fett om du vill gånger i vikt däremot bör du undvika snabba kolhydrater som socker och vetemjöl. Vad äter du en vanlig dag? 

• Anonym (Mounjaro)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:21:05 följande:
    Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

Har du råd, börja med Mounjaro. Blir inte så dyrt när man köper mycket mindre mat istället. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (172 cm) skrev 2025-08-21 20:27:37 följande:

Eftersom du mår så dåligt när du inte äter tycker jag att du ska kolla sköldkörteln. 

Om vi förutsätter att det inte är något medicinsk fel så mättar olika sorters mat olika mycket. De flesta blir mer mätt på havregrynsgröt exempelvis än på fruktyoghurt fast yoghurten innehåller mer kalorier. Fibrer och fett mättar bra, du ska alltså inte undvika fett om du vill gånger i vikt däremot bör du undvika snabba kolhydrater som socker och vetemjöl. Vad äter du en vanlig dag? 

Tack för ditt svar. Det har kollats flera ggr och jag är inom dom rekommenderade värdena. Dock vet jag att man kan må dåligt av det ändå, men det känns svårt att ta sig vidare där. Sen stämmer inte symptomen riktigt, eller snarare att jag har symptom från både över-och underproduktion isf. Har också rätt dålig hårkvalitet, tappar mycket och det går av utan synlig orsak. 

Jag har slutat helt med socker, är inte superstrikt utan fikar när det tex är födelsedag. Så inte särskilt ofta alls. Jag har bytt ut lagad lunch till yoghurt och musli (bra musli) eftersom jag ändå inte håller mig mer mätt på lagad mat. 

Just nu äter jag såhär, just för att gå ner i vikt. Men även förut då jag kunde äta vad som helst utan viktuppgång så blev jag panikhungrig mellan målen. Har testat overnight oats, chiapuddingar, proteindrycker osv. Havregrynsgröt brukar jag känna att det är som att dricka ett glas vatten för mig typ, jag blir mest kissnödig. :(   

Frukost: kaffe + två knäckebrödsmackor + en tunn skiva mörkt surdegsbröd (för jag älskar frukost och det känns så deppigt annars). Pålägg Philadelphiaost light och salami, oftast. 

Mellanmål: en banan, eller ett ägg eller typ en halv skål kvarg, ibland både kvarg och ägg/banan

Lunch: halvstor skål med naturell yoghurt + nån dl kvarg, musli, ibland skivad banan

Mellanmål: här kan det bli ganska hattigt. Allt från mer kvarg, till banan, macka osv. Försöker kämpa på att inte småäta för mkt även om jag försöker äta bra saker. 

Kväll: kan ibland hålla ut, ibland klara mig på lite bär, ibland nåt mer men oftast blir det nåt av det jag redan ätit under dagen, från listan ovan. 

Vet att detta är lite snålt kanske, men ska jag låta hungern styra helt så kommer jag gå upp direkt, känns det som. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Mounjaro) skrev 2025-08-21 20:36:54 följande:
    Har du råd, börja med Mounjaro. Blir inte så dyrt när man köper mycket mindre mat istället. 
    Lockande, men nä. Vill gå ner i vikt "naturligt" och helst addressera det som ligger bakom min hunger först och främst. :) 
  • Anonym (Less)
    Anonym (172 cm) skrev 2025-08-21 20:27:37 följande:

Haha, glömde middag. :D Men ja, vi äter allt, men försöker hålla oss lite nyttiga iaf. 
  • Anonym (Lagad)

Vad äter du för lagad mat? Äter du riktig mat och inte en massa halvfabrikat? Bara där är stor skillnad. Ät mer kyckling, fisk, kött eller vegetariskt /vegansk med mer protein i. Undvik sk snabbmat i vardagen så mycket det går. Mer proteinrik mat gör att man är mättare längre och dessutom bättre. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Lagad) skrev 2025-08-21 20:53:48 följande:

Vad äter du för lagad mat? Äter du riktig mat och inte en massa halvfabrikat? Bara där är stor skillnad. Ät mer kyckling, fisk, kött eller vegetariskt /vegansk med mer protein i. Undvik sk snabbmat i vardagen så mycket det går. Mer proteinrik mat gör att man är mättare längre och dessutom bättre. 

