Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Som de andra skrivit, mer protein, det mättar. Läs på vilken yoghurt som har mest protein.

Gör muesli själv utan socker. Mager skinka eller kyckling isf salami. Soppa på vitkål, potatis, morötter, lök, linser, bönor som mellanmål och innan lunch och middag. 

• Anonym (M)

Salami innehåller runt 4 gånger så många kalorier som skinka.

• Anonym (M)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 20:24:08 följande:

Vill uppdatera att jag idag gjorde äggmuffins; en baconremsa, ett ägg, lite ost och peppar i en muffinsform. Riktigt gott. Jag testade en sån och en stor tomat till lunch (orkade inte vänta haha) och blev inte ens mätt. Efter en halvtimme var jag så hungrig att jag åt 2 dl kvarg, då blev det lite bättre. 

Så att bara "äta lite mindre" är som jag skrivit väldigt svårt, dels äter jag inga jätteportioner till att börja med, dels finns det verkligen ingen mat som mättar mig ordentligt. 

Men att man skulle bli mättare på protein och fett verkar inte stämma för mig. Eller behöver kroppen en inkörsperiod kanske? 

Dagtid är värst, framförallt morgon och förmiddag. Eftermiddag funkar bättre och på kvällen klarar jag jag ibland bara på middag till frukosten dagen efter (även om jag lägger mig hungrig) men åtminstone klarar jag mig iaf 3-4 timmar. 

Men stort tack till allas engagemang! Jag tar till mig alla vettiga råd. 

Bacon innehåller en massa kalorier, ät annat protein, inte bacon eller salami.

Välj kvarg eller yoghurt med mesta andelen protein och minsta antal kalorier.

Sen äter du flera rätter till varje mål, soppa med vitkål etc till förrätt, sen en sallad, sen en liten portion vanlig mat, sen kvarg och bär eller frukt till efterrätt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Less) skrev 2025-08-24 21:40:28 följande:
    Åh, det är inte lätt när alla råd säger emot varandra! Det var kalkonbacon, kanske är lite bättre iaf. 

Önskar jag hade tid att fixa så, men barnen är inte ens 2 och 4, det finns inte tid. 

Går snabbt att fixa en soppa var tredje dag som räcker några dagar. Fixa sallad går snabbt och likaså att köpa bästa kvarg eller yoghurt. 

Avokado innehåller nyttigt fett. Mums på knäckebröd och ganska mättande. 

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?