Inlägg från: Anonym (Lo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lo)

Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Anonym (Less) skrev 2025-08-21 20:21:05 följande:
    Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?

Efter två stillasittande graviditeter pga smärta och sen ett stillsamt bebisliv efter det, så har jag gått upp i vikt. Jag ha alltid varit smal och känner mig nu sjukt obekväm i min kropp. Jag är 170 cm och väger 72-73 kilo. Det låter inte mycket men magen är stor och ser gravid ut, har rejäla valkar på ryggen, osv. 

Jag äter bra mat, hemlagat, men är dålig på grönsaker. Det försöker jag ändra på nu men det är svårt då det är mycket jag inte tål, samma med frukt. Jag går till och från förskolan tre dagar i veckan (snart, just nu är båda föräldrar hemma och delar på det). Det är en promenad på 20-30 minuter enkel väg. Försöker slänga in nåt hemmagympapass på youtube ibland men det är så svårt att hinna med med småbarn. 

Hade jag KUNNAT, så hade jag bara ätit mindre. Men här är mitt problem: jag är så hungrig. Jag är nästan alltid hungrig. Jag kan inte hoppa över mellanmål, jag kan inte ta mindre portioner (äter rätt normala portioner redan). Om jag äter frukost kl 06 så är jag fruktansvärt hungrig igen kl 08, så pass att jag hade behövt en mindre måltid. Jag blir svettig/kallsvettig, yr, på dåligt humör, känner mig svimfärdig. Går jag på toaletten en timme efter jag ätit så blir jag direkt svinhungrig. Ibland håller jag mig för att slippa bli så katastrofhungrig. 

Inget jag testat funkar, ingen specifik mat, inget tillskott, inget. Alla prover är normala, inget verkar vara fysiskt fel. 

Jag är så less på att bara stå och stampa på samma vikt. Det finns inget mer jag kan ändra? Det kommer bli mer motion framöver, men då blir jag ju också mer hungrig? 

Bör jag söka mig till vården igen? Känner mig hypokondrisk och så dum att ringa till vårdcentralen för jag "är så hungrig hela tiden". Jag har för övrigt sökt vård för detta flera ggr utan resultat. 

Motion balanserar hormoner som har med hunger att göra. Så det är inte alls säkert att du kommer att vilja äta mer om du går till och från förskolan 3 ggr i veckan än vad du gör idag.

Jag antar att de kollat sköldkörtelhormonerna i samband med läkarbesöken? Har man överproduktion (mer ovanligt) av sköldkörtelhormon så får man en snabb förbränning. 

Har alltid varit hungrig före jag kom upp i övre medelåldern. Därför blev jag något av en expert när det gäller mat som man håller sig mätt på.

Det som fungerar är:

Nötter och frön (OBS! Man tar bara upp 3/4 av kaloriinnehållet när man äter nötter men man håller sig mätt länge) Får man orolig mage kan det vara id'e att lägga dem i blöt dagen innan.

Bönor och linser är suveräna när det gäller mättnad. Blir man bubblig i magen så kokar man upp dem först, och sedan slår man ut det första vattnet inom ett par minuter, och fortsätter därefter att koka dem som vanligt i ett nytt vatten.

Tofu (säljs i stora förpackningar, så jag brukar frysa in halva paketet.)

Krossad havre som morgongröt. Man lägger de krossade havrekornen i blöt i vatten med en skvätt vinäger kvällen före.
    Detsamma kan man göra med sädeskorn av korn. 

Bröd med synliga hela korn i. Är det dessutom äkta surdeg, så blir brödet ännu långsammare förbränt. 

Proteinrika livsmedel som ägg, kyckling, fisk och rött kött förbränns långsamt.

Ris och pasta som har fått kallna i kylen omvandlas till kolhydrater som smälts långsammare än vanligt rif??q

Ris och pasta får inte stå framme för länge, det kan bildas gifter. 
    Detsamma gäller rotfrukter som får kallna efter kokning de blir också långsammare. 

Hårdost fungerar också. 

Fet mat som avocado fungerar också.
  • Anonym (Lo)

När man äter snabba kolhydrater som varmt ris och pasta, bröd utan fibrer och hela korn, socker, kakor och bullar, stärkelse, majsmjöl och stora mängder söt frukt eller dryck, så blir man snabbt hungrig igen. 

Speciellt illa är söt dryck, för den ger ingen mättnadskänsla.

Allt annat.är faktiskt bättre.

Mat man äter efter kl. 19.30 har kroppen svårt att smälta och tillgodogöra sig.

• Anonym (Lo)

Om du inte blir mer mätt av mat med mycket protein som kyckling, ägg, linser och bönor och rött kött tillsammans med lite fett (för det behövs också), då har du faktiskt någon slags ämnesomsättningsproblem.

Om du inte har någon näringsbrist,  att det är vitaminer eller mineraler saknas. När det finns näringsbrist blir man sugen på mat trots att man har ätit. 

Annars är enda chansen för dig att äta mycket mat som fyller upp, men inte gör att du lägger på dig vikt. 

• Anonym (Lo)
    Anonym (CICO) skrev 2025-08-25 14:35:22 följande:
    Absolut - det handlar om att hitta sin egen väg till viktnedgång.

Men det låter ibland som att man med vissa dieter kan äta hur mycket man vill och ändå gå ner i vikt. Det är nog viktigt att påpeka att det är en fantasi. 

Man kan gå upp i vikt av vanlig mat och man kan gå ner i vikt genom att äta godis. För att hårdra det. 
    Det finns viss mat som ingår i en del dieter som man helt enkelt inte har lust att äta hur mycket som helst av. 
    Så när det gäller den maten kan man nog säga att man kan äta hur mycket man vill av den.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (har lyckats och är mätt) skrev 2025-08-25 21:58:31 följande:
    Känna av? Vad händer om du äter råa grönsaker? Har du provat syrade?
    Låter du de kokta grönsakerna bli kalla i kylskåpet omvandlas snabba kolhydraterna till långsammare och man håller sig mätt längre.
  • Anonym (Lo)

Frukt ska aldrig ersätta mat. Det räcker bra med en c-vitaminrik frukt per dag. Eller att man istället äter mycket grönsaker som är rika på c-vitamin. 

Vi är olika, och olika sätt att äta passar olika personer.

Det är också skillnad på bröd och bröd. Tar du ett fullkornsbröd som också har hela korn i sig, och att man har använt surdeg i baket, så brukar de flesta tycka att det mättar. Medan ett viitt vanligt rostbröd har en större blodsockerhöjande effekt än socker och effekten kommer mycket snabbt. 

Sedan finns det olyckliga människor som har lipödem. Då lägger man på vikt från midjan och nedåt, medan hals, ansikte och fötter inte blir tjockare. Armarna kan också öka i omfång för en del, men händerna förblir tunna. Dessa människor har ofta värk också, men uppmanas ofta att bara gå ned i vikt, trots att de har en erkänd sjukdom. Kännedomen om tillståndet är rätt låg, tom i vården. 

Svar på tråden Fattar inte hur jag ska gå ner i vikt?