Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?
Det som blir lurigt med sådana här trådar är att de flesta missar att det är väldigt individuellt vad som fungerar så du kommer alltid få helt motstridiga råd som inte fungerar tillsammans
Jag hör till de som absolut inte ?tål? fettsnål kost gällande aptiten. Förstörde helt min naturliga aptitreglerong med viktväktarna under deras ?fri potatis? period som styrde det till en väldigt fettsnål och kolhydratrik kost (t ex 1 ägg kostade samma mängd points som hur mycket potatis du ville, köttfärs så mycket och massa ?fria? grönsaker ledde till köttfärssås som snarare var grönsakssås etc) där mättnaden skulle komma från volym och visst men snart nog var jag konstant vrålhungrig 30 minuter efter jag ätit från att aldrig tidigare haft problem med akut hunger och behöva äta ?jämt?. Det tog mig många år av väldigt kalori och fettrikt ätande för att få tillbaka normala hungerssignaler. Så är det så klart inte för alla och det är nog svårt att förstå varför light varianter inte fungerar för vissa om man inte reagerar så.
För mig blir det ytterligare lättare om jag tar bort ?alla? kolhydrater då det resulterar i att sötsug försvinner. Äter jag pasta, bröd etc har jag väldigt svårt att avstå från godis, fika etc. Äter jag inte det så är det lätt att avstå för mig (dessutom är det väldigt effektivt på min ADHD hjärna, koncentrationen blir mycket bättre så även om det är bökigt att inte lätt kunna äta ute och köpa färdigmat och jag tycker bröd och pasta är gott så blir det värt det för mig personligen)
Men TS du verkar ha lite dålig uppfattning om vad som är jämförbart utbyte i mättnad. Speciellt när det gäller ägg. 2 ägg är inte särskilt mycket i kalorier heller och varför åt du bara 1 äggmuffins? Då hade jag också blivit hungrig. Visst finns det folk som hävdar de minsann blir proppmätta på ett kokt ägg. Men det är nog ofta samma som äter en halv knäckemacka ock är sååå mätta också
vi är helt enkelt olika.
Jag tror du behöver kostregistrera för att få bättre koll på vad det är i saker Det lät som du gav upp för du var fixerad vid vad appen rekommenderade för att gå ner i vikt, men det kan vara bra att göra en tid för att få en uppfattning om vad man får i sig och sen ta beslut utifrån det.
Men som du äter så skulle det i alla fall för mig driva hungerprolematiken värre och värre
All frukt har också alltid bara gjort mig hungrigare oavsett hur jag ätit i övrigt
Så jag har gått från att som sagt vara i ett läge då jag är vrålhungrig 30 min efter maten till att utan att det är med mening gått 18 timmar mellan mål ibland för jag helt enkelt inte är hungrig. Ju oftare och fettsnålare jag äter desto hungrigare blir jag helt enkelt.