Inlägg från: Anonym (Äträtt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äträtt)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Sluta med allt vad kolhydrater heter och lägg till fett istället, kommer vara asjobbigt i början, men sen kommer du vara mätt länge, äta mindre och kilona kommer rasa av dig :)

• Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:42:48 följande:

Tack för ditt svar. Det har kollats flera ggr och jag är inom dom rekommenderade värdena. Dock vet jag att man kan må dåligt av det ändå, men det känns svårt att ta sig vidare där. Sen stämmer inte symptomen riktigt, eller snarare att jag har symptom från både över-och underproduktion isf. Har också rätt dålig hårkvalitet, tappar mycket och det går av utan synlig orsak. 

Jag har slutat helt med socker, är inte superstrikt utan fikar när det tex är födelsedag. Så inte särskilt ofta alls. Jag har bytt ut lagad lunch till yoghurt och musli (bra musli) eftersom jag ändå inte håller mig mer mätt på lagad mat. 

Just nu äter jag såhär, just för att gå ner i vikt. Men även förut då jag kunde äta vad som helst utan viktuppgång så blev jag panikhungrig mellan målen. Har testat overnight oats, chiapuddingar, proteindrycker osv. Havregrynsgröt brukar jag känna att det är som att dricka ett glas vatten för mig typ, jag blir mest kissnödig. :(   

Frukost: kaffe + två knäckebrödsmackor + en tunn skiva mörkt surdegsbröd (för jag älskar frukost och det känns så deppigt annars). Pålägg Philadelphiaost light och salami, oftast. 

Mellanmål: en banan, eller ett ägg eller typ en halv skål kvarg, ibland både kvarg och ägg/banan

Lunch: halvstor skål med naturell yoghurt + nån dl kvarg, musli, ibland skivad banan

Mellanmål: här kan det bli ganska hattigt. Allt från mer kvarg, till banan, macka osv. Försöker kämpa på att inte småäta för mkt även om jag försöker äta bra saker. 

Kväll: kan ibland hålla ut, ibland klara mig på lite bär, ibland nåt mer men oftast blir det nåt av det jag redan ätit under dagen, från listan ovan. 

Vet att detta är lite snålt kanske, men ska jag låta hungern styra helt så kommer jag gå upp direkt, känns det som. 

Du äter för protein- och fettfattigt och alldeles för mycket kolhydrater, det är därför din kropp säger åt dig att du svälter och sparar på allt ditt fett. 
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-22 23:55:48 följande:
    Min lunch idag beståendes av gräddglass och fullfet ost borde göra att jag går ner i vikt.
    Nej eftersom glassen består av en massa socker och ingen näring
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:49:36 följande:
    Tack, jättebra tips! Snart blir jag själv med barnen igen och då kommer vi ha mer behov av att vara ute i lekparker tex, så det var verkligen ett bra tips. Jag är aktiv i lekandet med barnen men ska bli bättre på att röra mig mer. Klänga runt och så. :D Lättare nu när det börjar bli svalare också. 
    Anonym (så) skrev 2025-08-22 16:21:38 följande:
    Det missade jag, ja då är det ett annat läge!

Håller med, man får fundera över om det är rätt tid att gå ned i vikt på ett aktivt sätt just nu. Man kan göra förändringar som ger ett bättre mående och minskad risk att gå upp i vikt, men kanske vänta med aktiv viktnedgång tills man är mer i balans. 
    Bra skrivet, jag kanske är för hård mot mig själv just nu, i denna situationen i livet. Jag vill ju tex inte bli vresig och arg mot barnen bara för att jag vill gå ner i vikt. Så exakt alla kolhydrater ska bort isf? Klarar kroppen det, hur länge? Tänker på den stackars hjärnan, den behöver väl allt? 
    Nej, hjärnan behöver inte kolhydrater, den drivs bättre på ketoner, du kommer vara mer klartänkt och alert.
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 20:06:14 följande:
    Aha! Låter som att det inte är helt kört då iaf. Har du tips på vad jag skulle kunna byta ut? 

Skulle köra frukost ägg med majo och örtsalt, eller omelett, äggröra, te eller kaffe

Lunch, valfritt protein, kött, kyckling, fisk med grönsaker och en god sås, jag gillar Eriks såser (om man inte orkar göra själv) eller en klick smör, samma sak till middag

• Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-23 14:34:25 följande:
    Vad har näringen med viktnedgången att göra?
    Vet du inte det så tycker jag att du ska ta och ta reda på det...
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 14:22:41 följande:
    Vanligt steksmör (flytande) innehåller ca 700 kcal per 100 gram/ml. Om man inte är sparsam så kan man lätt hälla på ca 75 ml under matlagning. Olika matvaror kräver olika mängder fett för att inte brännas vid. Så 500 kcal av enbart steksmör är inte alls omöjligt. 
    Flytande smör? Vad är det? Smör kommer alltid i fast form tills det värms upp. Du pratar om margarin, det sämsta man kan stoppa i sig
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 16:09:04 följande:
    Sluta märka ord, du vet vad man menar. Självklart kan man använda vanligt smör om man vill det. Lite bökigt bara..
    Jag märker inte ord, det är som att säga tennisboll i stället för racket, det är liksom två olika saker. HUR är det bökigt att använda riktigt smör? Har du svårt att knyta skorna också och använder kardborrband eller?
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (gräddglass) skrev 2025-08-23 16:30:48 följande:
    Du har inget svar.
    Jo, men jag har annat att göra, googla kan du väl göra själv?
  • Anonym (Äträtt)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 20:24:08 följande:

Vill uppdatera att jag idag gjorde äggmuffins; en baconremsa, ett ägg, lite ost och peppar i en muffinsform. Riktigt gott. Jag testade en sån och en stor tomat till lunch (orkade inte vänta haha) och blev inte ens mätt. Efter en halvtimme var jag så hungrig att jag åt 2 dl kvarg, då blev det lite bättre. 

Så att bara "äta lite mindre" är som jag skrivit väldigt svårt, dels äter jag inga jätteportioner till att börja med, dels finns det verkligen ingen mat som mättar mig ordentligt. 

Men att man skulle bli mättare på protein och fett verkar inte stämma för mig. Eller behöver kroppen en inkörsperiod kanske? 

Dagtid är värst, framförallt morgon och förmiddag. Eftermiddag funkar bättre och på kvällen klarar jag jag ibland bara på middag till frukosten dagen efter (även om jag lägger mig hungrig) men åtminstone klarar jag mig iaf 3-4 timmar. 

Men stort tack till allas engagemang! Jag tar till mig alla vettiga råd. 

Ät tills du känner dig nöjd, kroppen kommer vänja sig! Ge inte upp efter första portionen :)
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?