Inlägg från: Anonym (CICO) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CICO)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Det enda du kan göra till att börja med är att ta reda på exakt hur många kalorier du behöver för att gå ner i vikt och ha koll på hur många kalorier du sätter i dig. Det finns egentligen ingen annan "metod" eftersom oavsett om man har pcos, sköldkörtelproblem mm mm så måste man få i sig färre kalorier än man gör av med för att gå ner i vikt. Märk väl att jag inte säger äta mindre mat, för det finns mat som har stor volym och mättar bra utan att för den skull ha många kalorier. (Googla high volume foods.)

www.calculator.net/tdee-calculator.html Här kan du räkna ut hur många kalorier du behöver. Mitt tips är att välja Activity: sedentary (stillasittande) såvida du inte tränar extrema mängder. De flesta av oss sitter ner 15 timmar om dagen oavsett. 

Räkna inte heller med de kalorier du förbränner när du tränar, träning har inte särskilt stor påverkan på vikten ändå. 

Allt kokar ner till vad du stoppar i munnen. Kalorier in, kalorier ut. 

• Anonym (CICO)
    Kvinna7 skrev 2025-08-25 11:53:42 följande:

Hej,

Prova Lifesum för kaloriräknande. Ibland äter man mer än man tror. Jag har av och till under flera år kämpat med att gå ner mina klimakteriekilon utan resultat tills jag tog hem appen för 2 månader sedan. Nu har jag gått ner 5,5 av de 8 jag vill ner. Allt handlar om kosten.

Precis. Det är inte svårare än så. Krävs inte en tråd på 12 sidor för att utreda att det bara är kalorier in och kalorier ut. 

Kosten är a och o. 

Ingen diet eller kosthållning kommer att leda till lägre vikt om den inte innebär att du äter färre kalorier. Fakta. 
  • Anonym (CICO)
    Anonym (Kolhydrater) skrev 2025-08-25 14:18:52 följande:
    Det är ju underförstått att vikt handlar om kalorier och något alla vet redan. Men för många spelar det roll vad det är för kost för att lyckas. Jag jojo-bantade i flera år innan jag hittade nyckeln för mig: att dra ner på kolhydraterna och inte snåla på fettet. Hungern och suget minskar så att jag äter mindre helt utan att räkna kalorier.
    Absolut - det handlar om att hitta sin egen väg till viktnedgång.

Men det låter ibland som att man med vissa dieter kan äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Det är nog viktigt att påpeka att det är en fantasi. 

Man kan gå upp i vikt av vanlig mat och man kan gå ner i vikt genom att äta godis. För att hårdra det. 
  • Anonym (CICO)
    Anonym (Filippa) skrev 2025-08-25 15:16:54 följande:
    Det är inte riktigt så svart/vitt som du vill få det till. Vissa sätt är hälsosammare och lättare mentalt att genomföra, hormoner styr kvinnors kroppar och man ska få det systemet att jobba för en, inte mot. Det är plågsamt med underskott, att lyckas med viktnedgång där man varken blir av med jobbet eller skild är att föredra.

Fattar inte den inställningen, att man bara ska använda pannben och plåga sig igenom några månader av sitt liv med vita knogar mer än man behöver. Plåga sig jo, det måste man men inte mer än nödvändigt. Risken att man återfaller i dåliga vanor blir större med när man kämpat med onödig hunger.
    Lättare att genomföra för vissa personer, ja. Inte för alla.

Hormonsjukdomar såsom pcos eller liknande spelar ingen roll, man måste äta mindre för att gå ner i vikt. Kanske tyvärr ännu striktare om hormonerna jobbar emot en. 

Jag tycker absolut inte att man ska plåga sig. Det är ju det jag ser med alla modedieter. Man ska tvinga sig att säga nej till en tallrik pasta, inte äta godis, inte kakor, bara äta grönsaker eller bara äta kött och råa bär, inte kunna gå på restaurang mm mm.

Jag har ätit  och gjort ALLT det där och ändå gått ner 15 kg det här året. Jättesakta - ett par kg i månaden. Har bara legat på ett litet underskott och då blir det inte särskilt jobbigt. Det är ju ett sätt att leva för hela livet som jag vill åt. Inte någon "kur" eller snabbdiet där man ska gå ner X antal kg till sommaren. För mig är det något som är för alltid, att äta lite lite mindre och förhoppningsvis hälsosammare. 

Men det är lätt att räkna fel och lätt att äta lite för mycket. En ostmacka om dagen kan lägga dig på ett överskott och då går man inte ner. 

Att räkna kalorier gör en medveten om hur mycket man har ätit och hur mycket man behöver. Härligt att kunna äta och dricka vad man vill och ändå må bra och hålla vikten. Så ser jag det. Det blir bara krångligt med en massa regler och förbud. 
Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?