Riktig mat! Mycket kyckling, vi försöker bli bättre på fisk. Nästan aldrig halvfabrikat skulle jag säga. Ris, potatis eller mathavre till. Använder aldrig tex bara grädde i såser utan tar hälften mjölk och reder. 
  • Anonym (Bli mätt)

Bort med light produkterna.

Ta två mackor till frukost, ha på riktigt smör och riktig ost, eller riktig färskost om du föredrar det, plus salami eller skinka. Lägg på ett par skivor grönsaker, typ ett par psprikaringar, några gurkdkivor eller vad du vill och kan.

Mellanmålet är ok, men kolla sötningsmedel i kvargen. Köp hellre naturell, och ha i lite bär, banan eller något.och ett kryddmått socker, eller honung.

Ät riktig mat till lunch. Ordentligt sammansatt måltid med fett, protein och kolhydrater. Enklast är om du lagar en extra portion middag. 

Om du äter riktig mat till lunch kommer du förmodligen inte behöva mellanmål på eftermiddagen. Om du ändå behöver något, så är lite nötter, en skorpa med smör och ost, en frukt el dyl bra.

Ät middag. Lagad mat, i normalstor portion. Fett, protein, kolhydrater. 

Du kommer inte gå ner i vikt på ett vettigt sätt som du äter nu. Så fort du, eventuellt, gått ner till din målvikt och börjar äta normalt igen så kommer det sägs pang och du väger 85. Tills du gjort om det, sen väger du 95.

Mvh en som gått från 130 kg till 65 kg helt utan mediciner och med många grönsak och fruktallergier. . 

• Anonym (Less)
    Anonym (Bli mätt) skrev 2025-08-21 21:32:31 följande:

Bort med light produkterna.

Ta två mackor till frukost, ha på riktigt smör och riktig ost, eller riktig färskost om du föredrar det, plus salami eller skinka. Lägg på ett par skivor grönsaker, typ ett par psprikaringar, några gurkdkivor eller vad du vill och kan.

Mellanmålet är ok, men kolla sötningsmedel i kvargen. Köp hellre naturell, och ha i lite bär, banan eller något.och ett kryddmått socker, eller honung.

Ät riktig mat till lunch. Ordentligt sammansatt måltid med fett, protein och kolhydrater. Enklast är om du lagar en extra portion middag. 

Om du äter riktig mat till lunch kommer du förmodligen inte behöva mellanmål på eftermiddagen. Om du ändå behöver något, så är lite nötter, en skorpa med smör och ost, en frukt el dyl bra.

Ät middag. Lagad mat, i normalstor portion. Fett, protein, kolhydrater. 

Du kommer inte gå ner i vikt på ett vettigt sätt som du äter nu. Så fort du, eventuellt, gått ner till din målvikt och börjar äta normalt igen så kommer det sägs pang och du väger 85. Tills du gjort om det, sen väger du 95.

Mvh en som gått från 130 kg till 65 kg helt utan mediciner och med många grönsak och fruktallergier. . 

Tack för tipsen, men jag vet inte om du läste allt. Jag har ätit så fram tills några månader sen bara. När jag märkte att jag bara gick upp i vikt så ville jag stoppa det. Missade att skriva in middag, vilket jag såklart äter. :) Riktig mat till lunch = jag blir exakt lika hungrig som av yoghurt och musli. Har testat såååå många saker och kombinationer. Jag hade behövt lagad mat MELLAN mina måltider, så illa är det. Och så kan jag inte äta. Jag kommer väga 95, som du säger. 

• Grässtrå77

Börja styrketräna för att få en mer välformad kropp. Börja med att lägga all tid på coremuskulaturen. Kör tex appen mammamage (om den finns kvar) eller annat som börjar frpn grunden anpassat för de som varit gravida.

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?