Inlägg från: Anonym (illamående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (illamående)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Det där med ständig hunger har jag fått känna på nu i och med klimakteriet. Och min erfarenhet är att inget, absolut inget, hjälper mot hungern. Det spelar ingen roll hur man äter, vad, hur ofta eller annat. Det enda man kan göra är att stå ut med att vara hungrig. Visst blir man illamående, men åtminstone jag kräks inte och efter ett tag minskar illamåendet lite. Tycker även att kroppen blir bättre på att hantera hunger så att man får mindre symtom med tiden. 

På det viset har jag i alla fall slutat öka i vikt.

• Anonym (illamående)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-22 19:24:16 följande:
    Njaae, förut men inte nyligen, så det är värt ett försök! Ägg äter jag då och då, inte ens två ägg håller mig mätt särskilt länge. Det är galet. 

Jag både tål och gillar kål, bra tips! Har just nu en spetskål ikylen som väntar på att strimlas. Blomkålsris har jag inte testat än men det är jag säker på att jag gillar. Vi gör blomkål i ugnen flera ggr i veckan och det byter jag mer än gärna ut potatis osv mot också. 
    Lite varning för att minska kolhydrater till förmån för protein och fett bara. Det var så jag ökade snabbt i vikt i början av klimakteriet när jag först blev såhär  omåttligt hungrig. Bytte min vanliga mat mot mer kött, ägg osv och gick upp nästan 10 kg innan jag lyckades stoppa genom att ta bort kött och minska på typ allt utom grönsaker. Jag blev inte mer mätt av den dieten alls. 
  • Anonym (illamående)
    Anonym skrev 2025-08-23 16:38:55 följande:
    Det är ingen som har pratat om att svälta sig.

Jag tror att det personen menade är att när man blir sådär klartänkt är det kroppens biologiska respons på att den har grav brist på näring och energi. Därför blir man pigg och känner sig just klartänkt. För att man ska klara av att hitta mat så man överlever. 

Det är en typisk stenåldersgrej där kroppens funktioner inte hängt med vår utveckling? 

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?