• Anonym

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Men alltså, hur får man ens ner den enorma mängden i magen varje dag?
    Jag skulle spytt magen ut- och in.

Det som behövs är att vänja av med allt detta ständigt pågående ätande. Vänja magsäcken med mindre helt enkelt. Och det går även om det är jobbigt i början.

Utöver det så är det mest "mos" du äter. Ge magen något att jobba med istället. 
    Och, ge inte efter så fort magen kurrar lite.

Hur ska du ha tid att äta på det är viset när du ska börja jobba igen?

• Anonym
    LaFontaine skrev 2025-08-22 07:25:55 följande:

Du är ju gravt ätstörd om du anser detta enorma mängder mat. Vilken vidrig människa du dessutom måste vara, som uttrycker dig så mot en människa som 1. Inte är överviktig och 2. Uppenbart inte mår bra i sin situation, inte heller fysiskt.

Sök hjälp för din egen ätstörning och projicera inte den på andra!

Nej då, jag är inte ätstörd.
    Men tack för omtanken. *ironisk*

Det stämmer det jag sa om att vänja magsäcken med mindre föda, även om du inte tror det.

Det stämmer också att ts skulle må bättre av mindre "mos" utbytt mot lagad mat.
    Även om du inte tror det heller.

Hur mår du själv förresten, så arg som du verkar vara?
  • Anonym
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 12:02:12 följande:

Hade du spytt av att äta några mackor, en banan och yoghurt+musli mellan kl 06-13? Det låter jobbigt. 

Ständigt ätande är väl att ta i. Ge gärna exempel på vad jag ska äta istället för det jag skrivit. 

Nej, det är svårt om man inte har ett kontorsjobb. När jag jobbade i butik fick jag ha Läkerol i fickan för att få upp blodsockret och orka. 

Ja, jag hade inte klarat att äta så ofta för det första.

Drick mycket vatten, eller om du tycker vatten är trist (som jag tycker) blanda i lite Fun Light, kolsyra gärna vattnet innan. Då fyller du magen.

Nåja, alla är vi olika och jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas du får ordning på det iallafall och att du når den vikt du önskar.
    Hur mycket vill du gå ner?

Testa plankan, den är jäkligt effektiv. Ett bättre alternativ än sit ups som har en tendens att slita på ryggen. Iaf för mig.
    Mycket promenader är jättebra motion. Kan du komma iväg utan barn med dig så lyssna på en pod eller någon musik du gillar, det gör att en (kanske) halvtrist promenad går så mycket lättare.

Allt handlar om kalorier in och kalorier ut. 1400 kalorier låter lite kan jag tycka även om jag själv skulle klara mig på det.
    Man måste ju inte heller ha exakt på kalorin heller, bara man har en ungefärlig uppskattning på vad man stoppar i sig.
  • Anonym
    Anonym (Kcal) skrev 2025-08-23 12:46:29 följande:

TS, bortse ifrån alla inlägg som handlar vad du bör/inte bör äta. Det är helt irrelevant och blir bara onödigt komplicerat och begränsande. Du kan äta ALLT utan att gå upp i vikt så länge du håller dig inom din gräns för dagligt intag av kalorier. Självklart kan du även äta salami. 

Dock krävs det lite jobb (och ärlighet) från din sida. Du måste väga, mäta och räkna precis allt du får i dig i mat och dryck. Ett tips är att du äter ungefär samma saker och samma mängder varje dag. Då slipper du ha koll på kalorierna vid varje måltid varje dag och chansen är då större att du orkar fortsätta. Det är dock viktigt att ha stenkoll på allt du får i dig samt äta sånt som håller dig mätt. 

Några exempel: när du använder steksmör så kan du lätt smacka på 500 kcal. Det är ungefär en fjärdedel av ditt dagliga kaloriintag enbart från steksmöret. 
    En kopp latte innehåller ungefär 65 kcal. Det är inte så mycket, men om du dricker 10 koppar om dagen är du plötsligt uppe i 650 kcal om dagen. 
    Och vips är du uppe i över 1000 kalorier om dagen och då har du inte ens ätit något(!!!) 

Jag gjorde en snabb kalkylering på hur många kalorier din kropp behöver enbart för att alla organ ska fungera optimalt och det landade på 1960 kalorier om dagen. Du måste därför äta färre kalorier än det varje dag, runt 1660 kcal, för att gå ner stadigt i vikt. 
    Om du inte kan eller vill äta färre kalorier så måste du istället öka din fysiska aktivitet. Det betyder inte att du behöver avsätta tid för att träna, utan kan lika väl vara att städa, leka fysiskt med barnen, gå till affären istället för att åka något fordon etc etc. Kroppen vet inte skillnad på vilken typ av fysiskt aktivitet du gör. 

Men det absolut enklaste sättet att hålla kalorierna i schack är genom maten. Att träna bort 500 kalorier är extremt jobbigt. Att äta 500 kalorier färre är mycket lättare. Därför måste du veta exakt vad du får i dig. Alla kalorier räknas.

500 kcal i smör för att steka?
    Skämtar du, vem kokar maten i smör liksom?

Utöver det så absorberas inte den gigantiska mängden smör i maten oavsett så majoriteten av energin hamnar inte i ts mage.

Och vem sörplar i sig TIO latte på en dag???
  • Anonym
    Anonym (Trötter) skrev 2025-08-23 16:16:03 följande:
    Jo precis. Det är därför man blir så klartänkt när man håller på att svälta ihjäl.
    Det är ingen som har pratat om att svälta sig.
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?